۱۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۸۹۶۸۶
امام جمعه بابل:

رهنمودهای رهبری در حوزه فرهنگ، منشوری برای برنامه ریزان فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل یکی از مهم ترین دغدغه های رهبرمعظم انقلاب اسلامی را ارتقاء شاخص فرهنگی در کشور دانست و بیان داشت: امروز دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ باید سرلوحه های برنام ریزان فرهنگی کشور قرار گیرد.
امام جمعه بابل


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل، امروز فرهنگ را از ضروری ترین مسائل جامعه دانست و گفت: فرهنگ مجموعه باورها و عقاید در جامعه و رسوم و رفتاری که یک ملت انجام می دهند، است.

امام جمعه بابل با اشاره به این که به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ یک سرمایه است، افزود: بسیاری از اموری که در جامعه انجام می شود بر حسب عادت ها است که همین عادت ها فرهنگ را معرفی می کند و تا زمانی که فرهنگ در جامعه تغییر نکند جامعه دچار هیچ تغییری نمی شود.

وی یکی از مهم ترین دغدغه های رهبرمعظم انقلاب اسلامی را ارتقاء شاخص فرهنگی در کشور دانست و بیان داشت: امروز دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ باید منشور برنامه ریزان فرهنگی کشور قرار گیرد

امام جمعه بابل با بیان این که ما موظف به رعایت ارزش ها و هنجارهای اجتماعی در جامعه هستیم، خاطرنشان کرد: برخی از شاخصه های فرهنگ، اعتماد به نفس است و ملتی که به داده ها و ملیت خود افتخار کند این ملت دارای اعتماد به نفس است.

حجت الاسلام روحانی دین داری و فرهنگ کار را از جمله امور فرهنگی جامعه نام برد و گفت: در روایات ما بسیار بر فرهنگ کار اشاره شده است و مسأله کار و تلاش در جامعه ما باید جدی گرفته شود.

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل با اشاره به این که خوشبختانه به برکت اسلام و فرهنگ عمومی ملت ایران از فرهنگی متعالی و غنی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: امروز فقیر و یا غنی بودن ملت ها را با فرهنگ آن کشور مقایسه می کنند.

وی ادامه داد: آن ملتی که فرهنگ والایی دارد را ملتی غنی می گویند و آن ملتی که برخوردار از فرهنگ متعالی نیست را ملتی فقیر و ضعیف می گویند، چون باورها و رسوم آنها و رفتار آنها قبیح است.

امام جمعه بابل همچنین به برخی از معضلات فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از مردم کشورمان در بسیاری از امور منضبط نیستند، چون فرهنگ انضباط در جامعه ما نهادینه نشده است.

حجت الاسلام روحانی با انتقاد از عدم توازن در پرداختن و توجه به امور فرهنگی با دیگر امور تصریح کرد: هر چه از رسانه ها می شنویم اهتمام به مسائل عمرانی است، اما در امر فرهنگی خبر چندانی نمی شنویم.

وی با بیان این که دغدغه فرهنگی امروز تنها به شعار تبدیل شده و اهتمام جدی در این حوزه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: امروز برای نهادینه کرد فرهنگ صحیح باید همه به میدان کار بیایند.

امام جمعه بابل نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه نیازمند ابزار و زمینه مناسب در کشور دانست و بیان داشت: تا زمانی که زیرساخت ها در این خصوص فراهم نشود، تنها کار فرهنگی جوابگو نیست.

حجت الاسلام روحانی با بیان این که متأسفانه هیچ گونه موازنه ای میان بودجه عمرانی و فرهنگی وجود ندارد، ادامه داد: تعداد بسیاری سد، پالایشگاه و کارخانه در کشور وجود دارد، اما با کمال تأسف امر فرهنگ در کشور ما با ضعف و ذلت همراه است و ما حاضر نیستیم.

وی نتیجه عدم کار فرهنگی و سهل انگاری در حوزه فرهنگ را سقوط دانست و ادامه داد: متأسفانه طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی به مسائل فرهنگی، شاهد هجوم فرهنگ های وارداتی به کشور هستیم.

امام جمعه بابل با بیان این که متأسفانه شاخص های فرهنگی در کشور منسب نیست، ادامه داد: امروز محافظت از فرهنگ بومی در مقابل خرده فرهنگ های غربی یکی از مهم ترین وظایف متولیان امور دینی و فرهنگی است.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به این که شاخصه هایی که می تواند در فرهنگ جامعه ما موثر باشد دارای مشکلات و نگرانی های فراوانی است، اضافه کرد: در بسیاری از ارگان های بخش فرهنگی بسیار ضعیف است که بای در این خصوص فکری شود./950/پ202/الف

ارسال نظرات