۱۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۸۹۷۳۳
امام جمعه جلفا:

مکتب علمی امام جواد در شدیدترین فشارهای سیاسی شکل گرفت

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به خدمات علمی امام نهم شیعیان گفت: مکتب علمی امام جواد(ع) در شدیدترین فشارهای سیاسی شکل گرفت.
حجت الاسلام انتظاري، امام جمعه جلفا
حجت الاسلام علی انتظاری، عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به سالروز شهادت امام جوادالائمه‌(ع) با بیان این‌که خصوصیات اخلاق حسنه در تمامی این بزرگان کاملا مشهود است، افزود: برخی از مورخان و محدثین شیعه در انعکاس تاریخ زندگانی معصومین از حدود اعتدال خارج شده اند به گونه ای که در تاریخ زندگی برخی معصومین نکات غلو آمیز و دروغ های بسیاری وجود دارد و در مورد دیگر معصومین حداقل های تاریخی نیز رعایت نشده است.

امام جمعه جلفا گفت: امام جواد‌(ع) از مظلوم‌ترین ائمه در حوزه معرفت‌شناسی شیعیان است؛ به گونه‌ای که تاریخ زندگانی ایشان به صورتی بسیار محدود در میان عوام جامعه منعکس شده است.

وی با بیان این‌که فشارها و محدودیت های اعمال شده به تشیع پس از شهادت امام صادق(ع) به صورت فزاینده ای رشد یافت، گفت: به همین علت کاهش شدید مباحث و احادیث در امامان بعدی نباید موجب حیرت و تعجب شود.

حجت الاسلام انتظاری تصریح کرد: این در حالی بوده است که ائمه اطهار نهایت استفاده را از شریط موجود برده اند به گونه ای که امام رضا(ع) و همچنین امام جواد (ع) با حضور در دربار مأمون به نشر معارف شیعی پرداختند.

عضو شورای استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه مکتب علمی امام جواد(ع) در شدیدترین فشارهای سیاسی شکل گرفت، خاطر نشان کرد: هرچند احادیث رسیده از امام نهم شیعیان محدود و در حدود 250 حدیث است؛ اما با این حال آن احدایث معدود نیز بسیار عمیق و تاثیر‌گذار هستند، از سوی دیگر توجه به تنوع روایان حدیث از آن حضرت اعم از سنی و شیعه و نیز شاگردان برجسته آن بزرگوار نشان می دهد.

امام جمعه جلفا با بیان این‌که امام جواد‌(ع) در مدت کوتاه عمر خود توانست نقش بنیادین علمی را در کنار فعالیت های سیاسی و رهبری معنوی جامعه ایفا کند، خاطر نشان کرد: بسیاری از شیعیان در مورد آن حضرت همین قدر اطلاع دارند که آن حضرت با وجود طفولیت و بعد مکان بر جنازه پدر بزرگوار خود حاضر و اقامه نماز کردند و کمتر کسی حدیثی از ایشان به یاد دارد، آن امام همام منشاء خدمات بزرگی به جهان اسلام و تشیع بودند.

وی با اشاره به مناظرات علمی آن امام با خلفای جور تأکید کرد: در مناظراتی که از سوی خلفای عباسی و با هدف تضعیف جایگاه امامت با توجه به سن کم امام تشکیل می‌شود، حقانیت علم الهی معصومین(ع) به اثبات رسید و آن حضرت به عنوان عالم بلامنازع زمان خود مطرح شدند./935/ت302/س
ارسال نظرات