۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۸۹۸۳۶
امام جمعه بابل:

تشریفات کاذب ازدواج در جامعه اسلامی باید کاهش یابد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل با تأکید بر این که سادگی ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باید الگوی امروز خانواده ها باشد، گفت: تشریفات ازدواج در جامعه اسلامی باید کاهش یابد.
امام جمعه بابل
حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، با اشاره اول ذی الحجه سالروز ازدواج امیرمومنان(ع) و حضرت زهرا(س) اول ماه ذی الحجه سالروز ازدواج با برکت امیرمومنان(ع) و حضرت زهرا (س) را روز فرخنده ای دانست و گفت: خداوند دراین ازدواج برکات زیادی را نصیب بشریت کرد و این روز در ایران اسلامی به عنوان روز ازدواج و خانواده نامیده شده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که جوانان ما مشکلات زیادی برای ازدواج دارند، افزود: متأسفانه سنین پسران و دختران ما برای ازدواج بالا رفته است و این مسأله در جامعه اسلامی نگران کننده است که باید برای اصلاح این موضوع تلاش شود.

امام جمعه بابل با اشاره به این که بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی امروز جامعه ما از عدم ازدواج پسران و دختران نشأت می گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که می تواند نگرانی های موجود در جامعه را کم کند توجه به مساله بنیانی خانواده یعنی مسأله ازدواج است.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: بر اساس برخی آمار منتشر شده از سوی متولیان ازدواج و طلاق با هم برابری می کند و سطح ازدواج در جامعه رو به کاهش است که شایسته است به این فرهنگ که در آیات و روایات ما تاکید شده است، توجهی جدی شود.

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل خانواده را بنیان مستحکمی در جامعه اسلامی معرفی کرد و ادامه داد: ازدواج سپر حفاظتی در مقابل آلودگی هایی است که در جامعه ما رو به گسترش است.
 
وی با اشاره به این که آلودگی در جامعه دین، عفت و عزت را مورد تهدید قرار می دهد، اضافه کرد: برای ترویج و آسان کردن ازدواج باید قدم های بیشتری در کشور برداشته شود و افرادی که تمکن مالی دارند برای ازدواج جوانان تلاش کنند.
 
حجت الاسلام روحانی مشکلات مالی را یکی از مهم ترین عوامل افزایش سن اردواج در میان جوانان دانست و خاطرنشان کرد: باید زمینه ازدواج آسان برای جوانان در کشور فراهم شود.

امام جمعه بابل خاطرنشان کرد:  امروز از اعمال صالحه ای که می تواند در جامعه شکل بگیرد کمک به جوانان در امر ازدواج است که باید خیرین در این عرصه بیشتر گام بردارند.

وی ادامه داد: برای خواستگاری حضرت زهرا(س) کسانی آمدند که سرمایه آنها ده ها و صدها برابر سرمایه امیرمومنین (ع) بود، اما هر کدام آنها آمدند و پیامبر(ص) تأملی کردند و حضرت زهرا(س) نپسندید؛ برای این که محور در ازدواج هم شأنی است و حضرت زهرا(س) شانی دارد که افراد دیگر لایق او نیستند.

حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: خداوند متعال بر روی زمین یک هم شأنی برای او قرار داد و آن مولای ما امیرمومنین(ع) است وقتی هم شأن او آمد پیامبر(ص) استقبال کرد و با دخترش در میان گذاشت و به او تحمیل نکرد و بعد از اینکه آثار رضایت را در حضرت زهرا(س) دریافت به این وصلت نورانی اجازه فرمود.
 
وی در ادامه خطاب به خانواده ها گفت: اگر جوانی به خواستگاری دختر شما آمد و هم شأن دختر شما بود بهانه نیاورید؛ بارها دیده شد برای دختر متدین جوان پسر فاسدی آمد اما چون موقعیت مالی خوبی داشت و بعد پدر و مادر تحقیق کردند وقتی موضوع لا ابالی گری پسر را فهمیدند گفتند که اشکال ندارد بعدها خوب می شود؛ اما دیده شده که آن دختر در زندگی از این بی قید و بندی و عدم پایبندی به امور دینی زجر می کشد.
 
مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل با تأکید براین که تشریفات ازدواج در جامعه اسلامی باید کاهش یابد، ادامه داد: بسیاری از پسرانی که در سنین بالا ازدواج نکردند به این علت بود که این جوان آنقدر تمکن مالی ندارد که مهریه بالا و تشریفات سنگین داشته باشد.

وی با بیان این که اسراف هایی که متأسفانه در برخی مجالس عروسی صورت می گیرد به دلیل توقعات کاذب است، گفت: اما چون جوانی که به خواستگاری آمد توانایی چنین بریز و بپاش هایی را نداشت دست رد بر سینه او زده شد.

حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: وقتی پیامبر(ص) جهیزیه حضرت زهرا(س) را دید اشک بر چشمان مبارکشان جاری شد و گریه کرد که این جهیزیه یا سفال و یا از چوب است. ازدواج حضرت زهرا(س) به عنوان بانوی اول جهان هستی و امیرمومنان(ع)به عنوان دومین شخصیت جهان خلقت می تواند الگوی مناسبی برای جامعه ما باشد.

امام جمعه بابل با بیان این که راحت گرفتن امور به طور یقین می تواند برکت آفرین باشد، گفت: پدران و مادرانی که امروز برای ازدواج فرزندان سخت گیری می کنند ببینند که آن وقت که ازدواج می کردند چه چیزی از نظر مالی داشتند، از زبان بسیاری از همین پدران و مادران شنیدم که وقتی ازدواج کردند مقداری وسایل ساده بیشتر نداشتند و بعدها با تلاش توانستند زندگی را بسازند./950/ت302/الف
ارسال نظرات