۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۹۱۰۷۰

مجله الکترونیکی دوران منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، مجله دوران ماه آذر را در فضای مجازی منتشر کرد.
دوران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی که به منظور پاسخ گویی به پرسش‌ها درباره علل وقوع انقلاب اسلامی و زوایای پنهان تاریخ معاصر راه اندازی شده جدیدترین شماره نشریه دوران را در فضای مجازی منتشر کرد.

از مقاله های این مجله الکترونیکی می توان به جایگاه تاریخ شفاهی در درس تاریخ دانشگاه ها، بررسی نقش انگلستان در تجزیه و تقسیم ایران، درباره مرحوم مدرس اشاره کرد که در بخشی از مقاله اخیر از زبان حسین مکی، مورخ معاصر ایران درباره مرحوم مدرس می خوانیم: مرحوم مدرس تاکنون ناشناخته مانده، باید مرحوم مدرس را به نسل جوان، به نسل تحصیل‌کرده معرفی کنند و بشناسانند تا ببینند چه نابغه‌ای بوده و مرحوم ملک‌الشعرای بهار یک مقاله‌ای دارد در سال 1321 که خواندنیها هم نقل کرده، می‌گوید از زمان مغول تاکنون همچون مردی به این تمامی و به این رشادت تاکنون دیده و شنیده نشده. مرحوم مدرس یک فرد عادی نبود. اعجوبه‌ای در زمان خودش بوده، به تاریخ خیلی علاقه‌مند بوده، مخصوصاً اگر کتاب زرد مرحوم مدرس را که چند شماره‌ای از آن را در مجله «یاد» چاپ کرده بودند، بنده یک حاشیه‌ای، یک مقاله‌ای نوشتم که این مقدمه کتاب زرد مرحوم مدرس حاشیه‌ای است بر مقدمه ابن خلدون. همان طور که ابن خلدون فلسفه تاریخ را گفته، مرحوم مدرس هم تاریخ‌دان بوده. تاریخ‌خوان بوده. تاریخ فنیقیه را خوانده، تاریخ کلده و آشور را خوانده. وقتی در نجف بوده، در همان مقدمه می‌گوید، که می‌رفتم در اکتشافات و کاری که درمورد ابنیه قدیمی می‌کردند، می‌رفتم روزها و می‌ایستادم و تماشا می‌کردم. یک آدم کاملی بوده. همین طور ما خیال می‌کنیم یکی از مراجع تقلید بوده و ضمن تدریس خود در مسائل سیاسی وارد می‌شود و نماینده مجلس می‌شود. نه، مرحوم مدرس، مافوق اینهاست.

از دیگر بخش های این ویژه نامه تحلیلی تاریخی، می توان به نظمیه رضاخانی، دارالمجانین، دروغگویی شاه، ساواک در خارج از کشور اشاره کرد.

در بخش نقد کتاب، نقد و بررسی کتاب آمریکا بدون نقاب درج شده که در بخشی از آن آمده است: کتاب آمریکای بدون نقاب در شرایطی منتشر شده که منطقه خاور میانه به ویژه دو کشور عراق و افغانستان شاهد وحشیانه‌ترین جنایات از سوی نیروهای آمریکایی است و این جنایات بهتر از هر عاملی برای نشان دادن چهره عریان آمریکا و عیان ساختن آمریکای بدون نقاب موثر بود، اما از بررسی این دو جنایت در کتاب حاضر اثری نیست، این در حالی است که چاپ جدید کتاب مربوط به سال جاری ست و ناشر کتاب فرصت کافی برای انعکاس جنایات آمریکا در این دو کشور داشته است .

نکته دیگر نارسایی هایی است که در بررسی رویدادهای ایران دیده می شود . در این کتاب از 37 سال سلطه نظامی و سیاسی و فرهنگی آمریکا بر ایران عصر پهلوی تنها به بررسی سطحی نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد پرداخته شده و پس از انقلاب نیز موضوعاتی چون جنگ تحمیلی ، نقش آمریکا در حمایت از صدام ، حمایت آمریکا از سازمان مجاهدین خلق و ترورهایش در ایران، موضوع پشتیبانی کاخ سفید از شبکه های براندازی داخل کشور ، هزینه های هنگفتی که در آمریکا صرف ایجاد اغتشاش و بحران در داخل جمهوری اسلامی ایران می شود ، مجالی برای بررسی نیافته و یا نویسنده به صورت گذرا از کنار آنها عبور کرده است .

این نشریه الکترونیکی در پایگاه اطلاع رسانی موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی به نشانی
http://www.ir-psri.com یا پایگاه اختصاصی نشریه دوران به نشانی http://www.dowran.ir قابل دسترسی برای علاقمندان است. /909/پ203/ع

ارسال نظرات