۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۹۱۰۹۶
محقق حوزه علمیه قم:

پیام عید غدیر تعیین امامت و ایجاد اخوت در جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیان داشت: غدیر، بزرگداشت رسالت و یادآوری تمامیت نعمت است.
محصل همداني


حجت الاسلام سید مرتضی محصل همدانی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک فرا رسیدن عید غدیر گفت: مهمترین پیام عید غدیر تعیین امامت و خلافت جامعه اسلامی است.

وی بیان داشت: هر جامعه ای نیاز به رهبر و پیشوا دارد و پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر در اجتماع بزرگ مسلمانان، خلافت اسلامی را برای علی بن ابیطالب(ع) از سوی خداوند اعلام کردند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: پیام دوم غدیر، اخوت و برادری است و این درس را برای همیشه تاریخ به مسلمانان می دهد که برای پیشرفت جامعه باید به ریسمان وحدت چنگ زنند.

وی گفت: اصل شایستگی در خلافت اسلامی از سوی پیامبر(ص) در تعیین جانشین در نظر گرفته شد و به سن، تجربه و دیگر امور ظاهری اعتنایی نشد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: غدیر در تاریخ اسلام دارای نقش بسیار مهم و اساسی است و از آنجا که خلافت در جامعه اصل محسوب می شود، غدیر هم یک فصل اساسی در تاریخ سیاسی اسلام است.

وی با بیان اینکه تکریم غدیر، بزرگداشت رسالت است، ادامه داد: غدیر مقطع اتمام رسالت و کمال نعمت است و نتیجه فعالیت های پیامبر(ص) در این روز به بار نشست.

این استاد حقوق بیان داشت: مساله امامت و مظلومیت اهلبیت(ع) باید برای همگان طرح شود تا همه جایگاه ولایت و شیعه را درک کنتد.

وی در پاسخ به این شبهه که برخی افراد به دلیل عدم عصمت ولی فقیه از دستورات حاکم شرع تخلف می کنند، بیان داشت: اطاعت از ولی فقیه با ثبات جامعه گره خورده است.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه هرج و مرج حاصل سرپیچی از دستورات حاکم جامعه است، گفت: اطاعت از ولی فقیه بر همگان واجب است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات