۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۹۱۱۴۶
مدیر مرکز تحقیقاتی اسوه:

عید غدیر با برنامه‌های مشترک میان شیعه و اهل سنت برگزار شود

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشکده الهیات بیان داشت: جامعه شیعی بر محور امامت شکل گرفته و امام نقطه وحدت امت است.
عيد سعيد غدير


حجت الاسلام ثقفی، استاد دانشکده الهیات دانشگاه آزاد تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: عید غدیر امسال با هفته بسیج همزمان شده است، که این تقارن باید به فال نیک گرفته شود.

وی بیان داشت: غدیر پیام آور ولایت و امامت برای مسلمانان و ضرورت وحدت بین جامعه اسلامی است.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: اختلاف ما با اهل سنت در تفسیر کلمه ولی در جمله معروف «من کنت مولی فهذا علی مولاه» است که علمای عامه این کلمه را به دوست تفسیر کرده است.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) با تاکیدات گوناگون و شرایط ویژه‌ای که در روز غدیر فراهم آوردند، حجت را بر مردم تمام کردند و به مردم دستور بیعت دادند.

مدیر مرکز تحقیقاتی اسوه بیان داشت: آ‎نچه مسلم است، غدیر روز بزرگداشت مقام امیرمومنان(ع) توسط نبی مکرم اسلام است که باید این بعد پررنگ شود.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا غدیر به عنوان روز بزرگداشت امیرمومنان(ع) با برنامه های مشترک میان شیعه و اهل سنت برگزار شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پیام تاریخی غدیر، ضرورت توجه به امر ولایت است، بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که بی توجهی به مقام امامت، رقم زننده حوادثی مانند عاشورا خواهد شد.

وی گفت: در قرآن، عید قربان عیدی است که ابراهیم نبی(ص) پس از ابتلائات و آزمون های گوناگون همچون قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) به مقام امامت می رسد و این نشان دهنده اوج مقام معنوی امام و جایگاه امامت است.

این استاد حوزه علمیه گفت: هدایت، سرپرستی، زعامت و به پیش بردن جامعه از شؤون پیامبر اکرم(ص) بود که در غدیر، به صورت رسمی و با تشریفات به امیرمومنان(ع) سپرده شد.

وی گفت: پرسش اساسی شیعه این است که چگونه ممکن است پیامبر اکرم(ص) در فروعات و جزئیات احکام، برای مردم روشنگری داشته باشند، اما در مساله خطیر زعامت جامعه و حفظ دستاوردهای نبوت بعد از رحلت خود سکوت پیشه کرده باشند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: جامعه شیعی بر محور امامت شکل گرفته است و امام را نقطه وحدت و نظام امت می داند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات