۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۹۲۳۱۷
حجت‌الاسلام پارسانیا:

انقلاب اسلامی فرصت جدیدی را برای حوزه های علمیه ایجاد کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران فرصت های جدیدی را برای حوزه های علمیه ایجاد کرد، حضور مؤثر حوزه در عرصه های جهانی را نیازمند بازخوانی در عرصه آگاهی و مدیریتی دانست.
حجت الاسلام حميد پارسانيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست مشترک جامعه مدرسین و اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که با هدف تبیین و پیگیری بیانات مقام معظم رهبری برگزار شد، به تبیین مساله علم در حوزه های علمیه و نسبت آن با نظام اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: اصل نسبت بین معرفت و علم با نظام رفتاری و اجتماعی مورد انکار نیست؛ ما به لحاظ تاریخی کمتر به این بحث پرداخته‌ایم، اما این بحث امروز در جهان بیشتر مورد توجه است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: برخی از تئوری پردازان غرب بر این دیدگاه مصرند که معرفت و علم شاخه ای از تحولات نظام سیاسی و اجتماعی است و برخی از رساله هایی که طلاب نوشته اند نیز بعضا متاثر از این دیدگاه است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران فرصت و میدان جدیدی را برای حوزه های علمیه به وجود آورده است، عنوان کرد: قبل از انقلاب حوزه به هیچ وجه در حوزه مدیریت اجتماعی و محدوده کلان اسلام مورد سؤال نبود و تنها می‌توانستند در بخش زندگی خصوصی به بقا و حیات خود ادامه دهند و اسلام در جامعه قیام نداشت.

این نظریه پرداز علوم اسلامی تصریح کرد: حضور در عرصه نظام اجتماعی جهانی مسائل جدید و برنامه‌ریزی‌های جدیدی را متوجه حوزه های علمیه کرده است و اگر ما قدرشناس این فرصت نباشیم، آن را از دست خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه هم به لحاظ آگاهی و هم به لحاظ مدیریتی نیازمند بازخوانی هستیم گفت: حضور و مدیریت در چنین فضایی که انتظارات و توقعات بسیار بالا رفته، نیازمند الزامات و اقتضائات خاص است.

گفتنی است، در نشست مشترک جامعه مدرسین و اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم حاضران دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را با هدف تبیین و پیگیری بیانات مقام معظم رهبری ایراد کردند و مقرر شد در هشت کمیسیون این دیدگاه ها مورد بررسی قرار گیرد و در اجلاسیه عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که اواخر بهمن ماه سال جاری با حضور علمای بلاد در شهر قم برگزار می شود، به بحث گذاشته شود. /924/پ202/ع

ارسال نظرات