۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۹۲۳۵۳
حجت الاسلام گرجیان:

اکتفای حوزویان به فقه و اصول، مدیریت تحول را با چالش روبرو می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، اکتفا به علم فقه و اصول با تمام عظمت و جایگاه آن و غفلت از سایر حوزه ها را مانعی فرا روی مدیریت تحول در حوزه های علمیه دانست.
نشست مشترک جامعه مدرسين و اساتيد سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام گرجیان از اساتید حوزه علمیه قم روز شنبه در نشست مشترک جامعه مدرسین و استادان سطح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد، به بیان دیدگاه های خود در موضوع حوزه و علوم انسانی پرداخت.

وی سفر رهبر انقلاب به استان قم را سفری با برکت برای حوزه های علمیه عنوان و تصریح کرد: پیگیری و تبیین بیانات مقام معظم رهبری در قالب یک اجلاسیه مشترک از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اقدامی ارزنده و پسندیده است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: رشد سریع علوم و تحولات علوم انسانی اقتضا می کند که حوزه های علمیه به عنوان علت محدثه نظام اسلامی، بتوانند به عنوان علت مبقیه نیز نقش و رسالت خود را به خوبی ایفا کنند.

وی نظریه پردازی حوزه در عرصه علوم انسانی را ضروری دانست و تاکید کرد: اگر علمای دین این عرصه مهم را عهده دار نشوند، نظریه های غیر دینی و مادی جای آن را خواهد گرفت و حوزه های علمیه به عنوان عقبه و مادر نظام باید همت و تلاش خود را در این راستا نیز مصروف دارند.

حجت الاسلام گرجیان با اشاره به ضرورت توجه به حوزه علوم انسانی، از بی پاسخ ماندن تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب در این خصوص ابراز تاسف و تاکید کرد: متاسفانه مطالبات و تاکیدات رهبر انقلاب در این مساله مهم پاسخی پیدا نکرده است.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه حکومت دینی، جهان بینی مبتنی بر معارف را می طلبد نه جهان بینی مادی را، ابراز داشت: وقتی که جهان بینی مادی ترویج شد، مدیران نیز بر اساس همین منهج و روش تربیت خواهند شد و این مساله لطمات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام گرجیان تاکید کرد: ضرورت پایه گذاری علوم انسانی بر اساس قرآن، عترت و روایات اسلامی بر هیچ فردی پوشیده نیست و حوزویان باید در این راستا نقش و رسالت خود را به خوبی ایفا کنند.

وی در ادامه ابراز داشت: در حالی که مطبوعات زرد و گاه خودی ها دانسته و یا نادانسته و یا با اغراض و اهداف خاص، بودجه حوزه های علمیه به ویژه در بخش پژوهشی را سرسام آور جلوه می دهند که مجموع بودجه های پژوهشی حوزه با بودجه پژوهشی دانشگاه بیرجند برابری می کند.

حجت الاسلام گرجیان مدیریت تحول در علوم انسانی را ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان و تاکید کرد: در صورت کوتاهی نمودن حوزه در این راستا و عدم مدیریت صحیح آسیب هایی به حوزه وارد خواهد شد.

وی ادامه داد: هرچند فقه و اصول از ذخایر بسیار ارزشمند و غنی حوزه های علمیه به حساب می آید، اما اکتفا به این علوم و غفلت از سایر حوزه ها می تواند مدیریت تحول را دچار چالش و خلل کند و این امر حوزه را از پرداختن به عرصه های بیرونی باز خواهد داشت. /924/پ202/ع

ارسال نظرات