پیوندهای نهضت های حسینی و مهدوی
با بررسی دو نهضت حسینی و مهدوی ، ارتباطی تنگاتنگ و پیوندهایی ویژه میان آنها دیده می شود . همان گونه که دشمنان نیز معترفند نگاه سرخ به گذشته و قیام حسینی و نگاه سبز به آینده و مسئله انتظار حکومت حضرت مهدی (عج) دلیل عدم انحراف و سرسپردگی شیعیان و پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.
در این نوشتار به چند نمونه پیوند میان این دو نگاه اشاره می کنیم:
پیوند اول: بعد سیاسی
امام خمینی (ره) : باید آن بعد سیاسى کربلا را براى مردم بیان کرد. [1]
قیام امام حسین (ع) و امام مهدی (عج) هر دو برای جلوگیری از ظلم و جور ، احقاق حق، برپایی عدالت و حکومت الهی است و این مهمترین پیوند و ارتباط میان این دو نهضت است.
امام حسین (ع) می فرماید: خدا قائم ما آل محمد (ص) را آشکار می کند تا از ستمگران انتقام بگیرد... او همان کسی است که زمانی طولانی غائب می شود ، سپس ظهور می کند و زمین را پر از عدل و داد می سازد همانسان که از ظلم و جور پر شده باشد.[2]
در دعای ندبه می خوانیم : این قاسم شوکة المعتدین این هادم ابنیة الشّرک و النّفاق این مبید اهل الفسوق و العصیان و الطّغیان این حاصد فروع الغی و الشّقاق این طامس آثار الزّیغ و النّفاق این قاطع حبائل الکذب و الافتراء این مبید العتاة و المردة
کجاست درهم شکننده شوکت ستمگران کجاست ویران کننده بناهای شرک و نفاق کجاست هلاک کننده اهل فسق و گناه و طغیان کجاست از زمین برکننده نهال های گمراهی و دشمنی کجاست نابود کننده آثار اندیشه های باطل و هواهای نفسانی کجاست قطع کننده ریسمان های دروغ و تهمت کجاست هلاک کننده مستکبران و سرکشان.
پیوند دوم: سنخیت یاران
همانطور که می دانیم هیچ انقلابی بدون یارانِ انقلاب و اصحاب رهبر به سرانجام نمی رسد ، یاران انقلاب و رهبر باید با اهداف و برنامه های انقلاب کاملا هم سنخ باشند و اگر قرار باشد انقلاب ، الهی و با رهبری خلیفه الله انجام گیرد، می بایست یاران انقلاب از نزدیکترین و پاکترین افراد نسبت به امام انتخاب شوند و مطیع محض وی باشند، وقتی که از امام رضا (ع) پرسیدند : چرا همانند جدت حسین (ع) قیام نمی کنی؟ فرمود: " اگر به تعداد انگشتان دستم یارانی همانند یاران حسین داشتم قیام می کردم " (درصورتی که شیعیان امام رضا در آن دوران ده ها هزار نفر بوده اند)
باید توجه داشت ، تنها امامی که یاران باوفا و مکفی برای قیام داشته ، امام حسین (ع) بوده است.[3] و به همین مضمون روایاتی از ائمه (ع) موجود است.[4]
شرط یاران ، از شرایط اصلی ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) است و انقلاب جهانی ایشان محقق نمی شود تا اینکه یارانی تربیت شوند که لیاقت یاری و کمک به حضرت را داشته باشند.[5]
یاران مهدی(عج) از سنخ یاران حسین(ع) اند همان هایی که در اوج پاکی و توانایی اداره امور و پیروی از امام بودند و اینگونه شرط یاری محقق می شود.[6]
پیوند سوم: مهدی خونخواه حسین (ع) و حسین (ع) ادامه دهنده راه مهدی(عج)
شعار پرچم یاران مهدی (عج) ، یا لثارات الحسین (ع) (ای خونخواهان حسین) است و حضرت می آید تا انتقام تمام ظلم ها و جور هایی که در حق مظلومین و مستضعفین عالم و ائمه اطهار (ع) و در رأس آنها انتقام سید الشهدا امام حسین (ع) را از مستکبران عالم بگیرد.
در زیارت عاشورا می خوانیم : فأسئل الله الّذی اکرم مقامک و اکرمنی بک أن یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد (ص) پس از خدایی که مقامت را گرامی داشت و مرا به تو کرامت بخشید درخواست می کنم خونخواهی تو را همراه با امام و پیشوای پیروزمند از خاندان حضرت محمد (ص) روزی من کند.
همچنین در دعای ندبه آمده است: أین طالب بدم المقتول بکربلا (کجاست خونخواه کشته شده کربلا) از طرف دیگر ، امام حسین(ع) ادامه دهنده راه حضرت مهدی(عج) است ، بدین معنا که حکومت الهی و نظام اسلامی که حضرت مهدی(عج) ایجاد می نماید بعد از ایشان از بین نخواهد رفت بلکه با رجعت ائمه اطهار(ع) تا قیامت ادامه خواهد داشت.
امام باقر(ع) می فرمایند: أنّ أوّل من یرجع لجارکم الحسین(ع) فیملک حتی نفع حاجباه علی عینه من الکِبَر[7] (نخستین کسی از ائمه که به دنیا رجعت می کند حسین(ع) است، به قدری حکومت می کند که از کثرت سن ابروهایش بر دیدگانش می ریزند).
امام صادق (ع) در تفسیر آیه 6 سوره نازعات (یوم ترجف الراجفه) می فرماید: و أول من ینفض عن رأسه التراب الحسین بن علی (ع) فی خمسه و سبعین ألفا[8] (نخستین کسی از ائمه که سر از خاک تیره برمیدارد حسین بن علی(ع) است که با هفتاد و پنج هزار نفر بدنیا بازمیگردد).
پیوند چهارم : دشمنان تاریخی
ابوسفیان با پیامبر(ص) جنگید ، معاویه با امیرالمؤمنین(ع) ،یزید با امام حسین (ع) و سفیانی (از نسل ابوسفیان) با امام مهدی (عج) بر سر ایمان به خدا ، حقیقت و عدالت جنگیدند.
پیوند پنجم : رابطه عاطفی
الف: امام حسین (ع) نسبت به حضرت مهدی (عج) :
غسل و تدفین حضرت مهدی (عج)
امام صادق (ع) : جاء الحجة الموت فیکون الّذی یغسله و یکفّنه و یحنّطه و یلحده فی حضرت الحسین (ع) و لا یلی الوصی الّا الوصی[9] (هنگامی که مرگ حجت فرا می رسد آنگاه امام حسین (ع) آن حضرت را غسل و کفن و حنوط می کند و بخاک می سپارد که هرگز امام را جز امام غسل نمی دهد).
ب: حضرت مهدی (عج) نسبت به امام حسین (ع)
اوج احساس و رابطه عاطفی بین امام زمان (عج) و سید الشهدا(ع) را در زیارت ناحیه مقدسه ، منسوب به امام زمان(عج) می بینیم.
وقتی عبارات زیارت ناحیه مقدسه را می خوانیم ، متوجه می شویم که حضرت مهدی(عج) نسبت به جد بزرگوارشان چه احساسی دارند ، چقدر محزون اند و چقدر باید صبر کنند تا زمان فرج ایشان برسد.
اگر روزگاران مرا به تأخیر انداخت و تقدیر الهی مرا از یاری تو بازداشت و نتوانستم با دشمنان تو بجنگم اکنون هر صبح و شب بر تو ندبه و زاری می کنم و برایت بجای اشک خون می گریم.
درجای دیگر بدینگونه به جد غریبش سلام می دهد:
السّلام علی المقطوع الوتین سلام برآنکه شاهرگش بریده شد
السّلام علی المحامی بلا معین سلام برآنکه در حمایت از دین بی یاور ماند
السّلام علی الشّیب الخضیب سلام بر آن محاسن با خون خضاب شده
السّلام علی الخدّ التّریب سلام بر آن گونه ی بخاک آلوده
السّلام علی البدن السّلیب سلام بر آن بدن که لباسش غنیمت برده شد
السّلام علی الثّغر المقروع بالقضیب سلام بر آن دندان که با چوب خیزران بر آن نواخته شد
السّلام علی الرّأس المرفوع سلام بر آن سر بالا رفته بر نیزه ها....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . صحیفه امام، ج18، ص: 177
[2] . اثبات الهداه ج7 ص138 ح681، معجم احادیث امام مهدی ج3 ص181 ح704
[3] . دلیل اینکه قیام حسینی منتج به تشکیل حکومت اسلامی نشد ، عدم پذیرش و همراهی مردم برای حکومت الهی بود ، اگر یاران ایشان برای قیام و تشکیل حکومت ناکافی بود ، امام حسین (ع) خروج نمی نمودند
[4] . از جمله امام صادق (ع)
[5] . برای ظهور حضرت 4 شرط وجود دارد که با تحقق آنها در آنِ واحد ، ظهور محقق می گردد: 1رهبر 2برنامه 3یاران 4پذیرش مردمیدو شرط نخست توسط خدا محقق شده اند ولی دو شرط دوم که عامل اصلی غیبت هم بوده اند هنوز کامل نشده و با تکمیل یاران اصلی و پذیرش عمومی برای حکومت الهیِ جهانی ، حضرت ظهور می فرماید
[6] . رجوع کنید به کتب مهدوی ذیل عنوان یاران
[7] . بحار الانوار ج 53 ص44
[8] . بحار النوار ج53 ص106 ح134
رجوع کنید به : کتاب از حسین(ع) تا مهدی (عج) ، واحد پژوهش موعود
[9] . بحار ج 53 ص 94 ح 102 ، تفسیر البرهان ج2 ص407 ح7
ی/703/ح