۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۹۳۷۹۵

نشست علمی معیارشناسی ادوار و مکاتب فقهی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب مدخل علم فقه نوشته حجت الاسلام رضا مختاری در قم نقد و بررسی شد.
نشست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی معیارشناسی ادوار و مکاتب فقهی با موضوع «نقد کتاب مدخل علم فقه» از سلسله نشست‌های تاریخ تحول فقه‌ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صبح امروز در قم برگزار شد.

حجت الاسلام رضا اسلامی، نویسنده کتاب مدخل علم فقه در ابتدای این نشست به اهمیت بحث تحول فقه و ادوار فقه پرداخت و ضمن ضروری توصیف کردن این بحث، بیان داشت: این بحث در حوره های علمیه نوپدید است و بیگانگان پیش از ما به بحث و بررسی آن پرداخته اند.

وی با بیان اینکه ادوار شناسی کمک می کند تا یک علم را به خوبی بشناسیم، بیان داشت: کتاب های متفاوتی در زمینه ادوار شناسی فقه نوشته شده است که مهمترین مشکل این کتاب ها نداشتن یک مینای واحد برای تنظیم ادوار فقه است.

مدیر گروه مذاهب فقهی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: کشف تاریخ تحول علم فقه بسیار مهم است که این نگرش تاریخی حداقل هفت دستاورد دارد.

وی تفکیک فقه شیعه از فقه اهل سنت، روشن نمودن مبدا هر دوره فقهی، اسم گذاری دوره ها و تفکیک دوره ار مکتب را از کارهای علمی انجام شده در کتاب مدخل علم فقه برشمرد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام حمید جزایری منتقد کتاب، معرفی منابع بیشتر در جهت مراجعه خوانندگان و قلم روان و سلیس نویسنده را از نقاط قوت کتاب توصیف کرد و گفت: یکی از اشکالاتی که در این کتاب به چشم می خورد تداخل دوره های فقهی است و ما نمی توانیم به طور دقیق یک خط کش برای تفکیک دوره ها داشته باشیم.

حجت الاسلام حسن طارمی، دیگر منتقد نشست نقد کتاب ادوارعلم فقه بود که با بیان اینکه کتاب مدخل علم فقه بر اساس ضرورت ها نوشته شده است، گفت: تاریخ علم فقه ما را در فهم مستقیم فقه کمک می کند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام رضا اسلامی به اشکالات منتقدین و سوالات حضار پاسخ داد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات