۰۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۹۳۸۶۵
امام جمعه موقت مشهد:

نمی توان هم مسلمان بود و هم به استکبار لبخند زد

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر لزوم دینی بودن حکومت گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب پس از سی سال از انقلاب اسلامی، مجددا شاخص های اسلام ناب و اسلام امریکایی را تبیین می کنند هشداری برای ماست که نسبت به ترویج تفسیر غلط از اسلام هشیار باشیم.
حجت الاسلام محمد باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد،
ژبه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدباقر فرزانه، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه نرجس(س) به قرائت های مختلف از اسلام اشاره کرد و گفت: در میان علما، فرهیختگان و عامه مردم در کشورهای اسلامی دو تفسیر از دین وجود دارد که ریشه این دوئیت در حرکت سیاست بازان ثقیفه در مخالفت با غدیر است.

وی افزود: بنی امیه پس از ثقیفه نیز همچنان از تفسیر غلط اسلام حمایت کرده و برای تبلیغ وترویج ان بسیار تلاش وسرمایه گذاری کردند تا جایی که امروز این تفسیر وارد زندگی فرهنگی واجتماعی مسلمانان شده است و بسیاری از کشورهای اسلامی و قدرت های باطل از این تفسیر نادرست پیروی می کنند.

امام جمعه موقت مشهد با بیان اینکه دعوی انقلاب اسلامی با دنیا نیز بر سر همین تفسیر غلط اسلام است، ادامه داد: اینکه امام خمینی(ره) از همان ابتدای پیروزی انقلاب نسبت به اسلام امربکایی هشدار داده و شاخصه های ان را در مقایسه با اسلام ناب تبین می کنند موید همین مطلب است.

حجت الاسلام فرزانه اظهار داشت: در یک دیدگاه اسلام به یک رویداد ایده آل اخلاقی تعبیر می شود که هدف آن، معتقد کردن انسان ها به یک سری عقاید و اعمال فردی جهت کسب ثواب و سعادت اخروی است و هیچ یک از نظام های دنیا با این برداشت از دین مخالفتی ندارند ودر همه جا می توان اینگونه دین دار بود.

وی گفت: در تفسیر صحیح، اسلام به معنای مسلکی زندگی ساز وراه وروش و قالب شکل دهنده زندگی شناخته می شود که هدف آن، فراهم کردن زمینه تحقق خواست انبای در زندگی بشر است که در این میان، عقاید حکم نقشه راه را داشته و احکام و اعمال انسان به منزله ابزار پیاده سازی این نقشه در زندگی است.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به رابطه تنگاتنگ عقیده و عمل خاطرنشان کرد: وقتی انسان طبق عقایدش بخواهد عمل کند، با هر موضع وشرایط اجتماعی که غیر از این نقشه باشد درگیر خواهد شد بنابراین احکام و اعمال ما تنها در صورتی پذیرفته است که مطابق با عقاید ما باشد.

وی با اشاره به آیه «..قل ان صلوتی ونسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین» به تعریف قلمرو دین در هر یک از این دیدگاه ها پرداخت و افزود: طبق دیدگاه نخست، قلمرو دین، حوزه فردی وفکر و اندیشه و روح و جسم انسان است اما در تفسیر دوم، دین در همه زندگی بشر گسترده است و میدان تکامل بشر در جامعه است پس نه تنها روح وجسم واندیشه بلکه رابطه انسان با خود، خدا و مردم نیز به وسیله دین تنظیم می شود از این رو در جایی می توان دین دار بود که جامعه هم متناسب با این طرز فکر باشد.

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: اینکه در انقلاب اسلامی گفته شد حکومت، یک باید است به همین دلیل بود که اگر حکومت در اختیار دین نباشد فضا و شرایط جامعه برای تحقق قلمرو دین اماده نیست. نمی توان هم مسلمان بود و هم در نظامی غیراسلامی زندگی کرد، یا مسلمان بود و به استکبار لبخند زد.

حجت الاسلام فرزانه ابراز داشت: اینکه رهبر معظم انقلاب پس از سی سال از انقلاب اسلامی، مجددا شاخص های اسلام ناب و اسلام امریکایی را تبیین می کنند هشداری برای ماست که نسبت به ترویج اسلام امریکایی و تفسیر غلط از اسلام هشیار باشیم./930/پ202/ص
ارسال نظرات