۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۹۴۳۷۳
پژوهشگر حوزوی:

امر به معروف و نهی از منکر پیام جاوید نهضت اصلاحی عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی گفت: اصلاح افراد به قدرت رسیده و برخورد اصلاح گرایانه با فتنه گران از اهداف امام حسین(ع) در قیام عاشورا بود.
علي اكبر مهدي پور



حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور، پژوهشگر علوم اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: اولین عنوانی که اباعبدالله الحسین(ع) در بیان اهداف قیام خود دارند، اصلاح امت اسلام است.

وی بیان داشت: امام حسین(ع) وظیفه خود می‌دانست با شرارت‌های بنی‌امیه و خوشگذرانی های یزید به مقابله برخیزد و راه نادرست رفته امت را تذکر دهد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اصلاح افراد به قدرت رسیده و برخورد اصلاح گرایانه با فتنه گران از اهداف امام حسین(ع) در قیام عاشورا بود از همین رو برخی متفکران، قیام عاشورا را نهضت اصلاح عاشورایی لقب داده‌اند.

این محقق علوم اسلامی گفت: امام حسین(ع) به صراحت اهداف نادرست مانند اختلاف انداختن در بین امت، به قدرت رسیدن و ... را از حرکت انقلابی خود نفی کرده اند.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین و از وظایف مسلمین است، گفت: یکی از کارهایی که افراد باید به ان ملتزم باشند، دعوت جامعه به سوی خیر و بازداشتن از جهت گیری به فساد و شر و ابتذال است.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایطی همچون احتمال تاثیر، عالم بودن به معروف و منکر و درجه بندی برخورد است که افراد باید با آن آشنا باشند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امام حسین(ع) قیام در مقابل یزید را یک وظیفه می‌دانستند و از پیامبر اکرم(ص) نقل می کردند که هر کس زمامداری را ببیند که پیمان خدا را می شکند و در میان مردم به ظلم و ستم عمل می کند و با دست و زبان در مقابلش نایستد، خداوند ساکت را با ستمگر در یک نقطه از آتش جای می دهد.

وی بیان داشت: نباید از امام حسین(ع) به نام ایشان اکتفا کنیم بلکه باید به اهداف والای ایشان توجه کنیم و مدل زندگی خود را با سیره امام هماهنگ کنیم.

وی بیان داشت: قیام عاشورا الهام بخش انسان ها در طول تاریخ بوده است و از گاندی نقل شده که گفته از امام حسین(ع) رمز آزادی را فهمیدم.

این استاد حوزه علمیه در پایان گفت: پیام نهضت حسینی، مقابله با ستم، جنگ با ظلم و زیر یوغ ستم نرفتن است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات