۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۹۴۶۲۳
مدیر بنیاد دایره المعارف استان اردبیل:

بهره‌مندی حوزویان از فن آوری‌های‌ پژوهشی ضروری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه اردبیل گفت: حوزه خود را حامل یک رسالت بزرگ الهی می‌داند که در استمرار رسالت انبیای الهی برای انسان‌سازی و رساندن پیام آسمانی به جان و دل بشر باید ایفای نقش کند.
حجت الاسلام صابر اکبري جدي، رييس بنياد دايره المعارف اردبيل
حجت الاسلام صابر اکبری جدی، استاد حوزه و دانشگاه و مدیر بنیاد دایره المعارف استان اردبیل، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تبیین نظام آموزشی و تربیتی حوزه پرداخت و اظهار داشت: حوزه خود را حامل یک رسالت بزرگ الهی می‌داند که در استمرار رسالت انبیای الهی برای انسان‌سازی و رساندن پیام آسمانی به جان و دل بشر باید ایفای نقش کند.

وی خاطر نشان کرد: طلبگی سربازی امام زمان(عج) است نه کارمندی حقوق بگیر از دولت، عالم طبیب دوای به طب معنوی و الهی است که در هر جا نیاز باشد مرهم می‌گذارد و خود را به بیمار نیازمند می‌رساند بدون آن‌که تمنایی داشته باشد مزد خود را از خدای بزرگ می‌طلبد و با معبود خود معامله می‌کند.

مدیر بنیاد دایره المعارف استان اردبیل در ادامه با اشاره به مبانی تربیتی در نظام آموزشی حوزه تصریح کرد: نظام حوزه، نظام احترام به استاد و پیشکسوت است، کسانی که سابقه بیشتری در درس و بحث دارند به دیده احترام نگریسته می‌شوند و حرمت ویژه‌ای دارند این گروه یا به عنوان استاد و یا به عنوان مشاورانی امین برای طلاب جدید ایفای نقش می‌کنند و در رفع اشکال‌های درسی آنان همچون استادیار عمل می‌کنند.

وی گفت: یکی دیگر از ویژگی های نظام سنتی حوزه، حاکمیت فوق العاده فرهنگ شنیداری و ادبیات شفاهی است، تدریس استاد بر بالای منبر یا کرسی تدریس و مباحثات طلبگی به شدت مبتنی بر شنیدار است، از این رو مدرسان و خطبای برجسته فراوانی از حوزه برخاسته‌اند.

حجت الاسلام اکبری جدی گفت: تاکید بر حفظ و حافظه در دروس طلبگی باعث می‌شود اهمیت ادبیات نوشتاری کمتر مورد توجه قرار گیرد، اگر چه در میان علمای حوزوی نویسندگان برجسته‌ای ظهور کرده‌اند؛ اما متن حوزه‌ها ظرفیت بیش از این مقدار را داشته و دارد، از این رو لازم است حوزه‌های علمیه به شیوه‌های مختلف این ظرفیت را فعال کنند و در تشویق طلاب به قلم زدن و خلق آثار مکتوب بیشتر بکوشند.

وی خاطر نشان کرد: نظام حوزه شدیدا به سنت‌های آموزشی و تربیتی خود پایبند است و در برابر تغییرات مقاومت نشان می‌دهد و به سادگی تسلیم نمی‌شود، اگر چه این امر با توجه به ماهیت معطوف به گذشته بودن بسیاری از مباحث علوم حوزوی، تا حدودی طبیعی است؛ اما افراط در این امر به حدی که منجر به تجدد ستیزی مطلق بشود، یکی از عوامل بروز تحجر در میان حوزویان است.

مدیر بنیاد دایره المعارف استان اردبیل گفت: نتیجه این روند دوری حوزه‌ها و به تبع آن دوری طلاب از مسائل جدید و به روز نبودن آنها است. استفاده از ابزارهای نوین در امر آموزش و به ویژه در امر پژوهش از ضرورت های اجتناب ناپذیر برای نظام‌های آموزشی و تربیتی است که حوزه نیز از آن مستثنی نیست.

استاد حوزه و دانشگاه اردبیل گفت: طلاب با ورود به حوزه عموما در فضای ویژه‌ای قرار می‌گیرند که به صورت فزاینده آنها را متوجه خود و پرداختن به خودسازی اعتقادی و اخلاقی و علمی می‌کند، تأکید استادان به انجام مستحبات و عبادات و ریاضات شرعی و تمحض در درس و بحث آرام آرام طلبه را به سوی درون خود سوق می‌دهد، اگر چه این جریان مبارک آثار بسیار مثبتی در رشد معنوی طلاب بر جای می‌گذارد؛ اما افراط در آن و استمرار طولانی مدت این شیوه، طلاب را از فضای پیرامون و حقایق در حال جریان جامعه خود غافل می‌کند و اطلاعات عمومی آنان را درباره بسیاری از مسائل مبتلا به کاهش می‌دهد که بعدها در جریان ورود به عرصه‌های اجتماعی و به ویژه در امر تبلیغ دین و معارف الهی برای نسل جدید آنها را دچار مشکل می‌کند./935/ت302/س
ارسال نظرات