۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۹۵۵۷۶
معاون فرهنگی ستادعالی کانون‌های مساجد:

روحانیت محور امور فرهنگی و هنری مساجد است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی ستادعالی کانون های مساجد کشور گفت: چنانچه رهبر فرزانه انقلاب تاکید کرده اند، مدیریت مساجد با روحانیت است، از این رو محور فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز با روحانیان بوده است.
مرتضي طاهريان،معاون فرهنگي ستاد عالي کانون هاي فرهنگي وهنري مساجد کشور،
مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی و هنری ستادعالی کانون های مساجد کشور، در گفت‌و‌گو باخبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: چنانچه رهبر فرزانه انقلاب تاکید کرده اند، مدیریت مساجد با روحانیت است، از این رو محور فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز با روحانیان بوده است.

وی با اشاره به دوره آموزشی سفیران آسمانی برای سه هزار نفر از ائمه جماعات مساجد کشور در قم تصریح کرد: این دوره با مشارکت مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور با حضور ائمه جماعات سراسر کشور برگزار شد.

طاهریان ادامه داد: طی تفاهم‌نامه ای ستاد عالی با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، دوره های آموزشی تبلیغ، بیان تفسیر قرآن، آشنایی با فرقه های نوظهور و انحرافی و آشنایی با مبانی و اصول ایجاد ارتباط با جوانان در سطح استانی اجرا می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: بر اساس مصوبه مجلس تعداد کانون‌های فرهنگی مساجد در پایان برنامه پنجم توسعه، از هشت هزار و 800 باب حاضر به 20 هزار کانون افزایش خواهد یافت.

طاهریان افزود: همچنین در برنامه پنجم توسعه، گسترش فعالیت کانون‌های فرهنگی به مساجد روستاها مورد تأکید قرار گرفته و به صورت اولویت‌دار به این موضوع پرداخته خواهد شد.

طاهریان گفت: در حال حاضر دو هزار و 777 کتابخانه مخزن دار و چهار هزار و 500 باب کتابخانه باز توسط کانون های فرهنگی در مساجد اداره می شود.

معاون فرهنگی و هنری ستادعالی کانون های مساجد کشور با اشاره به اهمیت تخصصی کردن کانون های فرهنگی، عنوان کرد: 300 کانون تخصصی در کشور راه اندازی شده که 15 باب آن در آذربایجان شرقی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: آموزش، محور اصلی کانون های فرهنگی و هنری مساجد است و سعی می شود با برگزاری جشنواره ها و کلاس های مختلف به این موضوع جامه عمل پوشانده شود، همچنین برای غنی تر کردن کتابخانه های کانون های فرهنگی مساجد کتاب های مختلفی به ارزش 40 میلیارد ریال خریداری و ارسال شده که 15 میلیارد ریال آن به کتاب های آموزشی اختصاص یافته بود.

وی با بیان اینکه، در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیون نفر مخاطب دایمی کانون های فرهنگی مساجد هستند، ابراز داشت: افزایش 20 برابری اعتبارات کانون های فرهنگی و هنری مساجد در دولت دکتر احمدی نژاد باعث افزایش فعالیت های این کانون ها و رغبت مردم برای حضور در آنها شده است.

طاهریان با بیان اینکه کانون های فرهنگی مساجد در دهه فجر امسال یک هزار برنامه فرهنگی و هنری در کشور برگزار خواهند کرد، گفت: ستاد عالی کانون های فرهنگی و مردمی مساجد کشور حداکثر تا 20 روز آینده کارگروه های جشن های رضوی روستایی را با حضور دستگاه های فعال در امر روستا تشکیل خواهد داد.

وی اذعان داشت: در این کارگروه مقرر شده به منظور بهره گیری از ظرفیت های ارزشمند روستائیان، دبیرخانه ستاد عالی کانون های مساجد کشور ضمن شناسایی 160 کانون فعال روستایی از هر استان به طور متوسط 5 کانون نسبت به تشکیل جلسات استانی با حضور مدیران این کانون ها و دستگاه های فعال در امر روستا اقدام کند.

معاون فرهنگی و هنری ستادعالی کانون های مساجد کشور، خاطرنشان کرد: جشنواره سرود روستایی در دو بخش استانی و کشوری برگزار شده و تولیدات این جشنواره از طریق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تکثیر و توزیع می شود.

طاهریان در ادامه خاطر نشان کرد: اخیرا مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب برنامه پنجم توسعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرد که یک چهارم از مساجد سطح کشور را به کانون‌های فرهنگی هنری مجهز کند، بر اساس این قانون تا پایان سال 1394 باید تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سطح کشور به 20 هزار باب افزایش یابد.

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: ارتقای سطح آموزش و پژوهش برنامه های کانون‌ها، آموزش فعالیت‌های مجازی و ارتقای سطح فکری کانون‌ها، اثر بخش‌تر شدن برنامه‌های آموزشی از جمله راهبردهای ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور است که در این راستا اقداماتی از جمله نیازسنجی آموزشی از مخاطبین، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از اساتید مساجد و راه اندازی وب سایت آموزشی مساجد صورت گرفته است./935/ت302/س
ارسال نظرات