۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۹۵۷۹۶
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم:

رسانه ملی شرایط پیش از انقلاب را برای مردم واکاوی کند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اظهار داشت: با فرار شاه از ایران طومار 2500 ساله شاهنشاهی در هم پیچید، شجره خبیثه به زباله‌دان تاریخ پیوست و شجره طیبه ولایت فقیه به رهبری امام راحل و اینک هدایت رهبر معظم انقلاب جایگزین آن شد.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به مناسبت سالروز فرار شاه خائن از کشور با اشاره به شرایط اسف‌بار حاکم بر کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، از صدا و سیما خواست تا با تولید برنامه‌های مختلف در این زمینه، نسل جوان و سایر اقشار جامعه را با شرایط حکومت ستمشاهی و پیشرفت‌های کنونی آشنا کند.

وی با بیان این‌که ملت ایران به رهبری امام خمینی‌(ره)، شاه در مسند قدرت و وارث تخت و تاج را با حامیانی همچون آمریکا و اروپا که با تمام وجود از وی دفاع می‌کردند، از ایران بیرون کردند، گفت: کاخ‌مداران و کاخ‌نشینان از خدا بی‌خبر هیچ‌گاه از تاریخ عبرت نمی‌گیرند.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شاه خائن خیال می‌کرد سرزمین ایران ملک شخصی‌اش است و ملت ایران عبد و برده‌اش هستند؛ دچار غرور شد و همین غرور اسباب هلاکت وی را فراهم کرد.

وی با بیان این‌که هرکس به غرور و غفلت دچار شود، بعید است سر سالم به گور ببرد، اظهار داشت: هرچند شاه هیچ‌کس را در داخل کشور به حساب نمی‌آورد، اما در برابر سران آمریکا و حتی دون‌پایه‌های آن خوار و ذلیل بود به طوری که امام راحل فرمودند «وقتی او را در برابر کارتر دیدم که چگونه عاجزانه کرنش می‌کرد، تاسف خوردم».

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی در ادامه، خروش امام راحل، مراجع تقلید و علما را به سبب خارج کردن دین از نظام شاهنشاهی و از رسمیت انداختن قسم به قرآن در مجلس شورای ملی و حذف تاریخ اسلام و جایگزین کردن تاریخ شاهنشاهی از سوی شاه دانست و گفت: خدای متعال شاه را به سبب غفلت‌هایش از حیات محروم کرد.

وی قیام 19 دی 56 را سرآغاز خشم مردم انقلاب ایران دانست و ابراز داشت: شاه فکر می‌کرد با جسارت فردی مجهول نسبت به امام راحل، تیر خلاصی را زده است، اما غافل از این‌که تیشه به ریشه خود زده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که شاه برای امام و مراجع تقلید هیچ حریمی قائل نمی‌شد، اضافه کرد: قیام 19 دی که خروش مردم ایران را نسبت به بی‌تفاوتی شاه در برابر اسلام و مرجعیت به دنبال داشت، به جایی رسید که شاه اعتراف کرد و گفت من صدای انقلاب ملت ایران را شنیدم.

وی با اشاره به فرار زین‌العابدین بن علی از تونس، این فرار را با فرار شاه مقایسه کرد و با بیان این‌که کاخ‌مداران و کاخ‌نشینان از خدا بی‌خبر هیچ‌گاه از تاریخ عبرت نمی‌گیرند، گفت: زین العابدین بن علی، حسنی مبارک و ملک عبدالله باید بدانند که اگر قرار بود کسی در پست و مقام خود باقی بماند، محمدرضا پهلوی پسر رضاخان پهلوی که حدود پنجاه سال با پشتیبانی انگلیس و آمریکا در این سرزمین تاخت و تاز کردند و ژاندارم منطقه بودند بر مسند خود باقی می‌ماندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی با بیان این‌که مستی ریاست از شراب بیشتر است، اظهار داشت: با فرار شاه از ایران طومار 2500 ساله شاهنشاهی در هم پیچید، شجره خبیثه به زباله‌دان تاریخ پیوست و شجره طیبه ولایت فقیه به رهبری امام راحل و اینک هدایت رهبر معظم انقلاب جایگزین آن شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط حاکم بر کشور در سال 42 پرداخت و با بیان این‌که در آن زمان تنها نارضایتی در قشر مرجعیت و خواص روحانیان مشاهده می‌شد و توده مردم نسبت به عملکرد شاه بی‌تفاوت بودند، گفت: شاه در این تاریخ بود که پس از اعلام لوایحی و مخالفت مراجع با این لوایح در یک حرکت اشتباه تصمیم گرفت به قم بیاید و نظر مراجع را جلب کند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: آرام آرام حرکات انقلابی از این تاریخ شروع شد، قضیه مدرسه فیضیه پیش آمد و پس از آن 15 خرداد رخ داد تا این‌که به سال 56 و 57 رسید و در حقیقت با هدایت امام خمینی‌(ره) در رأس و روحانیان، مبلغان و سایر علما در سطح کشور مردم بیدار شدند و در برابر آلودگی‌ها، خرابی‌ها و مزدوری‌های شاه قیام کردند.

وی با بیان این‌که مملکت ایران پیش از انقلاب مانند دهی مخروبه بود و هیچ‌ از خود نداشت، تفاوت ایران پیش از انقلاب و ایران پس از انقلاب را تفاوت کوخ و کاخ دانست و از صدا و سیما خواست تا با تولید برنامه‌ای به مقایسه ایران پیش از انقلاب و ایران پس از انقلاب پرداخته و مردم را نسبت به سرنوشت ایران پیش از انقلاب مطلع کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی در پایان با اشاره به این‌که ولایت فقیه سبب بیداری ملت خفته ایران شد و رژیم طاغوت را سرنگون کرد، خاطرنشان کرد: ملت‌های دیگر اگر معتقد به ولایت و ائمه اطهار(ع) بودند، گرفتار ظلم و ستم ظالمان نمی‌شدند. /920/ت301/ع

ارسال نظرات