۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۹۵۹۰۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

ولایت فقیه، دادن اختیار حکومت به داناترین و عادل ترین فرد است

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه علمیه قم، با بیان اینکه در مساله ولایت فقیه دچار شانتاژهای تبلیغاتی، فکری و فرهنگی در ایهامات عجیب و غریب شده ایم، ولایت فقیه در عصر غیبت را یک مساله مسلم در بین فقیها دانست.
محسن اراكي محقق و نويسنده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن اراکی، از اساتید حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت دوشنبه شب در نشست علمی تبیین مبانی ولایت فقیه که با حضور طلاب و روحانیان در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، به بررسی تبیین مساله ولایت فقیه و جوانب و ابعاد مختلف آن پرداخت.

این استاد حوزه علمیه قم، در ادامه با بیان اینکه همه کشورهای دنیا حتی کشورهای سکولار اصل ولایت به معنای «اولویت علی الناس بالاموال و الانفس» را قبول دارند، گفت:‌ مدیریت جامعه مستلزم این است که یک مرکز قدرتی وجود داشته باشد که حق الزام داشته باشد و نسبت به مردم آن جامعه احق در تصرف اموال و انفس شان باشد.

وی ابراز داشت: ولایتی که ما برای فقیه قائلیم دقیقا از لحاظ محدوده اختیارات همان چیزی است که رژیم های سکولار برای حکومت های خود قائل هستند و اگر این ولایت را برای فقیه قائل نشویم باید برای غیر فقیه قائل شویم.

وی تاکید کرد: معنای انکار ولایت فقیه این نیست که معنای حق حکومت را در جامعه بخواهیم القا کنیم، چون جامعه ای بدون ولایت و حق حکومت نمی توان داشت.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما برای فقیه محدوده ای واسع تر از حق حکومت حاکمان قائل نیستیم، تاکید کرد: مقصود از ولایت فقیه طبق یک معنای عرفی اختیارات حکومتی است که در جوامع عقلایی برای حاکمان قائل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی خاطرنشان کرد: تئوری ولایت فقیه چیزی بیش از این نیست که این اختیارات باید در اختیار داناترین و عادل ترین افراد باشد.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت تاکید کرد: مفهوم ولایت مخصوص شیعیان نیست و این مساله چیزی نیست که امام راحل یا سایر علما و بزرگان اختراع و ابداع کرده باشند؛ مفهوم ولایت در همه جوامع دینی و غیر دینی بوده و هست و این حق برای کسی که می خواهد این منصب را داشته باشد قیودی هم دارد و به گونه ای نیست که هر کسی بتواند متصدی و عهده دار آن شود.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی تاکید کرد: آیا همه افراد ولو اشخاصی همچون ریگان، جورج بوش، سارکوزی و امثال اینها می توانند این حق را داشته باشند و آیا کسانی که خود را اولی به تصرف در اموال و انفس جامعه بشری می دانند و به کشورهای مختلف لشکرکشی می کنند و انواع و اقسام کشتارها و جنایات را انجام می دهند می توانند این حق و اختیار را داشته باشند؟

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کسانی می توانند این حق و اختیار را داشته باشند که بهترین باشند و ما این مساله را در فقیه خلاصه می کنیم.

وی با اشاره به اصل ضرورت وجود حاکم و ولی در هر جامعه ای، گفت: در هر جامعه ای باید فردی وجود داشته باشد که نظم و عدل را برقرار و از ظلم و ستم جلوگیری کند و کسی نیست که با این اصل اولیه مخالفت کند.

این استاد حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه حاکم و والی جامعه باید خود اولی به اجرای عدل در جامعه باشد، حق الزام با حق اتباع را متلازمین ارزیابی و تصریح کرد: آنچه به حاکم حق ولایت می دهد و او را نسبت به دیگران برتری می دهد این است که اولی به عدل باشد و خود ملتزم به این مباحث باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی در ادامه پاسخگوی سؤالات طلاب بود و در خصوص واگذاری حق اختیار از سوی خدا به مردم، خاطرنشان کرد: تفویض در این مساله معقول نیست و باید توجه داشت معقول نیست که خدا حق حاکمیت را به فرد دیگری واگذار کند.

وی تاکیدکرد: حق امر ذاتی و مخصوص خداوند تبارک و تعالی است و اگر خدا به رسول این حق را می دهد، او به امر خدا امر می کند، رسول اکرم(ص) بالذات حق امر ندارد بلکه حق امر و نهی او بالعرض است.

این استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا درست است بگوییم اصل ولایت فقیه در بین علما و فقها هیچ مخالفی ندارد و تنها در حدود و ثغور اختیارات آن اختلاف است، تصریح کرد: بنده معتقد به فراتر از این مساله هستم و می گویم هیچ فقیهی از صدر اسلام نه در اهل سنت و نه در شیعه نیامده است که بگوید فقیه حق ولایت ندارد، بلکه اختلاف در حق ولایت غیر فقیه عادل است.

وی گفت: همه فقها می گویند کسی که می تواند این اختیارات را در عصر غیبت در اختیار بگیرد، قدر متیقن آن فقیه عادل است، اختلاف در این است که آیا عادل غیر فقیه هم می تواند این حق را داشته باشد یا خیر؟ که در جواب باید گفت هیچ فقیهی نمی گوید فقیه عادل نمی تواند ولی شود، اما عادل غیر فقیه می تواند این حق را داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه تصریح کرد: در مساله ولایت فقیه دچار شانتاژهای تبلیغاتی، فکری و فرهنگی در ایهامات عجیب و غریب شده ایم.

وی بیان داشت: ولایت مطلقه، قدر متیقن کسی که مستحق چنین سمت و منصبی است مورد اتفاق همه فقهای شیعه و مسلمان حتی اهل تسنن است، هیچ فقیه سنی نداریم که بگوید فقیه اگر عادل بود حق ولایت ندارد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات