۰۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۹۶۱۵۲
حجت الاسلام یثربی:

شیخ عباس قمی مبلغ بزرگ معارف اهل بیت بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشکده حقوق پردیس قم گفت: محدث قمی افزون بر این‌که یک محدث بزرگ بود یک مبلغ بزرگ هم بود و همواره به تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) می‌پرداخت.
حجت الاسلام يثربي


حجت‌الاسلام علی یثربی، عضو هیأت علمی دانشکده حقوق پردیس قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که مرحوم حاج شیخ عباس قمی در تاریخ 23 ذی الحجه 1359 قمری وفات کرد، وی را از شخصیت‌های علمی و به‌نام جهان تشیع و اسلام معرفی کرد و گفت: شیخ عباس قمی با توجه به شرایط خاص سیاسی و اجتماعی عصر خود، احیا کننده مکتب اهل بیت(ع) و احادیث نبوی بود.

وی در ادامه به کتاب مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی اشاره کرد و با بیان این‌که این اثر جاودان حاوی ادعیه مستند و مفاهیم قرآنی است که شیوه راز و نیاز بندگان خدا را با خدای متعال مطرح می‌کند، افزود: راه دعا کردن به درگاه خداوند را ائمه اطهار(ع) به ما آموخته‌اند و رمز آن نیز تکیه بر آیات قرآن کریم است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که هرگز نباید فراموش کرد که هدف از خلقت، عبادت خداوند متعال است و رشد انسان نیز در پرتو این امر تأمین می‌شود، گفت: در فرهنگ تشیع بین رشد انسان و بندگی خدا هیچ منافاتی نیست.

وی برجستگی کتاب مفاتیح‌الجنان را نسبت به سایر کتاب‌های ادعیه‌، جامعیت آن دانست و با بیان این‌که مفاتیح الجنان به سبب اخلاص شیخ عباس قمی ماندگار شده است، اظهار داشت: اکنون این اثر شریف در کنار قرآن و نهج‌البلاغه در خانه‌های مسلمانان وجود دارد و این امر خود ماندگاری آن را می‌رساند.

حجت‌الاسلام یثربی در بخش دیگری از سخنان خود به وجه امتیاز انسان با سایر موجودات اشاره کرد و با بیان این‌که این وجه امتیاز در اجازه‌ای است که برای دعا به انسان داده‌اند، گفت: هرچقدر زندگی پیچیده‌تر می‌شود، نیاز انسان هم به دعا و ادعیه بیشتر می‌شود و اینجاست که رشد حقیقی انسان در پرتو توجه به دعا نمود پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که نفس دعا و راز نیاز با خدا به عنوان اصلی‌ترین بعد وجودی انسان موضوعیت دارد و لزومی ندارد انسان دعا را برای رسیدن به مقصدی انجام دهد و بعد شبهه کند که این دعا را کردم و به مقصد نرسیدم، افزود: اگر دعایی مستجاب نشود، به یقین مصلحت خداوند است؛ کسی که به خداوند، انبیای الهی و قیامت معتقد است باید بداند که دعا هم عبادت است.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق پردیس قم تصریح کرد: مرحوم محدث قمی راه درست عبادت را برای احیای وجود انسان به کار برده‌اند و افزون بر اثر جاودان مفاتیح الجنان، در زمینه‌های مختلف و برای اقشار مختلف در سطوح مختلف، کتاب‌های ارزشمندی نگاشته‌اند که از آن جمله می‌توان به سفینةالبحار، فوائد الرجالیه، منتهی الآمال، الفصول العلیه، خلاصه الغدیر و ترجمه عروةالوثقی سید یزدی اشاره کرد.

وی با اشاره به کتاب سفینةالبحار گفت: این کتاب خلاصه و فهرستی از کتاب دائرةالمعارف بزرگ بحارالانوار است که البته مطالبی هم به آن افزوده شده است و باید گفت که این اثر ارزشمند از چنان ارزشی برخوردار است که وقتی از آیت‌الله خوئی سؤال کردند اگر همه کتاب‌های شما را بگیرند چه کتابی را نگه می‌دارید، وی بیان داشت سفینةالبحار.

حجت‌الاسلام یثربی با بیان این‌که پژوهشکده‌های بزرگ با امکانات فراوان از تألیف آثاری همچون آثار مرحوم شیخ عباس قمی، ناتوان هستند و شاید به سختی بتوانند چنین آثاری را تألیف کنند، ابراز داشت: محدث قمی افزون بر این‌که یک محدث بزرگ بود یک مبلغ بزرگ هم بود و همواره به تبلیغ دین و معارف اهل بیت(ع) می‌پرداخت و این ادعیه بود که از انسان یک بنده آزاد، وارسته و مستقل می‌ساخت.

وی همچنین با اشاره به کتاب منتهی الآمال شیخ عباس قمی که شرح حال چهارده معصوم(ع) است، گفت: این کتاب در اختیار اهل منبر از گذشته و حال بوده و تألیف کتاب الفصول العقلیه در شرح حال خصوصیات امام علی(ع)، خلاصه الغدیر و تألیف کتاب‌های رجالی دیگر از وی فقهیی تاریخی و شخصیتی ممتاز در جامعه تشیع ساخته است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات