۰۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۲:۳۰
کد خبر: ۹۶۴۵۸
رییس کمیته عالی اسلامی فلسطین:

مساله مسجدالاقصی قابل مذاکره نیست

خبرگزاری رسا ـ شیخ عکرمه صبری ضمن قدردانی از افشاگری های شبکه ماهواره ای الجزیره، مساله مسجدالاقصی را بالاتر از هرگونه مذاکره یا دادگاه و یا قانون اعتباری دانست.
شيخ عکرمه صبري، مفتي قدس و سرزمين فلسطين و رييس کميته عالي اسلامي فلسطين
به گزارش خبرگزاری رسا، شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی و رییس کمیته عالی اسلامی فلسطین، روز گذشته با قدردانی از افشاگری شبکه ماهواره ای الجزیره، انتشار اسناد محرمانه را موجب جلوگیری از تجاوزگری ها و تمام اشتباه هایی که در جریان مذاکرات سازش رخ داده است، دانست و گفت: این امر، تمامی امتیازدهی های آینده را ملغی خواهد کرد.


شیخ عکرمه صبری با تاکید بر اینکه مساله مسجدالاقصی قابل مذاکره نیست، مسجدالاقصی را بالاتر از هرگونه مذاکره، دادگاه و قوانین قردادی و بزرگ تر از آن دانست که بتوان پیرامون آن مذاکره کرد و همچنین ایده تشکیل کمیته ای در ارتباط با مسجدالاقصی، متشکل از کشورهای غیر عربی و اسلامی را رد کرد.

وی همچنین با تاکید دوباره بر فتوای خود مبنی بر حرمت معاوضه زمین در قدس شریف، گفت: بیت المقدس از لحاظ تاریخی، دینی و فرهنگی همانند هیچ یک از شهرهای دیگر نیست و از یک وجب آن هم نمی توان گذشت و معاوضه زمین های آن حرام است.

مفتی قدس و سرزمین فلسطین با اشاره به تلاش برای مشروع جلوه دادن شهرک سازی های صهیونیستی، گفت: شهرک سازی های صهیونیستی به هیچ وجه مشروعیت ندارند و پذیرش شهرک های صهیونیستی به معنای چشم پوشیدن از برخی بخش های قدس شریف است.

گفتنی است که اسناد محرمانه ‌ای که الجزیره مدعی است به آن دسترسی پیدا کرده است، فاش کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین در خیانتی آشکار به ملت فلسطین، باقی ماندن شهرک‌های صهیونیستی در قدس شرقی را نه تنها رد نکرده است، بلکه آن را منفعتی مشترک میان اسراییل و تشکیلات خودگردان دانسته است.

الجزیره با استناد به جلسه احمد قریع، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین و صائب عریقات، مقام ارشد مذاکره کننده تشکیلات خودگردان فلسطین با مذاکره کنندگان آمریکایی و اسراییل در تاریخ 15 ژوئن سال 2008 فاش کرد که قریع در این جلسه با عقب نشینی کامل از حق ملت فلسطین قبول کرده است که همه شهرک های اسراییلی در قدس شرقی جز شهرک جبل ابوغنیم (هارحوما) در اختیار اسراییل باقی بماند که این به معنای چشم پوشی از خاک قدس شریف است.

بنا به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، این اسناد که بیش از هزار و ششصد سند مربوط به مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی است، مربوط به مذاکرات دو طرف درباره مسایل اساسی مانند قدس، بازگشت آوارگان، هماهنگی های امنیتی، جنگ غزه، گزارش کمیته گلدستون و گفتگو در مورد تعیین مرزهاست.

الجزیره افشای این اسناد را بزرگترین افشای اسناد در طول تاریخ کشمکش ها بین اسراییل و عرب ها خواند و اعلام کرد: این اسناد نشان می دهد مسایلی که در طول سال های گذشته در مذاکرات در پشت درهای بسته مطرح می شد با آنچه مذاکره کنندگان فلسطینی در گفت و گو با رسانه ها بیان می کردند، تناقض دارد.

این اسناد شامل بیش از دویست و هفتاد سند مربوط به ملاحظات دو طرف در مذاکرات، صد و سی صورتجلسه سری، دویست و هفتاد نامه الکترونیکی داخلی بین اعضای هیات مذاکره کننده فلسطینی، شصت و چهار پیش نویس توافق بین فلسطینی ها و اسراییل و بیش از پنجاه نقشه است./981/گ
ارسال نظرات