۰۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۹۶۶۰۹
رییس سابق دانشگاه امام حسین تبریز:

احیای ارزش‌های اسلامی در گرو احیای امر به معروف است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی گفت: بی‌توجهی به فرایض دینی موجب قبح‌زدایی از گناهان و ترویج اندیشه‌های سکولاری در جامعه خواهد شد.
ميكائيل جمال پور، رييس سازمان بسيج اساتيد دانشگاه هاي آذربايجان شرقي
میکائیل جمال پور، استاد حوزه و دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از نشانه‌های جامعه اسلامی است؛ از این رو اگر رو به فراموشی رود، اصول اولیه نظام اسلامی فراموش خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از منظر اسلام بی‌تفاوتی نسبت به دیگران و وضعیت عمومی جامعه، خود یک منکر شناخته شده به همین جهت نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند؛ کلهم راع و کلهم مسؤول عن رعیته، که این کلام نورانی و آیات و روایات دیگر در این زمینه، تکلیف جامعه مسلمین را به وضوح نشان داده است.

جمال پور توجه به شرایط امر به معرو فو نهی از منکر را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: ابتدا بایستی ضرورت انجام این فریضه الهی در جامعه اسلامی برای عموم اقشار تبیین شود، سپس روش های اعمال آن نیز به روز و منطق با فناوری‌های جدید باشد، ضمن این‌که تذکر لسانی هیچ گاه نباید رو به فراموشی رود.

رییس سابق دانشگاه امام حسین(ع) تبریز توجه به برخی مسائل جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و احساس مسؤولیت دینی را از مهم‌ترین ویژگی‌های آمران به معروف دانست و گفت: رساترین، نافذترین و گسترده ترین ابزار ارتباط و برقراری تعامل میان انسان‌ها، زبان است؛ اما آنچه که از اهمیت فوق العاده ای در این میان برخوردار است، آشنایی و به کار‌گیری فنون ویژه برای تأثیرگذاری در مخاطب است.

مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری آذربایجان شرقی در ادامه ترویج فرهنگ تذکر لسانی را با ابزارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای خواستار شد و تصریح کرد: بی‌تفاوتی، غفلت، تفرقه و عدم استفاده از ظرفیت‌ها، موانع موجود در ترویج این فرهنگ در سطوح مختلف اجتماعی به شمار می‌رود.

وی وقوع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی را در سایه بی‌توجهی و بی‌تفاوتی نسبت به فرائض دینی به ویژه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دانست و گفت: نباید به ترویج این فریضه الهی به صورت مقطعی نگاه شود، بزرگداشت شعائر دینی منحصر به ماه‌های خاصی از سال نیست.

جمال پور، فردگرایی، رشد رسانه های دیجیتالی و رایانه ای و ظهور زندگی با سبک غرب در کشور را از جمله دلایل بی تفاوتی مسلمانان نسبت به منکرات پیرامون خود دانست و اظهار داشت: بزرگ‌ترین آفت دین ایجاد بدعت‌ها و خرافه‌هایی در عصر مدرن است که گاه بخش اعظمی از آنها به چشم نمی‌آید؛ اما ناخودآگاه عموم مردم به آن گرایش پیدا می‌کنند.

وی مهم‌ترین راهکار رهایی از این چنین خرافات را بازگشت به مبانی اصیل دینی و آموزه‌های نبوی دانست و گفت: دولت بایستی برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر قیام و حساسیت مسأله را بیان کند، چراکه بی‌توجهی به فرایض دینی سبب قبح‌زدایی از زشتی گناهان و ترویج اندیشه های سکولاری در جامعه خواهد شد./935/ت303/س
ارسال نظرات