۰۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۹۶۷۱۵

مرمت حوزه علمیه دزفول پایان یافت

خبرگزاری رسا ـ مدیر عامل نوسازی و بهسازی شهرستان دزفول، از پایان عملیات مرمت بخش جنوبی مدرسه علمیه سید اسماعیل بن سید شاهمیر در این شهرستان خبر داد.
مرمت حوزه علمیه دزفول پایان یافت
عبدالحسین پور رکنی، مدیر عامل نوسازی و بهسازی شهرستان دزفول، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، از پایان عملیات مرمت بخش جنوبی مدرسه علمیه سید اسماعیل بن سید شاهمیر در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: سازمان نوسازی و بهسازی دزفول با هدف جلوگیری از تخریب و استحکام بخشی این بنای تاریخی نسبت به مرمت بدنه جنوبی آن در سال جاری اقدام کرد.

وی افزود: برداشت الحاقات سیمانی، مرمت گره چینی‌های نمای جنوبی اثر، استحکام بخشی و تعویض مصالح ناکارآمد، بندکشی نمای بیرونی، تکمیل آجرچینی پیش بام، نصب ناودان و مرمت گنبد بقعه بقعه ظهیر الاسلام، از جمله مهمترین اقدامات این سازمان بر مدرسه علمیه سید اسماعیل بن سید شاهمیر است.

پور رکنی، افزود: بنای فعلی مدرسه که کار مرمت آن از سوی این سازمان و با هماهنگی و نظارت سازمان میراث فرهنگی در مدت یک ماه انجام شد دارای تزیینات اجرکاری بسیار زیبا در ضلع جنوبی و همچنین اجرای کاشی‌های فیروزه‌ای و مشکی رنگ به همراه آجر سنتی به شیوه گره چینی می‌باشد.

مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی دزفول خاطر نشان کرد: در حال حاضر این بنا آرامگاه حاج سید حسین ظهیر الاسلام و سید علی کمالی (‌نوه وی) است؛ این بنا مهمترین مرکز قرآن پژوهی علامه کمالی مورد استفاده طلاب و پژوهشگران معارف قرآنی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: این بنای تاریخی در محله لوریان در محدوده بافت تاریخی دزفول واقع شده و از قدیمی‌ترین مدارس علمیه دزفول به شمار می‌رود. تاریخچه ساخت این اثر به سال 1220 هجری قمری برمی‌گردد؛ این مدرسه از نخستین مدارس شهرستان دزفول است./945/پ202/ص
ارسال نظرات