۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۹۸۲۲۵
آیت الله حیدری:

امر به معروف و نهی از منکر روح حکومت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، امر به معروف و نهی از منکر را محتوا و روح حکومت اسلامی دانست و اظهار داشت: اگر این مفاهیم اجرا نشود حکومت فقط در ظاهر اسلامی است.
آيت الله حيدري، امام جمعه موقت اهواز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در نشست گسترش طرح تذکر لسانی اهواز، که در استانداری خوزستان برگزار شد، امر به معروف و نهی از منکر را محتوا و روح حکومت اسلامی دانست و اظهار داشت: اگر این مفاهیم اجرا نشود حکومت فقط در ظاهر اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به تاثیر عملکرد دستگاه‌های حکومتی بر مردم، غالب مردم را تقلیدکننده رفتار حاکمان عنوان کرد و گفت: مردم شیوه رفتار خود را از حکومت کسب می‌کنند و اگر عملکرد حکومتی با عنوانش متضاد باشد، زمینه فساد در مردم ایجاد می‌شود.

آیت الله حیدری با بیان این که نه تنها کسانی‌که در رأس هستند، بلکه کارمندان نیز باید در همه امور خود مهذب و صادق باشند، که این امر موجب گستردگی نورانیت در اجتماع می شود، بیان داشت: حفظ دستگاه‌ها در رابطه با مسائل دینی ارزش و اهمیت مضاعف دارد و در صورت وقوع تخلف، باید به سرعت توسط همان دستگاه، اصلاح و جبران شود.

وی برنامه‌ریزی در راستای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر را ضروری دانست و افزود: برای عملی شدن تذکرات و به وجود نیامدن اثرات منفی باید تمهیداتی اتخاذ شود؛ نظارت پرسنل حراست در محیط کاری نباید همراه با مچ‌گیری و افشاگری باشد، بلکه باید جنبه اصلاح و درمان داشته باشد همچنین روش‌هایی مورداستفاده نباید آبروی افراد را به خطر بیندازد.

فریضه امر به معروف و نهی از منکر، جامعه را سالم، پویا و متعادل می‌کند

امام جمعه موقت اهواز با بیان این که اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، جامعه را سالم، پویا و متعادل می‌کند، ابراز داشت: دستور خداوند متعال، پیامبر اکرم (ص)، قرآن کریم، تأکید امام راحل، رهبر معظم انقلاب و اصل هشت قانون اساسی جمهوری اسلامی، اجرای کامل امر به معروف و نهی از منکر را از ضروریات جامعه کنونی می‌داند.

وی در ادامه سخنان خود، خاطر نشان کرد: معیارهای ارزشی در اسلام ثابت و انجام آنها در همه دوران‌ها مورد تاکید است و فریضه امر به معروف و نهی از منکر عصاره و چکیده اصول زندگی و ارزش‌های اسلامی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که در هر نظامی مردم خواسته یا ناخواسته از مسؤولان خود پیروی می‌کنند، افزود: در طرز لباس پوشیدن، نحوه رفتار، برخورد صحیح با ارباب رجوع و صداقت مردم از مسئولان خط مشی می‌گیرند.

نخستین زیر بنای جامعه اسلامی نهاد خانواده است

وی با بیان این که نخستین شالوده و زیربنای جامعه اسلامی، نهاد خانواده است، چرا که شخصیت انسان در کانون خانواده شکل می‌گیرد، بیان داشت: نهادهایی مانند مساجد، آموزش و پرورش، حاکمیت و دولت نقش بسزایی در تحقق اهداف امر به معروف و نهی از منکر به خود اختصاص داده است.

دبیر شورای حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به این که جامعه‌ای که در آن فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر نهادینه نشود، بی‌تحرک و منفعل است افزود: امر به معروف ابتدا باید از خود شروع و به خانواده و اجتماع تعمیم داده شود؛ امر به معروف باید در حوزه‌های خصوصی، اختصاصی و اجتماعی و عمومی انجام گیرد.

امام جمعه موقت اهواز با تأکید بر این که تذکر باید غیرمستقیم باشد، گفت: برخورد فیزیکی بعد از تذکر قلبی و لسانی باید صورت گیرد تا جامعه از آلودگی‌ها و مفاسد اجتماعی پاک شود؛ معروف از جمله مواردی است که به عقل، شرع و وجدان بیدار ارتباط داشته و منکر نیز مقوله ناشناخته و نامأنوسی که خلاف عقل و وجدان است.

توجه جدی به مسایل شرعی و اخلاقی ضروری است

آیت الله حیدری، مهم‌ترین عوامل تهدید‌کننده جامعه اسلامی را مواد مخدر، ‌مدپرستی و منازعات سیاسی، اهتمام به مسایل فرعی و شبهات دینی برشمرد و گفت: بستر منکرات جهل، ضعف اعتقادی، محیط فاسد و دوستان ناباب است که توجه جدی به مسایل شرعی و اخلاقی را ضروری می کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در پایان سخنان خود، ابراز داشت: برای این که تذکر لسانی مورد توجه مخاطب قرار گیرد باید راهکارها در راستای ادبیات و کلام زیبا، احترام به شخصیت و سرزنش گناه و بازگو کننده خوبی‌های افراد باشد.

سیدکریم حسینی، معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی استاندار خوزستان، نیز در این نشست انجام امور اداری توسط کارکنان را به نحو احسن در گسترش معروفات موثر دانست و تاکید کرد: کارکنان حراست ادارات، باید آموزش‌های خود را در قالب امر به معروف و نهی از منکر در زمان مناسب و به موقع انجام دهند تا اثرگذاری دایمی داشته باشد.

عملکرد مثبت مدیران معادل هزاران تذکر لسانی است

همچنین محمد آغاجری، مسؤول شورای امر به معروف و نهی از منکر استانداری خوزستان، در ادامه این شست، عملکرد مثبت مدیران را معادل هزاران تذکر لسانی است، اظهار داشت: تغییر در نگاه و قضاوت پرسنل و بازتعریف وظیفه پرسنل حراست ادارات ضروری است.

مسؤول شورای امر به معروف و نهی از منکر استانداری خوزستان، وظیفه اداره کل بازرسی را نظارت بر عملکرد سازمان‌ها عنوان کرد و گفت: وضعیت ادارات و سازمان‌ها آنگونه مطابق انتظارات نیست و با آرمان ارزش‌های اسلامی جامعه فاصله دارد که باید برای کاهش این فاصله تلاش کرد؛ بی‌تفاوت گذر کردن از کنار تخلفات در محیط کار رایج شده و باید تذکر لسانی تعمیم یابد.

تذکر لسانی توسط کارکنان حراست نباید برخورد قهری و فیزیکی باشد

علی مجلسی، مدیرکل حراست‌های خوزستان نیز در این نشست، امر به معروف و نهی از منکر را یک وظیفه شرعی و قانونی دانست و بر ترویج این فریضه تاکید کرد و گفت: تذکر لسانی در یک دستگاه اجرایی تنها وظیفه پرسنل حراست نیست و همه کارکنان مسئول اجرای آن هستند، اما با گسترش این وظیفه، همکاری سایر کارکنان را جلب کنند.

مجلسی با اشاره به اینکه تذکر لسانی به ویژه در محیط کار بخش عمده فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، تاکید کرد: در تذکر لسانی توسط کارکنان حراست، به هیچ وجه نباید برخورد قهری و فیزیکی صورت گیرد؛ افرادی‌که نمی‌توانند به درستی تذکر لسانی بدهند یا فریضه امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند، کار را به دیگران بسپارند، تا روند اثرگذاری این امر مختل نشود.

مدیرکل حراست‌های خوزستان، با تاکید بر پیشگیری و جلوگیری از تخلف در محیط کار در قالب نهی از منکر، اظهار داشت: تخلف ممکن است در تمام اقشار حتی افرادی که دیندار به نظر می‌آیند نیز رخ دهد و پرسنل حراست باید این مسئله را مدنظر قرار دهند.

این مقام مسؤول اظهار داشت: پرسنل حراست ادارات و سازمان‌ها باید برای اعتمادسازی در محیط کار تلاش کرده از ایجاد جو هراس در کارکنان بپرهیزند؛ چنان که «حراست» نباید به «هراست» تبدیل شود؛ کارکنان حراست ادارات، برای انجام صحیح وظایف، خود نیز باید از تخلف بپرهیزند و مخلص و پاک باشند./945/پ201/ص
ارسال نظرات