رحیم پور ازغدی:
اسلامگرایی انقلابی قدرت تمدنسازی و عقلانیت دارد
خبرگزاری رسا ـ عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تقسیم کردن اسلام گرایی به دو بخش اسلام گرایی انقلابی و طالبانیسم، ابراز داشت: اسلام گرایی انقلابی که در کشور های مصر، تونس و اردن دیده می شود، برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حسن رحیم پور ازغدی، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز گذشته در گفتمان دینی که به مناسبت هفته وحدت، در سالن اجتماعات الزهرا(س) رشت برگزار شد، با محکوم کردن فتنهگران در 25 بهمن، اظهار داشت: در حالی که دنیای اسلام و جهان عرب خود را متاثر از انقلاب ایران می دانند، فتنه گران با جمهوری اسلامی عناد می ورزند.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، حرکت فتنه گران را خیانت خواند و گفت: آمریکا و رژِم اشغالگر قدس تنها حامیان فتنه گران هستند.
وی با گرامیداشت بعثت پیامبر اکرم(ص)، هسته اصلی دین را بعثت و نبوت دانست و با بیان این که گوهر دین داری صرف اعتقاد به خداوند کافی نیست، افزود: اعتقاد به نبوت و بعثت در کنار اعتقاد به خداوند لازم است.
رحیم پور ازغدی با اشاره به نزاع تاریخی بر سر تکلم خداوند و وجود بعثت، اظهار داشت: قرآن کریم خود را نازل شده از سوی خداوند معرفی کرده و وجود نبوت و بعثت را اثبات می کند.
وی نبوت را مسألهای معنوی خواند که هدف نهایی آن تربیت و تهذیت است و تصریح کرد: نبوت، معنویت را از دنیا تفکیک نمی کند.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان کرد: پیامبری که برای ایجاد معنویت آمده برای ایجاد قسط و عدالت اجتماعی نیز مبعوث شده و محدود به زمان و مکان خاصی نیست.
وی با بیان این که معنویت تبلیغ شده از سوی پیامبر اکرم(ص) یک معنویت رمانیتک، شاعرانه و انتزاعی نیست، بیان داشت: معنویت تدریس شده از سوی پیامبر گرامی اسلام از یک سو با نماز و روزه و از سوی دیگر با جهاد، انفاق و عقلانیت معنا پیدا میکند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به همزادبودن خدا دوستی و بشردوستی در تعالیم پیامبر اکرم(ص) خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در عین اینکه منادی توحید بوده، خوشخو، مهربان و مردمدار نیزبودند.
وی، دعوت برای خدمت به خلق را تاکید پیامبران همه ادیان الهی دانست و گفت: پیامبر اکرم(ص) به دنبال تأمین زندگی حقیقی برای بشریت بودند.
رحیم پور ازغدی به بررسی شناخت انسان های متفکر و منصف از سایر ادیان نسبت به پیامبر اکرم(ص) پرداخت و افزود: گوته و تولستوی، شیفته پیامبر اکرم(ص) بودند.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی به تأثیر غلات در نشان دادن چهره منفی از اسلام اشاره کرد و گفت: در شیعه ممکن است کسانی به اهل بیت(ع) نگاهی افراطی داشته باشند، از عدالت و اعتدال خارج شوند، این جریان از صدر اسلام و در دوران اهل بیت(ع) نیز وجود داشته است.
این مدرس دانشگاه با اشاره به حساسیت شیعه به غلات و افراطی گری در محبت به اهل بیت(ع) اظهار کرد: در روایات و احادیث اسلامی غلات(غلو کنندگان در محبت اهل بیت) بدترین خلق معرفی شده اند و شیعه با جریانی که به نام شیعه، افراطی گری را ترویج دهد، مخالف است.
رحیم پور ازغدی با بیان این که نگاه شیعه به اهل بیت(ع) در چارچوب قرآن و عقل است، یادآور شد: شیعه نگاه غیر توحیدی به امامت ندارد و امامت را ذیل نبوت و نبوت را ذیل توحید تعریف می کند.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاستگاه نسبت دادن عقاید افراطی به شیعه را امری سیاسی دانست و گفت: شیعه همواره با حکومت های ظالم مخالف بوده و برچسب افراطی گری از سوی حاکمان جور و ظالمان به شیعه زده می شد تا برخورد با جریان شیعی را تسهیل کند.
وی با اشاره به سابقه جریان افراطی در اهل سنت اعلام کرد: ناصبیان و وهابیت از فرقههای انحرافی اهل سنت هستند که در ابتدا به کشتار اهل سنت دست زدند و بعد ها به کشتار شیعیان روی آورند.
وی با تقسیم کردن اسلام گرایی به دو بخش اسلام گرایی انقلابی و طالبانیسم، ابراز داشت: اسلام گرایی انقلابی که در کشور های مصر، تونس و اردن دیده می شود، برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است.
رحیم پور ازغدی با بیان این که اسلام گرایی طالبانیسم قدرت تمدنسازی و عقلانیت ندارد و اهل مبارزه جدی با استکبار نیست، گفت: وجود این جریان بیشتر به ضرر اسلام است./950/پ201/س
ارسال نظرات