پژوهش نیازمند ورود در عرصه برنامهریزی آموزشی مدارس علمیه است
حجتالاسلام افشارپور، معاون آموزش مدرسه علمیه جهانگیرخان قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: یکی از مهمترین عوامل در پیشرفت تحصیلی طلاب، پرداختن به تحقیق و پژوهش است.
وی ادامه داد: پژوهش فرآیند است که موجب می شود طلاب شیرینی آموزش را بچشند و در ادامه راه گامهای محکمتری بردارند.
این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز نیازمند نهادینه کردن پژوهش در سطوح پائین حوزههای علمیه هستیم به گونهای که طلاب در همان حد معلوماتی که دارند به تحقیق بپردازند و معلومات خود را با پژوهش گسترش دهند.
وی اظهار داشت: پژوهش در سطوح پایین حوزه نه به مقصد کشف مسائل جدید و در انداختن مطالب نو است، بلکه به منظور تقویت روحیه پژوهشی طلاب و در مسیر رشد پژوهشی قرار گرفتن است.
این محقق علوم اسلامی گفت: متاسفانه امروز پژوهش حالت آموزشی پیدا کرده است و فراگیران آن کمتر به عملیاتی شدن آن میاندیشند.
وی یکی از موانع پژوهشی را تراکم بالای برنامه های آموزشی عنوان داشت و گفت: برگزاری چهار درس، مباحث و نوشتن جزوه زمان بر است و موجب کمرنگ شدن پژوهش طلاب میشود.
حجت الاسلام افشار زاده عنوان داشت: برای ارتقای پژوهش در سطوح پایین حوزه های علمیه باید ساعتی رسمی برای آن تعیین شود.
وی ادامه داد: بعد از تاسیس معاونت پژوهش در مدارس، توجه به پژوهش در مدارس حوزه علمیه افزایش یافت اما باید ضعف امکانات پژوهشی را قبول و برای رفع آن تلاش کنیم.
این محقق علوم اسلامی بیان داشت: باید سرمایهگذاری بیشتری در امر پژوهش صورت گیرد و امکانات کتابخانهای و رایانهای به مدارس اختصاص یابد.
وی گفت: باید کلاس های روش تحقیق در جهت آموزش روشهای گوناگون پژوهش دینی، روش کاربردی کردن معلومات و اطلاعات و اصول تحقیق استاندارد برگزار شود. /909/ت302/ع