۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۹
کد خبر: ۹۹۴۰۱
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ:

گفتمان فقه و سیاست از اندیشه‌های اجتهادی سید مرتضی است

خبرگزاری رسا ـ محقق تاریخ و تمدن اسلامی با اشاره به اینکه فقه در دوران سید مرتضی دچار تحول شد و مناسبت‌های سیاسی در علم فقه ورود پیدا کرد، ادامه داد: سید مرتضی با نوشتن رساله «العمل مع السلطان» با دولت شیعی آل‌بویه ارتباط برقرار کرد.
نسخ خطي


دکتر محمد باغستانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خراسان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز رحلت سید مرتضی بیان داشت: سید مرتضی از علمای بزرگ شیعه است که در کنار شیخ مفید و شیخ طوسی سه قطب علمی شیعه را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه سید مرتضی پایه‌گذار مکتب اجتهاد در شیعه است، گفت: در این دوران دو جریان در دل مذهب شیعه رواج داشت که یکی جریان حدیثی و نقلی توسط شیخ صدوق در قم و دیگری روش اجتهادی در بغداد توسط سید مرتضی بود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: شیعه به واسطه آنکه حکومت را حق غصب شده ائمه معصومین می‌دانست، پیوسته بر این اعتقاد بود که حاکمان غاصب هستند اما سید مرتضی ارتباط فقه و سیاست را ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه فقه در دوران سید مرتضی دچار تحول شد و مناسبت‌های سیاسی در علم فقه ورود پیدا کرد، ادامه داد: سید مرتضی با نوشتن رساله «العمل مع السلطان» با دولت شیعی آل بویه ارتباط برقرار کرد.

این محقق تاریخ و تمدن اسلامی گفت: ابتکار نوین سید مرتضی موجب شد تا گفتمان‌های سیاسی در فقه صورت گیرد و سیر اندیشه سیاسی شیعه وارد مرحله جدیدی شود.

وی نوآوری علمی سید مرتضی در فقه را مدیون مکتب علمی وی عنوان داشت و گفت: نظریه‌پردازی در عرصه حکومت، با اجتهاد سید مرتضی درانداخته شد.

وی گفت: به برکت تحقیق در علم تاریخ می‌توانیم پرسش های بدیعی را ایجاد کنیم که سرمنشاء تحول در علم شود.

این محقق علوم اسلامی گفت: مجاهدت‌های علمی شیعه با وجود اینکه در اقلیت بوده‌اند و با محدودیت‌های فراوانی روبرو بوده‌اند، قابل توجه است.

این پژوهشگر علوم انسانی، اذعان داشت: در مطالعات تاریخی به خوبی اثبات می‌شود که بیشتر کتاب‌های اهل سنت در رقابت با کتاب های شیعه نوشته شده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات