۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۷۳۶۶۲۵
مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین؛

بخش قابل توجهی از قانون جوانی جمعیت اجرایی شده است

بخش قابل توجهی از قانون جوانی جمعیت اجرایی شده است
حاجی کاظم با بیان اینکه بخش قابل توجهی از قانون جوانی جمعیت اجرایی شده، تصریح کرد:، ولی برای افزایش جمعیت و حمایت از خانواده؛ لازم است مسائل دیگری هم در نظر گرفته شود.

اشاره: فرزند آوری در آئینه آیات قرآن امری اصیل، فطری، مُسلَّم و مطلوب است، آیات متعدّدی در قرآن فرزندان و فرزندآوری را با تعابیر و توصیفاتی زیبا ستوده اند، همچنین آیاتی بر تمنّی و دعای برخی از انبیای الهی برای فرزند داشتن دلالت می کنند.

این دعا و طلب ها از محضر الهی و متعاقب آن اجابت آنها و تعابیری که خداوند متعال از این اجابت می فرماید، همگی دالّ بر اهمیت و برکت این موضوع در قاموس فرهنگ قرآنی است، قرآن در بخشی از آیات نیز سقط جنین و فرزند کشی از ترس فقر را مذمّت و آن را گناه کبیره می شمارد.

از همین رو خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رساگفت‌گویی را با حجت حاجی کاظم مسئول اندیشکده مردمی حریم حیات جنین داشته است که در ادامه می‌خوانید:

بخش قابل توجهی از قانون جوانی جمعیت اجرایی شده است//

رسا ـ با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار  اخیر ایشان با نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه قانون جوانی جمعیت قانون مهمی است بفرمایید کلیات این قانون چی هست؟

کلیات این قانون هماهنگ کردن ساختارهای جامعه با خانواده و فرزند آوری هست و تلاش کرده است که جامعه حامی خانواده و جنین باشد و تلاش شده برای زوجینی که فرزند می‌خواهند ولی موانعی دارند، این موانع را از سر راه بردارد و کمک به فرزندآوری زوجین کند.

رسا ـ  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت چقدر اجرایی شده؟

بخش قابل توجهی از این قانون اجرایی شده است و بخش های از آن مانده است که باید اجرایی شود ولی برای افزایش جمعیت و حمایت از جنین به عنوان امر اخلاقی جدا از مسائل قانونی؛ لازم است که علاوه بر قانون، مسائل دیگری هم در نظر گرفته شود.

همه دستگاه‌های لازم است با توجه به ظرفیت‌های که دارند، زمینه را برای حفظ جنین و حمایت از فرزند آوری فراهم کنند؛ موضوع کاهش جمعیت مانند یک جنگ بزرگ است و برای نجات جمعیت نیازمند این هستیم که جنین ها را حفظ کنیم و فرزندآوری را تقویت کنیم و لازم است حس مسئولیت در مردم و مسئولین بیش از پیش وجود داشته باشد و شبیه کاری که مردم در هشت سال دفاع مقدس انجام دادند را در مورد فرزندآوری انجام دهیم.

رسا ـ  این قانون چه تاثیرات و پیامدهایی را به دنیال داشته است؟

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باعث شده است که گفتمانی بین مسئولین و مردم شکل بگیرد و این مهمترین دستاورد قانون است و تا زمانیکه سند فرادستی درستی نداشته باشیم، نمی توانیم به اجماع مشخصی برسیم و تاحدودی این اجماع بر محور قانون محقق شده است.

بخش قابل توجهی از قانون جوانی جمعیت اجرایی شده است

رسا ـ  چرا با وجود اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شاهد رشد منفی جمعیت در کشور هستیم؟

کاهش جمعیت تابع تغییراتی نیست که سال به سال در جنبه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور اتقاق می افتد؛ کاهش و افزایش جمعیت تابع تولدها و ازدواج های سالهای قبل نیز هست؛ دهه شصتی های که تعدادشان نسبت به قبل و بعد خودشان بیشتر است، وقتی در سن ازدواج قرار بگیرند، ازدواج افزایش پیدا می کند که نشان دهنده درست عمل کردن مسئولین نیست.

رسا ـ  چرا ادارات و نهادهایی همکاری لازم را در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نداشته اند؟

برخی از مسئولی هنوز جدیت موضوع را به درستی درک نکرده‌اند و برخی از مشکلات به بحث تخصیص بودجه برمی‌گردد که نیاز است سازمان برنامه و بودجه عنایت بیشتری به موضوع داشته باشد؛ برای پیدا کردن ابتکارات تازه در موضوع و حل مسئله باید تلاش بیشتری شود و به روند های رسمی و ساده اکتفا نشود.

ارسال نظرات