۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۷۵۵۱۳۶

گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان ۲ و ۳ اسرائیل چیست؟

گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان ۲ و ۳ اسرائیل چیست؟
عملیات «وعده صادق» ایران اولین مصاف مستقیم نیرو‌های مسلح ایران و ارتش رژیم صهیونیستی بود. تسلیحات ایران در این مصاف آشکار باید از سد پدافندی ۵ ارتش جهان عبور می‌کرد که قریب به ۱۰ روز بود در آماده باش قرار داشتند.
عملیات تنبیهی نیروهای مسلح ایران در مجموع ۵ ساعت به طول انجامید. این ۵ ساعت برای رژیم صهیونیستی ۱/۵ میلیارد دلار هزینه داشت. این هزینه هم مربوط به استفاده گسترده رژیم از موشک‌های سامانه‌های پدافندی‌اش بود. «وال استریت ژورنال» پیرامون عملیات وعده صادق ایران نوشت که در حمله بامداد یکشنبه تنها بخش کوچکی از زرادخانه بزرگ پهپاد‌ها و موشک‌های ایران مصرف شد. اما همین بخش کوچک به بزرگترین حمله پهپادی تاریخ جهان بدل شد.ظرفیت پدافندی اسرائیل در همین ۵ ساعت به انتها رسید. به نحوی که بالغ بر ۱۰ کشور به یاری اسرائیل رفتند تا بتواند با پرتاپه‌های ایرانی مقابله کند. ‏این تعداد از سوی یک منبع آمریکا به «وال استریت ژورنال» گفته شده است. این کمک گستره نظامی و اطلاعاتی داشته است.ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) در اعلامیه مدعی شد که بیش از ۸۰ پهپاد انتحاری را رهگیری کرده است. «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس نیز مدعی است که نیروی هوایی ارتش انگلیس تعدادی از پهپاد‌ها را سرنگون کرده است. ⁠ ارتش اسرائیل اعلام کرد که ارتش فرانسه در دفع حملات موشکی و پهپادی ایران مشارکت داشت. اردن ضلع پنجم مدافع حریم رژیم صهیونیستی بود.صحنه را تصور کنید. پرتاپه‌های ایران از سد ۵ ارتش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید عبور می‌کرد تا به هدف برسد و رسید! رژیم صهیونیستی در ظاهر می‌گوید که سیلی درد نداشت اما در خفا به خوبی فهمید که معنای رسیدن موشک‌ ایران به نواتیم (محل استقرار F-۳۵) چیست.رژیم صهیونیستی خود به تنهایی سه لایه پدافندی ایجاد کرده است. اما لایحه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی به چه ترتیب است؟
 

۱: گنبد آهنین (Iron Dome)

رژیم صهیونیستی با پشتیبانی آمریکا یکی از بهترین سامانه‌های پدافند هوایی جهان را دارد که چند لایه است. اگر پدافند هوایی رژیم را نسبت به دامنه درگیری آن سه لایه کنیم، لایه اول مربوط به حوزه استحفاظی گنبد آهنین (Iron Dome) است.رژیم صهیونیستی مدعی است که درصد موفقیت گنبد آهنین بیش از ۹۰% است و پرتابه‌ها را از فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتری منهدم می‌کند. زمان پاسخ دهی آن نیز در حد چند ثانیه است. گنبد مبتنی بر چهار مرحله تشخیص، پیش بینی، ارزیابی و مهار کار می‌کند. ادعا بر این است که در صورت مواجهه گنبد با تهدیدات چندگانه همزمان، راکت‌هایی که احتمال می‌دهد به مناطق غیرمسکونی یا دریا برخورد می‌کند را نادیده می‌گیرد.گنبد آهنین از سال ۲۰۱۱ برای شناسایی و رهگیری راکت‌های کوتاه برد، موشک‌ها و پهپاد‌ها به کار گرفته شد. ‌ایده ساخت آن پس از پایان جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با حزب الله لبنان شکل گرفت.کمپانی رافائل اسرائیل گنبد آهنین را با حمایت آمریکا توسعه داد. واشنگتن ۱/۶ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۱ برای توسعه این سامانه پول تزریق کرده است. کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱ میلیارد دلار دیگر نیز برای این پروژه تخصیص داده است. این عدد به تنهایی به اندازه یک-هفتم کل هزینه برون مرزی ایران طی ۳۰ سال گذشته است. هزینه هر باتری گنبد آهنین ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.آمریکا بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره تاکنون تقریباً ۱۰ میلیارد دلار به سیستم دفاع موشکی اسرائیل اختصاص داده که ۳ میلیارد دلار آن برای گنبد آهنین است. گفته می‌شود که اسرائیل فناوری گنبد آهنین را به برخی از کشور‌های جهان از جمله آلمان، رومانی، هند، آذربایجان و حتی آمریکا صادر کرده است.
 

۲: فلاخن داوود (David's sling)

لایه دوم فلاخن داوود (David's sling) است که بالاتر از لایه گنبد آهنین و پایین‌تر از لایه ختص یا پیکان قرار دارد. طراحی فلاخن داوود از ۲۰۰۶ شروع و در سال ۲۰۱۷ در پایگاه هوایی «هاتزور» با حضور مقامات اسرائیل و آمریکا رونمایی شد. ادعا بر این است که نام فلاخن از تورات برداشته شده و اشاره به سلاح حضرت داوود (علیه السلام) در مقابل جالوت دارد. صهیونیست‌ها حضرت داوود را پهلوان یهودی و جالوت را پهلوان فلسطینی در نظر گرفته‌اند!فلاخن داوود محصول مشترک کمپانی «رافائل» اسرائیل و کمپانی «ریتون» آمریکاست. هدف ایجاد یک سپر موشکی میان‌برد در مقابل پرتاپه‌هایی نظیر موشک‌های بالستیک تاکتیکی، راکت‌های میان برد تا دوربرد، پهپادها و موشک‌های کروز است. این سامانه موشکی در محدوده ۴۰ تا ۳۰۰ کیلومتری سطح زمین با اهداف درگیر می‌شود.
 
 

۳: ختص (ARROW)

اسرائیل برای موشک‌های بالستیک برد بلند از سامانه ختص (فارسی: پیکان/ انگلیسی: ARROW) استفاده می‌کند که دامنه آن تا ۲۴۰۰ کیلومتر است. هر فروند موشک در سامانه Arrow حدود ۳/۵ میلیون دلار هزینه دارد.سامانه دوربرد Arrow-۲ و Arrow-۳ توسط اسرائیل با در نظر گرفتن زرادخانه موشکی ایران و برای رهگیری موشک‌های بالستیک خارج از جو زمین طراحی شده است. صنایع هوافضای اسرائیل (IAI) و کمپانی بویینگ آمریکا سازنده این سامانه هستند.ارتش اسرائیل روز ۳۱ اکتبر اعلام کرد که از سامانه Arrow برای اولین بار از زمان آغاز جنگ غزه برای رهگیری یک موشک زمین به زمین یمن از سمت دریای سرخ استفاده کرده است.
منبع: فارس
ارسال نظرات