۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۷۵۵۲۵۲
حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی:

قدرت جمهوری اسلامی مبتنی بر معنویت، اخلاق و عقلانیت است

قدرت جمهوری اسلامی مبتنی بر معنویت، اخلاق و عقلانیت است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره قدرت جمهوری اسلامی توضیح داد و گفت: این قدرت است که می‌تواند مردم جهان را دور خود جمع کند و سازنده تمدن اسلامی باشد.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست علمی «مبانی مشروعیت عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» که عصر امروز در خبرگزاری رسا برگزار شد با موضوع «گفتمان حفظ و به کارگیری قدرت ناظر به وعده صادق» گفت: قدرت به معنای توانایی تحمیل اراده یا توانایی برای انجام یک کار در هیچ جامعه‌ای منکر نیست؛ قدرت یک فعل کمال است که عمدتاً به خداوند متعال نسبت داده می‌شود و چیزی نیست که شر یا ناپسند باشد.
 
وی درباره اینکه ذات قدرت خیر یا شر است اظهار داشت: قدرت خیر و کمال است و البته می‌تواند اقتضای شر هم داشته باشد؛ همچنان که بسیاری از اموری که استفاده می‌کنیم، به صورت عمده خیر است اما ممکن است که این وسایل هم زمانی ایجاد شر شود.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قدرت در فقه و دین اسلام را شرط فعلیت تکلیف عنوان کرد و ابراز داشت: ایجاد قدرت و وجود قدرت برای تحقق غایات دین مفروض است؛ یعنی اگر ما ایجاد قدرت نکنیم شریعت را در جامعه اجرا نخواهیم کرد؛ دین در جامعه محقق نخواهد شد و عملاً کسانی که قدرت در دست آن‌ها است می‌توانند دین را از بین ببرند و سلطه را محقق کنند.
 
وی ادامه داد: ایجاد قدرت و قدرتمند شدن برای نظام اسلامی فرض است؛ اینکه نظام اسلامی باید قدرتمند شود به وسیله بسیاری از علما تأکید شده است؛ صاحب جواهر آن را شرط واجب می‌داند تا بتوانید غایات دین و شریعت را در جامعه محقق کنید.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی با طرح این سئوال که آیا در جامعه اسلامی باید قدرت داشته باشیم؟ چه قدرتی داشته باشیم؟ این قدرت چه چیزی را تضمین می‌کند؟ گفت: اصل وجود قدرت مفروض است؛ یعنی هیچ جامعه‌ای نیست که قدرت را برای حفظ و بازدارندگی لحاظ نکند و جامعه در این شکی ندارد؛ قدرتی که در اسلام مورد تأکید است، قدرتی است که ویژگی‌هایی دارد؛ اگر آن ویژگی‌ها لحاظ شود قدرت به سمت خیر می‌رود و موانع شر از آن رفع می‌شود و آن قدرتی است که در نظام اسلامی و نظام‌های دیگر متمایز و مورد تأکید است.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قدرت در نظام اسلامی را دارای ویژگی‌هایی عنوان کرد و اظهار داشت: سنخ این قدرت مردم‌بنیاد است؛ یعنی قدرت در نظام اسلامی به این مردم‌سالاری و وجود مردم و پایداری مردم وابسته است؛ اگر غرض از قدرت تحقق غایات قدرت یعنی توسعه سرزمین و بازدارندگی و دفاع باشد، آن قدرتی که این را تضمین می‌کند باید تعیین تکلیف کند.
 
وی قدرت ابتدایی را مردم بنیاد توصیف کرد و توضیح داد: به این خاطر از ابتدای جمهوری اسلامی در بسیج و سازندگی و عتبات، همه این قدرت مرتبط با قدرت مردم‌بنیاد است؛ این مردم بنیاد بودن به این معنی است که فارغ از اقتضائات فقهی و سیاسی بخواهیم قدرت را مبتنی بر سلاح هسته‌ای قرار دهیم، این باعث می‌شود که کسی به ما اعتنایی نداشته باشد ولی اگر نیروی مردمی و باور مردمی داریم به این سلاح هسته‌ای نیاز نداریم و داشتن آن یعنی اینکه این ما را حفظ می‌کند؛ مردم بنیادی یعنی اینکه هر گاه به مشکل خوردیم قدرت ما مردم است و مردم پای نظام قرار می‌گیرند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی قدرت جمهوری اسلامی را سلاح بنیاد ندانست و در توضیح بیشتر گفت: قدرت ما از مردم است و اگر مردم پای کار باشند هیچ قدرت و نظامی نمی‌تواند کاری کند.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قدرت نظام اسلامی را معنویت بنیاد عنوان کرد و با ذکر مثال‌هایی از نبود امکانات در زمان جنگ تحمیلی ابراز داشت: قدرت معنوی در آن زمان هم فائق آمد و بعد از مدت‌ها هیچ قسمتی را از دست ندادیم؛ این قدرت معنویت بنیاد پای این نظام اسلامی می‌ایستد.
 
وی قدرت اخلاق بنیاد را همان قدرت جامعه اسلامی توصیف کرد و گفت: در جریان فلسطین می‌بینید که با افتخار زن و بچه مسلمانان را می‌کشند، اما این طرف می‌گویند با حمله ایران یک بچه زخمی شده است؛ تقریباً این مسأله به مسخره و مزحکه‌ای تبدیل شده است، کسانی را می‌بینیم که یک ذره اخلاق ندارند؛ قدرت مبتنی بر اخلاق، قدرت جامعه اسلامی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی قدرت جامعه اسلامی را عقل بنیاد عنوان کرد و ابراز داشت: قدرت داریم، اما سر استراتژی و عقلانیت کاری انجام می‌دهیم که نتیجه داشته باشد؛ این قدرت مبتنی بر عقلانیت و علم است؛ ما قدرت را به علم و تکنولوژی تبدیل کرده‌ایم؛ در ورزش هم کسی که قدرت زیاد دارد خواستنی نیست بلکه پهلوان خواستنی است؛ اگر این قدرت خالی با استفاده از عقل و علم تبدیل به ارزش شد می‌تواند نفوذ و تأثیر داشته باشد.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ورود به بحث امروز مقاومت و مسائل منطقه گفت: نکته‌ای بسیار مهم که مورد تأکید رهبری هم هست، این است که علت جنگ‌ها ضعف کشور همسایه است؛ تا وقتی دشمن شما نترسد و ضعیف نباشد کسی با او نمی‌جنگد؛ اگر ما قوی می‌شویم برای این است که جنگی اتفاق نیفتد؛ منطق قدرت با مؤلفه‌هایی که گفتم برای تضمین صلح است؛ یعنی اگر من این قدرت را داشته باشم کسی جرأت حمله ندارد؛ اما وقتی ضعیف باشم در موقع مذاکره آن‌ها من را تهدید می‌کنند.
 
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی اگر روی قدرت تأکید کرده است، نخست اینکه قدرت خود را سلاح بنیاد تعیین نکرده است؛ سنخ قدرت ما باور عمومی است؛ به این خاطر است که در کشورهای مختلف دنیا «شکراً ایران» ترند می‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی قدرت‌های گذشته خاورمیانه و مبارز با اسرائیل را با سنخ امپریالیسم و ناسیونالیسم و موارد دیگر عنوان کرد و افزود: الان چون منطق قدرت و مقاومت عوض شده است و بر اساس منطق شیعه و حزب الله مبارزه می‌شود به پیروزی نزدیکتر هستیم؛ اگر شما این روحیه را بردارید و مقاومت امروز فلسطین را بردارید فرق غزه با کرانه باختری چیست؟ ناسیونالیسم عربی وجود ندارد که برخی بر آن قدرت تکیه می‌کنند؛ این منطق جمهوری اسلامی است که قدرت ایران را بر اساس معنویت باز تعریف کرده است.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صحبت را منطبق بر گفتمان قدرت عنوان کرد و گفت: منطق قدرت جمهوری اسلامی این گونه رفتار می‌کند که جهان می‌فهمد که چهل سال است که ما درست می‌گفتیم؛ تمدن اسلامی ما همین زمین غزه است که می‌گوید تمدن غربی مطلقاً رفت؛ غرب بر کرامت انسانی تأکید دارد، دموکراسی را می‌گوید و حقوق بشر را تأکید دارد، هر چه گفت نیست و خود بر از بین بردن آن اصرار داشت.
 
وی افزود: در مقابل شیعه ایران مقاومت می‌کند؛ قدرت این است؛ وقتی ما قرار است که تمدن داشته باشیم و باور عمومی جهان را به خود جذب کنیم، باید اینگونه رفتار داشته باشیم؛ حتی در عین الاسد هم بنا بر کشته‌گیری نداریم؛ مسأله ما این است که من می‌خواهم هدایت کنم و شما قدرت ندارید، من می‌توانم بزنم و تو نمی‌توانی بزنی.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ایزدهی توضیح داد: یکی از مسائل اسرائیل تضمین امنیت است؛ این جمعیت پنج میلیونی را نگه دارد؛ اگر احساس ناامنی در سرزمین‌های اشغالی غالب شود و بدانند که امنیت ندارند، چند کشور بزرگ نتوانستند موشک‌های ایران را رهگیری کنند، یعنی شما امنیت ندارید، بروید؛ این یعنی من نمی‌خواهم آدم بکشم، می‌خواهم انتقام بگیرم؛ در حوزه معنویت، تکنولوژی مردم بنیادی ورود کرده‌ام و می‌گویم که مقتدرم اما به دنبال گرفتن تلفات انسانی نیستم.
 
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی راهبرد فضای کنونی بین‌المللی را اینگونه توصیف کرد: ولو همه نظامی و غاصب باشند، راهبرد ما امنیت و جمعیت و دموکراسی است؛ راهبرد جمهوری اسلامی در منطقه مقاومت یعنی منطقه جمهوری اسلامی، یعنی یمن، عراق، سوریه، همه مبتنی بر این گفتمان از مقاومت هستند که عملاً باید دشمن را از منطقه بیرون بیاندازد؛ تو نمی‌توانی هماوردی کنی؛ این بازدارندگی است؛ این پیام هوشمندانه‌ای بود که شما باید این منطقه را ترک کنید و بودن شما موضوعیتی ندارد؛ این یعنی قدرتی مبتنی بر معنویت، عقلانیت، اخلاق و مواردی است که توضیح داده شد.
ارسال نظرات