۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۷۵۵۳۱۷
آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران:

باید نهایت تلاش برای حفظ متخصصین و نخبگان در داخل کشور صورت گیرد

باید نهایت تلاش برای حفظ متخصصین و نخبگان در داخل کشور صورت گیرد
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش کشورهای رقیب برای جذب نخبگان کشور گفت: کادر پزشکی ما نباید جذب کشورهای دیگر شوند و این عزیزان سرمایه‌های کشورند که از دست دادن آن‌ها خسارت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به همراه جمعی از رؤسای دانشکده‌ها و بیمارستان‌های زیر مجموعه این دانشگاه با آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری دیدار کردند.

رئیس جامعه مدرسین در این دیدار با یادآوری عملیات موفقیت آمیز سپاه پاسداران علیه رژیم متجاوز صهیونیستی اظهار داشت: عملیات اخیر نشانه اقتدار نظام جمهوری اسلامی بود و هیمنه دشمن را درهم شکست.

وی ایران را از پیشگامان عرصه پزشکی عنوان کرد و ابراز داشت: ایران در حوزه پزشکی از گذشته سرآمد بوده و از دانشمندان برجسته‌ای مانند بوعلی سینا برخوردار بوده است که کتاب «قانون» او مدت‌ها در دنیا تدریس میشده است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیشرفت‌های مداوم علم پزشکی بیان داشت: علم بشر حالت ایستایی ندارد و کسانی موفق‌ترند که حساسیت و پیگیری بیشتری داشته باشند.

وی افزود: در سال‌های اخیر جهش خوبی در حوزه پزشکی مشاهده می‌شود تا جایی که برخی از استان‌ها به قطب پزشکی در منطقه تبدیل شده‌اند.

امام جمعه قم با تأکید بر لزوم توجه به نیازهای پزشکان و کادر درمان گفت: مجموعه دستگاه‌های دانشگاهی ما – اعم از پزشکی و غیر پزشکی – باید نهایت تلاش خود را برای حفظ متخصصین و نخبگان در داخل کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: کادر پزشکی ما نباید جذب کشورهای دیگر شوند. این عزیزان سرمایه‌های کشورند و از دست دادن آن‌ها خسارت بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. رقبای ما در تلاش هستند تا نخبگان ما را جذب کنند؛ لذا باید علی رغم همه ضوابط و محدودیت‌هایی که وجود دارد، این افراد بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به پیشرفت‌هایی که در کشور اتفاق افتاده است خاطر نشان کرد: از تحریم نباید استقبال کرد؛ اما تحریم‌ها صرف نظر از مشکلاتی که ایجاد می‌کنند، سبب بروز خلاقیت‌ها و ابتکارات نیز می‌شوند، چرا که به خاطر همین محدودیت‌ها، نیروهای خلاق، دانشمند و خداباور ما دستاوردهای خیره کننده‌ای را برای دنیا به نمایش گذاشتند.

وی افزود: باید مشوق خوبی برای این ابتکارات باشید تا رشد علمی ما به گونه‌ای رقم بخورد که اصطلاحات علمی رایج از زبان فارسی باشند.

پزشک نباید به بیمار به چشم ابزاری برای کسب درآمد نگاه کند

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر جایگاه «اخلاق پزشکی» ابراز داشت: هدف پزشک نباید مسائل مادی باشد؛ البته قدرشناسی باید از جانب ما شکل بگیرد، اما پزشک نباید به بیمار به چشم ابزاری برای کسب درآمد نگاه کند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از معالجه بیمار احساس آرامشی است که به بیمار و همراه او، از جانب پزشک، منتقل می‌شود؛ چرا که رابطه میان جسم و روح به گونه‌ای است که روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند. بنابراین باید روی مسئله «اخلاق پزشکی» تأکید شود.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، دکتر عبدالرضا بازوکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گزارشی از وضعیت این دانشگاه و برخی خدمات ارائه شده در آن، ارائه داد.

جایگاه کشور در تولید علم در حوزه پزشکی، کنگره‌های حوادث غیر مترقبه، کنگره سلامت اربعین با محورهای پزشکی و فرهنگی و ارتباط تنگاتنگ با جریان مقاومت در لبنان، عراق و یمن، از مهم‌ترین سرفصل‌های ارائه شده در این گزارش بود.

ارسال نظرات