۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۰۰۱۸۳

نشست جهان پس از مرگ از دیدگاه فلسفه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست علمی جهان پس از مرگ در سالن نشست های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.
همايش بين المللي آموزه هاي ديني و مسئله نفس و بدن در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش آموزه های دینی و مساله نفس و بدن صبح امروز با برگزاری اولین نشست تخصصی پیرامون جهان پس از مرگ پیگیری شد.

نشست تخصصی جهان پس از مرگ به هیئت رییسی حجت الاسلام علی شیروانی، احمد صنوبر و دکتر مایکل سیگریست و با سخنرانی و ارائه مقالات اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

رابرت اوسی بنسو از مدعوین خارجی همایش بین المللی آموزه های دینی و مساله نفس و بدن، مقاله‌ای با عنوان تحولات تاریخی آموزه برزخ و سازگاری آن با آموزه های مسیحی آخرت در نشست جهان پس از مرگ ارائه کرد و گفت: اعتبار آموزه برزخ بر سنت، شوراهای کلیسا، برخی از عبارت های عهد جدید و متون آپوکریفا مبتنی است.

وی با اشاره به اینکه این آموزه ممکن است با برخی از تعالیم تلمود نیز مرتبط باشد، گفت: بر اساس میشنا، مرحمت الهی مطابق شایستگی انسان عطا می شود و در داوری خداوند همه چیز بر پایه محاسبه است و موقعیت هر فرد در پیشگاه خداوند وابسته به میزان شایستگی ها و اجتناب او از گناهان است.

منصور نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست تخصصی جهان پس از مرگ از سلسله نشست های همایش آموزه های دینی و مساله نفس و بدن، گفت: روح در قرآن در معنای روح انسان و روح غیر انسان به کار رفته است و برای اشاره به روح انسان از کلمه (من) استفاده شده است.

وی بیان داشت: علامه در جای جای مباحث خود تکیه گاه اصلی بحث را آموزه های فلسفی قرار داده است و حتی آیات و روایات را نیز بر اساس آنها تفسیر کرده است.

در ادامه این نشست علمی، دکتر علی افضلی، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: آن چه از ظاهر آیات و به‌ویژه روایات اسلامی بر می‌آید، این است که هر انسانی قبل از تولد از مادر، در عالمی به نام عالم ذر یعنی در مرحله‌ای به‌صورت روح محض و در مرحله‌ای دیگر، همراه با بدنی خاص به‌نام بدن ذرّی وجود فردی حقیقی داشته است.

وی ادامه داد: عده‌ای از اندیشمندان مسلمان این برداشت از ظاهر آیات و روایات را نمی‌پذیرند و هر یک به‌گونه‌ای خاص، این ظواهر را توجیه و تأویل کرده و اشکالاتی را به آن برداشت ظاهری وارد کرده‌اند.

در ادامه حجت الاسلام ادریس سماوی از مدعوین خارجی همایش بین المللی آموزه های دینی و مساله نفس و بدن به تبیین دیدگاه های شیخ احمد احسائی درباره معاد جسمانی پرداخت و گفت: در تاریخچه تعامل میان اسلام و سنت فلسفه یونانی، مساله معاد جسمانی همواره مساله دشواری بوده است.

این محقق علوم اسلامی گفت: شیخ احمد احسائی آخرین گام متافیزیکی را برداشت و نشان داد که ماده صورت گرایی معکوس در واقع از تعالیم امامان(ع) سرچشمه می گیرد.

این نشست علمی با داوری هیات رئیسه و نقد نظریات ارائه کنندگان مقالات پیگیری شد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات