آیت الله نظری:
ضعف ایمان و عدم تربیت دینی عامل فتنه انگیزی و انحراف انسان ها است
خبرگزاری رسا ـ آیت الله نظری در ادامه درس خارج فقه و اصول خود، بی ایمانی، عدم تربیت دینی و علم دین را مهم ترین عامل فتنه انگیزی و انحراف انسان ها دانست و تأکید کرد: اگر یک انسان به علم دین که ریشه همه خیرات و کمالات است دست یابد دیگر به دنبال ایجاد فتنه و آزا و اذیت دیگران نمی رود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه امروز در ادامه درس خارج فقه و اصول خود با بیان این که متأسفانه عده ای کوته فکر برخی از احکام اسلامی نظیر قصاص، حدود و جهاد را نشان دهنده خشونت در دین اسلام می دانند، گفت: این گونه تفکرات نشان دهنده سطحی نگری این افراد است.
وی با رد هرگونه شبهه در خصوص این گونه احکام اسلامی، اجرای آنها را در نظام اسلامی سبب برقراری نظم، امنیت و عمل به احکام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: در همه دنیا فردی که دچار بی قانونی و تخلف می شود بر اساس قانون با او برخورد قاطع می شود که اسلام نیز برای اجرای عدالت و برقراری نظم در جامعه این قوانین را تعیین کرده است.
آیت الله نظری با بیان این که متأسفانه بازار تهمت و افتراء در این خصوص بسیار گرم است، ادامه داد: مدعیان خشونت در اسلام به طور حتم انسان هایی سطحی نگر و بی منطق هستند.
استاد سطح عالی حوزه با اشاره به این که گذشت، دیه و قصاص در اسلام مورد تأکید قرار گرفته است، ادامه داد: در مسیحیت و یهودیت تنها یکی از این امور وجود دارد.
وی، عدم اجرای احکام اسلامی در خصوص متخلفان و مجرمان را سبب از بین رفتن امنیت، نظم اجتماعی و عدالت در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: اسلام به عنوان کامل ترین دین اجرای این احکام را سبب اجرای عدالت و برقراری امنیت در بلاد اسلامی می داند.
آیت الله نظری، اسلام را دین فکر، فهم و علم دانست و ادامه داد: دین مبین اسلام برای علم، معرفت و تفاهم اهمیت بسیاری قائل می شود.
استاد درس خارج فقه و اصول در ادامه هدایت انسان ها به سوی کمال و سعادت را یکی از مأموریت های پیامبران الهی دانست و با بیان این که ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ همواره به دنبال دوری مردم از جنایت، خیانت و خونریزی بودند، افزود: اما متأسفانه هوی و هوس در میان بشر حاکم شد و آنها را به جنگ و خونریزی سوق داد.
وی با بیان این که غربی ها و مخالفان اسلام تلاش می کنند تا برخی احکام اسلامی نظیر جهاد، اجرای حدود و قصاص را به عنوان نقطه ضعفی برای مسلمانان مطرح کنند، ادامه داد: عدم اجرای هر یک از این احکام سبب گسترش بی قانونی و هرج و مرج در جامعه خواهد شد و کسانی که این احکام را عامل خشونت در اسلام می دانند باید به دنبال تغییر نگرش خود در این خصوص باشند.
آیت الله نظری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که جهاد در دین مبین اسلام در مقابل بقات، ذمی ها و کفار مهاجم مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: این سه مورد جوامعی هستند که مسلمانان می توانند به اذن امام در مقابل آنها جهاد کنند.
وی اسلام را دین رأفت، منطق و تعامل معرفی کرد و با بیان این که اسلام همواره به دیگر ادیان فرصت زندگی و آزادی در بلاد اسلامی را داده است، ادامه داد: این یکی از مهم ترین خصوصیات اسلام ناب محمدی است.
استاد درس خارج فقه و اصول همچنین به حضور اقلیت های مذهبی در نظام اسلامی اشاره کرد و با تأکید بر این که این ادیان در حکومت اسلامی در کمال آرامش درحال زندگی هستند، تصریح کرد: این نشان دهنده رشد، کمال و تمدن دین مبین اسلام است.
آیت الله نظری در ادامه سخنان خود اضطرار را یکی از دلایل توجه به توحید برشمرد و ادامه داد: اضطرار سبب بیداری فطرت انسان می شود و معمولاً ما انسان ها در زمان گرفتاری جنبه فطری، روحانی و قرآنی ما بیدار می شود و هنگامی که سرگرم امور دنیوی هستیم خداوند را فراموش می کنیم.
وی سعادت، کمال و رسیدن به خدا را سبب دوری انسان از هرگونه اخلاق نکوهیده و ناپسند دانست و بیان داشت: انسان زمانی که به خداشناسی برسد دیگر به دنبال آزار، ظلم و ستم نمی رود و به گونه ای منظم و معطر می شود که هیچ صدمه ای از سوی او به دیگران نخواهد رسید.
استاد سطح عالی حوزه، جهل و نادانی را بدترین عیب برای انسان عنوان کرد و ادامه داد: اسلام همواره به علم آموزشی بشر تأکید دارد و آن را برای انسان یک ضرورت می داند.
آیت الله نظری با اشاره به این که این جهان، جهان تربیت تکاملی است، گفت: تربیت تکاملی نیز به تعلمیات دینی و ذات خود انسان بستگی دارد و اگر این دو عامل مهم با هم در انسان وجود داشته باشد زمینه رسیدن به سیر تکاملی فراهم می شود.
وی، بی ایمانی، عدم تربیت دینی و علم دین را مهم ترین عامل فتنه انگیری و انحراف انسان ها دانست و تأکید کرد: اگر یک انسان به علم دین که ریشه همه خیرات و کمالات است دست یابد دیگر به دنبال ایجاد فتنه و آزار و اذیت دیگران نمی رود چون علم دین و تربیت دینی زمینه ارتباط با جهان ابدیت را برای انسان فراهم می کند./950/پ202/ج
ارسال نظرات