۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۶
کد خبر: ۱۰۲۸۴۰
به همت دانشگاه رضوی؛

فصلنامه فرهنگی ادبی غریبانه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ سردبیر این نشریه دانشجویی از انتشار شماره دوم و سوم فصلنامه فرهنگی ادبی «غریبانه» خبر داد.
غريبانه
محمد صاح امیر بیکی تفتی، سردبیر نشریه غریبانه دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: فصلنامه دانشجویی فرهنگی ـ ادبی «غریبانه» ویژه پاییز و زمستان 89 به همت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علوم اسلامی رضوی انتشار یافت.

وی یکی از ویژگی‌های این نشریه را به همراه داشتن ضمیمه صوتی غریبانه دانست و بیان کرد: در گنجینه صوتی این نشریه گزیده اشعار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی‌(با صدای موسوی گرمارودی) و سهراب سپهری‌(‌با صدای مرحوم خسرو شکیبایی) وجود دارد.

سردبیر نشریه غریبانه دانشگاه علوم اسلامی رضوی، یادآور شد: این فصلنامه شامل هفت بخش کبوترانه، دیدمان، رصد، چکامه، دلنوشته، فسانه و روزنه می باشد.

وی با بیان اینکه در این نشریه به جایگاه امام رضا(ع) در عرفان بغداد و خراسان پرداخته شده است، تصریح کرد: با برسی و پژوهش در خاستگاه های عرفان و تصوف در بغداد و خراسان در می یابیم که نوعی پیوند عمیق و ریشه دار از همان آغاز بین اهل بیت(ع)، به ویژه امام رضا(ع) با بنیانگذاران و ادامه دهندگان عرفان و تصوف دیده می شود.

امیر بیکی ادامه داد: بدون شک مشایخ و عرفا، در خراسان و بغداد، به هر نحو ممکن تلاش می کرده اند تا سلسله مشایخ خود را به اهل بیت(ع) و از جمله امام رضا(ع) برسانند.

وی عرفان و تصوف را به عنوان مبارزه منفی ملت ایران در برابر استبداد حاکمان، بویژه بیگانگان بر سرزمین خود دانست، و افزود: تشیع خط سرخ علوی است که پرچم سرخ مبارزه و قیام را همیشه در دست داشته است، به عبارت دیگر وجه مشترک عرفان و تشیع مبارزه با استبداد و زورگویی است.

سردبیر نشریه غریبانه دانشگاه علوم اسلامی رضوی، خاطرنشان کرد: مسلمانان بویژه ایرانیان در حرکت های سیاسی، نظامی و فرهنگی خود، در طول تاریخ همیشه به اهل بیت(ع) توجه داشتند و این نشریه مخطب را به این نتیجه می رساند که ایرانیان و مسلمانان در مبارزه منفی خود، یعنی عرفان و تصوف نیز نگاهی به اهل بیت(ع) داشته‌اند.

گفتنی است، نشریه فرهنگی ـ ادبی «غریبانه» شامل 107 برگ روغنی است و از صفحه آرایی مجلل و زیبایی برخوردار است.

شایان ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را به یارانامه gharibane07@yahoo.com ارسال و یا با شماره 0935972722 تماس گیرند.

بنابراین گزارش، در شماره دوم و سوم فصلنامه غریبانه غلام‌عباس سعیدی، محمد صالح امیر بیکی تفتی، جعفر صیدی، غلام‌عباس سعیدی، محمد دیانتی، صادق صاحبی، قاسم انصاری اصل، سید علی مستجاب الدعواتی، رضا ایزدی، سید محمد نوذری، ابراهیم قمری خسرویه، مهدی عامری، وحید اسعدی و محمد پور سلطانی همکاری و مشارکت داشته‌اند.‌/968/پ202/س
ارسال نظرات