۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۱۰۲۹۷۹
آیت الله علم الهدی:

اندیشه امام خمینی تداوم بخش جریان رهبری بزرگان دین در زمان غیبت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد اظهار داشت: سلسله جریان ها رهبری در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج) از زمان شیخ طوسی، شیخ مفید و سید مرتضی شروع شده و اندیشه امام خمینی(ره) نیز تداوم بخش جریان آنان است.
آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس، در همایش مبانی و قواعد خط امام(ره) که صبح امروز در تالار اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، گفت: اندیشه و مبانی و قواعد امام(ره) در چهار بخش تبار شناسی، شناخت، پیدا کردن مبانی امام و اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، قابل تفسیر و بررسی است.

این عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، با تأکید بر آشنایی و شناخت تمامی نسل‌ها به آموزه های امام راحل(ره) بیان داشت: قبل از هر چیزی باید مشخص شود که امام (ره) از چه تباری بوده و دارای چه شخصیت والایی است، و بررسی کرد که آیا رهبر کبیر انقلاب اسلامی از تبار و جنس سیاسی بوده اند و یا از جنس و تبار فقها، علما و میراث داران انبیاء؟

وی در ادامه مجموعه مباحثی را که پیرامون مبانی و قواعد خط امام مطرح می شود از حیث اینکه به یکی از این دو جنبه سیاست و فقهات توجه نمی شود، ناقص دانست، و اذعان داشت: بدون آگاهی نسبت به تبار و جنس شخصیتی امام خمینی(ره) نمی توان اندیشه ایشان را را مورد بحث و بررسی قرار داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه سلسله جریان ها رهبری در زمان غیبت حضرت ولیعصر(عج) از زمان شیخ طوسی، شیخ مفید و سید مرتضی شروع شده و اندیشه امام خمینی(ره) نیز تداوم بخش جریان آنان است، اظهار داشت: تبار و جنس سیاسیت مداران جهان (مثل گاندی و سید جمال الدین اسد آبادی) با جنس شخصیتی علما و برزگان شیعه (همانند شیخ طوسی، سید مرتضی، شیخ مفید و آخوند خراسانی) متفاوت است.

آیت الله علم الهدی، با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی افراد ساده لوحی به دنبال منفصل نشان دادن سیاست از فقاهت بودند، افزود: هدف این افراد از انجام این امور آن بود که امام خمینی(ره) را به عنوان یک چهره جهانی معرفی کنند اما خوشبختانه افرادی همانند رهبر معظم انقلاب، شهید بهشتی، شهید مطهری و ... با درک صحیح از این مسأله در مقابل آن ایستادگی کردند و با اهداف این جریان به مخالفت پرداختند.

این استاد حوزه علمیه مشهد، تصریح کرد: با استفاده از سخنان و رفتار های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در زمان های مختلف می توان به این نتیجه رسید که ایشان هدفی را دنبال می کردند که انبیا و اولیای الهی از زمان ابراهیم(ع) تا زمان شیخ مفید و آخوند خراسانی به دنبال آن بودند.

وی در مثالی ابراز داشت: حضرت ابراهیم(ع) زمانی که پیامبری برگزیده شد، ابتدا اقدام به جریان سلبی نمود و آن حضرت بت ها را تخریب کرد و سپس جریان ایجابی را دنبال نمود؛ به عبارت دیگر در ابتدا حکومت دینی را در جامعه تشکیل داد و سپس برای مبارزه با طاغوت زمان و نابودی آن اقدام کرد.

عضو هیئت امنای دانشگاه علوم اسلامی رضوی، اظهار داشت: زمانی می توان مبانی و قواعد اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) را مورد بررسی قرار داد که این دو جریان سلبی و ایجابی در ابتدا تبیین و تشریح شود، زیرا تا زمانی که مسیر و راه امام(ره) مشخص نشود نمی توان اندیشه های ایشان را با دیگران مقایسه کرد .

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) همانند دیگر اولیای الهی به دنبال نابود کردن طاغوت زمان خود بودند و از این رو نظام سیاسی جهان را با چالش هایی مواجه کردند؛ هنری کسینجر، یک متفکر سیاسی آمریکایی پیرامون شخصیت امام خمینی(ره) می گوید «آیت الله خمینی غرب را با بحران جدی برنامه ریزی مواجه کرد»، علت اینکه این متفکر آمریکایی اینگونه بیان می کند، این است که در دنیای مدرنیته هر فردی که ضعیف تر است باید در مقابل قوی تر سر تعظیم فرود آورد و این در حالی است که امام راحل در مقابل آمریکا می فرماید « آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند».

آیت الله علم الهدی، در ادامه با بیان اینکه رهبر کبیر انقلاب اسلامی در زمان حیات شان رفتار معادلات سیاسی دنیای غرب را زیر سوال بردند، و کسینجر نقل می کند «او ـ امام خمینی(ره) ـ با معیار های شناخته نشده در دنیا سخن می گوید و عمل می کند»، گفت: معیار های ناشناخته در دنیای مدرنیته، معیارهای اسلامی است که اساس آن از استکبار ستیزی سرچشمه می گیرد.

امام جمعه مشهد، با اشاره به اینکه امروز خیلی از جناح ها و گروه های سیاسی به دنبال سازش هستند اما راه امام راه دیگری است، بیان کرد: راه امام مبارزه با قدرت های استکباری است، حتی اگر کشور توان مقابله ی نظامی با آنها را نداشته باشد و همین امر است که موجب اختلاف ما با دیگر جریان سیاسی شده است.

وی طاغوت زدایی را اساس و پایه شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برشمرد، گفت: اختلاف ما با اصلاح طلبان، کارگزاران و نهضت آزادی به جهت مبانی و اندیشه اصلی قواعد خط امام خمینی(ره) است.

گفتنی است، سومین نشست قواعد و مبانی خط امام، نهم خردادماه سال جاری در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می شود./968/پ201/س
ارسال نظرات