۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۱۰۳۷۰۴
پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

بنیاد مستقلی برای تاریخ‌نگاری میراث مکتوب تاسیس شود

خبرگزاری رسا ـ محقق تاریخ و تمدن اسلامی گفت: باید بنیاد مستقلی برای تدوین نگاه‌های تاریخی به آثار مکتوب تاسیس شود و با نگاه مقارنه ای به کتاب‌های مذاهب دیگر اسلامی، دوران‌شناسی شود.
كتاب خطي


دکتر محمد باغستانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: در طرحی تحقیقاتی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شعبه خراسان رضوی انجام شده و البته در حال تکمیل شدن است، کتاب ها و فعالیت های علمی و پژوهشی مکتوب دانشمندان اسلامی با توجه به دوره های تاریخی تدوین شده است.

جدول های تاریخی توان ایجاد سوال برای تحقیقات علمی دارد

وی گفت: این اطلاعات در جدول ها و نمودارهایی تنظیم شده است که کمک می‌کند ما بدانیم چرا در موقعیت زمانی مشخص فلان موضوع تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است و یا به عکس چه شرایطی موجب شده است تا مقوله هایی مورد تحقیق قرار نگیرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: این جدول‌های تاریخی صدها سوال پیش روی محققان علوم اسلامی قرار می دهد که می تواند تحقیقات فراوانی را کلید زند.

وی گفت: دوره جدید این پروژه پژوهشی مربوط به دوران صفویه تا انقلاب اسلامی ایران است که نزدیک به پانصد سال پر فراز و نشیب را تشکیل می دهد.

این محقق علوم اسلامی اظهار امیدواری کرد: تدوین این بخش از دوره تاریخی کتب اندیشمندان شیعی، مقدمه ای برای بررسی وضعیت میراث مکتوب سی ساله انقلاب اسلامی ایران باشد.

پژوهشگر حوزه علیمه خراسان با اشاره به اینکه نرم افزار این پژوهش هم در حال تولید است، گفت: این نرم افزار قابلیت افزودن یافته های طلاب و غنی تر شدن را دارد.

محقق تاریخ و تمدن اسلامی اذعان داشت: من پیشنهاد داده‌ام این جدول‌های تاریخی در مسیر رفت و شد طلاب نصب شود تا طلاب با افق تحصیلی و حوزه های مغفول مانده تحقیقی و اهمیت کار علمی خود آشنا شوند.

این محقق علوم اسلامی گفت: باید بنیاد مستقلی برای تدوین نگاه های تاریخی به آثار مکتوب تاسیس شود و با نگاه مقارنه‌ای به کتاب های مذاهب دیگر اسلامی، دوران شناسی شود.

وی بیان داشت: نگاه تاریخی به آثار دانشمندان شیعی می تواند نشان دهد که اندیشمندان شیعی با تمامی محدودیت ها و کمی نیرو تا چه اندازه نقش موثری در ترسیم نظام معرفتی اسلامی داشته اند.

پارک علم و دانش در حوزه های علمیه ایجاد شود

این پژوهشگر علوم انسانی، اذعان داشت: هر چه بیشتر دائره علوم و تالیفات شیعه مستند سازی شود و هرچه بیشتر در این زمینه کار کنیم، نقش شیعه آشکارتر خواهد شد.

وی بیان داشت: تمدن ها برای ایجاد شکوفایی نیازمند رقابت های داخلی و خارجی است که شیعه توانسته است در رقابت علمی با اهل سنت، توان علمی خود را به اثبات برساند که ما این مطلب را در جدول های تحقیقی تاریخی نشان داده ایم.

این محقق دانش تاریخ بیان داشت: لازم است تا نمایشگاهی علمی ایجاد شود و دستاوردهای علمی عالمان شیعه در طول تاریخ در معرض دید قرار گیرد.

وی اظهار داشت: باید پارک های علمی در حوزه های علمیه ایجاد شود که می تواند یکی از موارد آن نمودارهای فعالیت دانشمندان شیعه در طول تاریخ باشد.

فلسفه تاریخ اسلامی مظلوم واقع شده است

این محقق تاریخ و تمدن اسلامی گفت: فلسفه تاریخی که در عالم اسلام توسط طبری، ابن مسکویه، ابن خلدون، جاهز مطرح شده است مورد غفلت قرار گرفته است و بیشتر بحث ها در فلسفه های تاریخ غربی متمرکز شده است.

وی در پایان به اهمیت تحقیق و پژوهش در فلسفه تاریخ تاکید کرد و گفت: باید فلسفه تاریخ را از منظر اسلام بررسی و آن را منقح کنیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات