۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۰۴۵۰۰
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات:

جهانی شدن بهترین فرصت برای انتقال ارزش‌های دینی است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور با تأکید بر اینکه ارزش های دینی در فضای جهانی شدن، فرصت بیشتری برای ترویج پیدا می کنند، ادامه داد: وقتی موضوعی ذاتا جهانی باشد بیش از هر پدیده ای می تواند از این فضا بهره بگیرد.
همايش اسلام، ارزشهاي ديني و جهاني شدن در مشهد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدباقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور، روز گذشته در همایش اسلام، ارزشهای دینی و جهانی شدن که در جامعه المصطفی العالمیه مشهد برگزار شد، جهانی شدن را تداوم مدرنیته، شاخص دوره پسامدرن، فرجام دنیای سلمایه داری و نتیجه رشد تکنولوژی دانست و گفت: در همه این تعاریف از جهانی شدن این مطلب نهفته است که اتفاقاتی فیزیکی در جهان رخ داده که جهان را به یکدیگر مرتبط کرده است.

وی با بیان اینکه جهانی شدن به دوگونه غربی و غیر غربی تقسیم می شود، تصریح کرد: جهانی شدن یک اتوبان دو سویه است که هم غرب می توائد از آن بهره ببرد و هم غیر غرب که جهانی شدن اسلام در بخش غیر غربی آن گنجانده می شود.

خرمشاد با اشاره به طرح این سوال که آیا دین در قرن 21 جایی دارد یا خیر، ابراز داشت: تا زمانی که انسان در دنیا جایی دارد دین هم جایگاه خود را خواهد داشت زیرا ارزش های دینی، همان ارزش های فطری و انسانی هستند و انسان را گریزی از این ارزش های فطری و دینی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر ارزش های دینی همان ارزش های انسانی است بنابر این ارزش های جهانی هم هستند، ابراز داشت: این ارزش های انسانی در فضای جهانی بهتر می توانند خود را منتقل کنند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کشور با تأکید بر اینکه ارزش های دینی در فضای جهانی شده، فرصت بیشتری برای ترویج پیدا می کنند، ادامه داد: وقتی موضوعی ذاتا جهانی باشد بیش از هر پدیده ای می تواند از این فضا بهره بگیرد.

نسبت اسلام و جهانی شدن

وی به نسبت اسلام و جهانی شدن اشاره کرد و افزود: اسلام خود را خاتم الادیان می داند از همین رو نمی تواند تنها دینی ملی و جغرافیایی باشد.

خرمشاد تصریح کرد: هیچیک از ادیان یهودیت و مسیحیت خود را جهانی معرفی نمی کنند، یهود دینشان را مخصوص انسان ها خاصی می دانند و مسیحیت نیز رسالتشان را جهانی ذکر نمی کنند و این تنها خصوصیت اسلام است که در معرفی خود جهانی بودن را از ویژگی هایش ذکر کرده است.

وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) از همان ابتدا رسالتش را جهانی می داند و از همین رو به سران کشورهای مختلف نامه فرستاد، اذعان داشت: در دنیا نیز اینگونه مرسوم است که انقلاب هایی که داعیه صدور دارند بازتاب پیدا می کنند و از آن جا که دین اسلام نیز تعریفی جهانی از خود ارائه کرده است، فرصتی برای جهانی شدن دارد.

عضو هیئت امنای جامعه المصطفی العالمیه به فرمایش حضرت علی(ع) در مورد نگاه اسلام به خود اشاره کرد و یادآور شد: در کلام مولا، اسلام دینی دو ساحتی است، یک ساحت آن معنوی و ساحت دیگر اخروی که این موضوع اسلام را در نقطه مقابل مکاتبی که فقط مادی هستند، قرار می دهد.

وی با تأکید بر اینکه از آن جا که اسلام تعریفی دو ساحتی از انسان دارد، پس نگاهش نیز جهانی است، گفت : در اسلام و تشیع پدیده ای به نام عصر ظهور داریم. اگر نگاهی به خصوصیات این عصر بیندازیم می بینیم که این خصوصیات در فضایی غیر از جهانی شدن جایگاهی ندارد، جهانی که در آن پیام به سرعت می تواند منتقل شود بنابراین اسلام دارای توانمندی، صلاحیت و استعداد بالقوه و بالفعل برای استفاده از فرصت جهانی شدن است./934/پ202/ص

ارسال نظرات