۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۰۴۶۴۳
کارشناس ارشد هنر و رسانه:

تأثیرگذارترین هجرت‌ها برای تبلیغ دین بوده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ارشد هنر و رسانه گفت: پرداختن به گزاره های دینی و تبلیغ دین، هر چه تداوم داشته باشد، در یک برنامه و زمان بندی خاص و به صورت مرتب اعمال شود، تأثیر گذار تر است.
تبليغ ديني



حجت الاسلام جواد اسماعیلی، کارشناس ارشد هنر و رسانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: با توجه به گستردگی جغرافیایی حضور مسلمانان و با تأسی از سیره پیامبر اکرم(ص)‌ که «طبیب دوار بطبه»‌ بوده‌اند، ضرورت دارد تا مبلغان با هجرت به مناطق مختلف به تبلیغ دین، ارشاد و انذار مردم بپردازند.

وی در ادامه افزود: در آیات و روایات ما در باب ضرورت و اهداف هجرت برای تبلیغ دین تأکید فراوانی شده، به طور نمونه در آیه 22 سوره توبه تأکید شده است «مؤمنان وظیفه ندارند که همه رهسپار میدان هاى نبرد شوند و از دستیابى به دانش باز بمانند پس چرا از هر فرقه‌اى گروهى نزد پیامبر نمى‌روند تا دانش دین بیاموزند و هنگامى که به سوى قومشان بازگشتند آنان را از مخالفت با احکام الهى هشدار دهند» از این رو بهترین علمی که افراد می‌توانند نشر دهند و بیاموزند علم دین است.

حجت الاسلام اسماعیلی اظهار داشت: هنگامی که امیرمؤمنان(ع) عازم سفر تبلیغی یمن بودند، پیامبر گرامی اسلام(ص) به ایشان فرمود: «اگر خداوند فردی را به وسیله تو هدایت کند، از آنچه آفتاب بر آن بتابد براى تـو بهتر و ارزنده‌تر است».

وی خاطرنشان کرد: بعد از ائمه طاهرین(ع) و در زمان غیبت حضرت حجت(عج) هیچ کسی بهتر از علما، روحانیان و مبلغان دینی نمی‌تواند در دین تفقه کرده، مبانی دینی را آموخته، به دیگران انتقال داده و از حریم دین صیانت کند.

این فارغ التحصیل مرکز تخصصی تبلیغ یادآور شد: از این رو با توجه به گستردگی جغرافیایی حضور مسلمانان و با تأسی از سیره پیامبر اکرم(ص)‌ که «طبیب دوار بطبه»‌ بوده‌اند و سیره ائمه طاهرین(ع) ضرورت دارد تا مبلغان با هجرت به مناطق مختلف به تبلیغ دین، ارشاد و انذار مردم بپردازند.

وی تأکید کرد: با نگاهی به تاریخ اسلام می‌توان فهمید که تأثیرگذارترین و موفق‌ترین هجرت ها، هجرت برای تبلیغ دین بوده است، به طور نمونه هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه نمونه ای از این هجرت هاست که به عنوان مبدأ تاریخ اسلام در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: سلامت روحی و نداشتن دغدغه های بی مورد یکی دیگر از شرایط مبلغان برای امر تبلیغ دین است، مبلغی که آمادگی روحی کافی برای تبلیغ نداشته باشد نمی‌تواند بر روی دیگران تأثیرگذاری روحی و روانی داشته باشد یا مشکلات آنان را حل کند.

این کارشناس ارشد هنر و رسانه بیان داشت: داشتن علم و تخصص کافی برای پاسخگویی به پرسش‌های مخاطبان از شرایط مبلغان است، مبلغان باید توانایی پاسخگویی به پرسش های افراد مختلف با سطح سواد و آگاهی متفاوت داشته تا بتوانند تأثیرگذار باشند،‌ ضمن این که هر مبلغ به اندازه توان علمی خود می تواند در امر تبلیغ شریک باشد.

وی با بیان این که هجرت کوتاه یا بلند مدت هر کدام اثر خاص خود را دارد، ابراز داشت: پرداختن به گزاره‌های دینی و تبلیغ دین، هر چه تداوم داشته باشد و در یک برنامه و زمان بندی خاص و به صورت مرتب انجام شود تأثیرگذارتر است.

حجت الاسلام اسماعیلی تأکید کرد: از این جا، اهمیت نقش مبلغان هجرت بلند مدت که با همسر و فرزندان، در دورترین مناطق و با کمترین امکانات رفاهی به تبلیغ دین و ارشاد مردم پرداخته و این هجرت را برای خود تکلیف و وظیفه می‌دانند، روشن می‌شود.

این کارشناس تبلیغ تصریح کرد: تبلیغ کوتاه مدت و مناسبتی همچون محرم، ماه رمضان، تابستان و دهه فاطمیه(س) نیز دارای تأثیرات فراوانی است، زیرا مردم برای این ایام و مناسبت ها برنامه ریزی دارند و مبلغان می توانند از این ظرفیت ها به نحو شایسته استفاده کنند.

وی بهترین تبلیغ از نگاه ائمه اطهار (علیهم السلام)‌ را بیان قرآن و احادیث آن بزرگواران دانست و گفت: اهل بیت(ع) فرموده‌اند «اگر محاسن کلام ما را به دیگران برسانید، محبت مردم نسب به ما افزایش می‌یابد».

حجت الاسلام اسماعیلی در پایان گفت: اخلاص در عمل و عمل به گفته‌ها از دیگر نکاتی است که مبلغان دینی باید به آن توجه کنند، مبلغی که دارای اخلاص است و به گفته های خود عمل می کند، تأثیر بیشتری بر قلب و دل مردم می گذارد و از این رو است که فرموده‌اند «کونو دعاة الناس بغیر السنتکم»./919/ت302/ع

ارسال نظرات