۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۲
کد خبر: ۱۰۴۸۸۹
مدیر مدرسه علمیه نرجس:

مدیران فرهنگی حوزه علمیه باید جهانی بیندیشند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد(س) گفت: معاونت فرهنگی حوزه های علمیه نباید عرصه تبلیغ را تنها به داخل کشور محدود کنند بلکه باید جهانی بیندیشند و عمل کنند.
مدیران  فرهنگی حوزه علمیه باید جهانی بیندیشند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، منور شایسته‌ خوی، مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد(س) در ششمین گردهمایی معاونان فرهنگی حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور 27 اردیبهشت ماه در اردوگاه ثامن الحجج مشهد، اظهار داشت: رسالت حوزه های علمیه در نگاه دقیق و کلان این است که بتوانیم بستری را برای تربیت نیروهای کارآمد جهت نشر، ترویج و تبیین دستورات اسلام ناب فراهم کنیم.

شایسته خوی با بیان اینکه فلسفه ایجاد حوزه های علمیه به دلیل حفظ و ابقای دین بوده است، تصریح کرد: بر همین اساس باید سیاستگذاری هایی که صورت می گیرد در این مسیر باشد.

وی معاونت آموزش، پژوهش و فرهنگی مدارس علمیه را سه بازوی مدیر مدرسه عنوان کرد و یادآور شد: این سه معاونت قطعه های یک پازل هستند که در نهایت باید به هم پیوند خورده و خروجی خود را در قالب یک مبلغ دین ارائه کند.

تربیت تبلیغ؛ رسالت حوزه های علمیه

مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد(س) با بیان اینکه یک مبلغ عصاره ای از مربی، معلم و یک محقق است، ابراز داشت: رسالت حوزه های علمیه در یک کلام، تربیت مبلغ است که ساحت این مبلغ در عرصه های مختلف تعریف خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه در نظام جامعه حوزه، آموزش و پژوهش می توانند در کنار بخش فرهنگی هدف و رسالت حوزه را تامین کنند، بیان داشت: باید در سیاستگذاری هایمان دقت کنیم که هیچ کدام از این موضوعات مانع فعالیت دیگری نشود. اما آنچه در حال حاضر شاهد هستیم چیزی نیست که از حوزه های علمیه خواهران انتظار می رود زیرا مدارس علمیه در برنامه های آماری و پرکردن جداول ارزیابی کمیتی درگیر شده اند و این امر به طلبه آسیب وارد می کند.

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) احیای مبانی دینی، اصول و برنامه های دینی را مدیون پیروزی انقلاب اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: دهه اول بعد از پیروزی انقلاب در حال برنامه ریزی و سیاست گذاری بودیم اما در دو دهه بعد که وارد عرصه اجرا و عملیاتی شدیم باید حداقل در حوزه خواهران به اندازه چهار دوره فارغ التحصیل می داشتیم و دست کم 400 نظریه پرداز را تربیت می کردیم اما این امر هنوز محقق نشده است.

مهندسی جامعه ایمانی ما باید از حوزه دستور العمل داشته باشد

وی با بیان اینکه امروز مهندسی جامعه ایمانی ما باید از حوزه دستور العمل داشته باشد، گفت: متاسفانه نه تنها در برنامه های مدیریتی حوزه، معاونت ها هم پوشانی نداشته و پیوستگی فعالیتی در سه حوزه ندارند بلکه گاهی اوقات برای یکدیگر مانع سازی و فرصت سوزی هم می کنند.

شایسته خوی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه متمرکز شدن حوزه و متکی شدن مدارس به مرکز مدیریت حوزه یک آسیب محسوب می شود، خاطر نشان کرد: این سخن به معنای آن نیست که مدارس از مراکز مدیریت حوزه دستورالعمل و آیین نامه نگیرند بلکه بدان معناست که مدارس خود را محدود و متوقف به برنامه های مرکز نکنند زیرا بنا به گفته رهبر معظم انقلاب این اقدام، محدودیت ایجاد کرده و خلاقیت و نوآوری را به دنبال نمی آورد.

وی با تأکید بر اینکه برونداد معاونت فرهنگی در حوزه های علمیه باید تبلیغ باشد، تصریح کرد: آنچه ضروری می نماید این است که بخش فرهنگی به معنای عام کلمه باید در مرکز مدیریت های ما متولی امور تبلیغ بشود. بر همین اساس معاونت های فرهنگی مراکز مدیریت حوزه ها باید بستر انتشار مبلغ به معنای عام برای کلیه نهادهایی که متولی امور تبلیغی هستند، باشد حتی در بخش رایزن های فرهنگی.

معاونت فرهنگی حوزه های علمیه باید جهانی بیندیشد

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد تصریح کرد: معاونت فرهنگی حوزه های علمیه نباید عرصه تبلیغ را تنها به داخل کشور محدود کنند بلکه باید جهانی بیندیشند و عمل کنند که در این عرصه عمل پیامبر و مدیریت فرهنگی ایشان مهر تاییدی بر ضرورت فعالیت های تبلیغی است.

وی به مدیریت فرهنگی پیامبر اشاره کرد و یادآور شد: پیامبر در اقدام تبلیغی خود به یک روش و منطقه اکتفا نکردند بلکه حتی در آن زمان به امپراطوری های زمان خود هم نامه نوشته و عرصه تبلیغ را به خارج از عربستان نیز منتقل کردند.

شایسته خوی ادامه داد: بر همین اساس وقتی طلبه جذب می شود باید در افق تربیتی او فعالیت های او را در خارج از کشور نیز ببینیم و برنامه ریزی مان باید بر این اساس باشد.

وی آشنایی با زبان های مختلف را یکی از موارد مفقوده در معاونت های حوزه های علمیه عنوان کرد و بیان داشت: بانوان حوزوی باید به زبان های دنیا مسلط باشند و با حضور در عرصه حج که بهترین رسانه در امر تبلیغ است،‌ ناآگاهان را به مبانی دین آشنا کنند.

حوزه های علمیه، بستر مبناشناسی دین به شمار می روند

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد با بیان اینکه بستر مبناشناسی دین حوزه های علمیه است، اظهار داشت: ما دانشگاه را رد نمی کنیم زیرا دانشگاه حکم رو بنا و حوزه در حکم زیربنای دین و مبانی آن است اما تا زمانی که این مبانی منتقل نشود، روبناها فایده ای نخواهد داشت.

وی با تأکید بر فراهم کردن بستر اعزام بانوان طلبه به خارج از کشور در شرایط تبلیغی مختلف، گفت: در جامعه مهدوی امام زمان(عج) به این نیروها نیاز است. البته سیاستگذاری های مربوط به اعزام بانوان به خارج از کشور بر عهده معاونت های فرهنگی نیست بلکه باید از بخش های بالاتر این امر مورد توجه قرار گیرد.

وظیفه اول مدیران فرهنگی؛ شناخت مخاطب و مشکلات آن ها

شایسته خوی شناخت مخاطب و مشکلاتی که با آن ها روبرو هستند را وظیفه اول مدیران فرهنگی عنوان کرد و اذعان داشت: تا نقطه آغاز جهل را نشناسیم چکونه می توانیم برنامه تبلیغی مناسبی را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: امروز با طیفی از مخاطب مواجهیم که با انفجار اطلاعات و دسترسی راحت به موضوعات مختلف با هجمه های گوناگونی روبرو هستند لذا باید توجه داشته باشیم که یک قدم کوتاهی، باعث صدها قدم عقب نشینی خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به اینکه حوزه های علمیه باید مجهز به پیشگیری شوند، یادآور شد: متولیان امر حوزه نباید منتظر این باشند که اتفاقی رخ دهد و بعد به دنبال درمان آن راه بیفتند.

وی طلاب را سربازان خط اول مدیریت فرهنگی عنوان کرد و با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب در شبهه شناسی و پاسخگویی به شبهات جوانان، افزود: رهبر معظم انقلاب بر برنامه ریزی دقیق و عمیق جهت تربیت مبلغان و پاسخگویی به شبهات جوانان تاکید دارند تا در این مسیر مبلغانی تربیت شوند که قابلیت پاسخگویی به شبهات جوانان و توانمندی استقامت در برابر تزلزل دیگران را داشته باشند.

حوزه های علمیه نباید حجاب علمی برای طلبه ایجاد کنند

شایسته خوی با بیان اینکه طلاب نباید تک بعدی بار بیایند، خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه نباید حجاب علمی برای طلبه ایجاد کنند بلکه باید یک حجاب نورانی را فراهم سازند.

وی با تاکید بر اینکه امروز حوزه های ما باید شهید مطهری ها تربیت کنند، ابراز داشت: وقتی ما سنگر را خالی کنیم و آنگونه که باید فعالیت نکنیم دشمن به موقعیت استراتژیک ما راه پیدا کرده و به خود اجازه جسارت به ساحت ولایت را می دهد.

ضرورت ارائه کاربردی توحید در حوزه های علمیه

مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد با بیان اینکه اگر ما توحید را با همان سرفصلی که امام رضا(ع) در نیشابور بیان کردند را اجرایی می کردم، ناهنجاری ها به حداقل می رسید، بیان داشت: متاسفانه ما توحید را به مباحث تئوری و نظری محدود کرده و در عرصه کاربردی وارد نشده ایم.

وی طلاب را مهندسان فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: بخش فرهنگی هر حوزه هویت آن حوزه است که معاونان فرهنگی در این زمینه نقش قابل توجهی را بر عهده دارند./934/پ201/ص

ارسال نظرات