۰۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۰۵۲۴۸

دانشنامه دفاع مقدس و روحانیت تدوین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل امور خدماتی طلاب حوزه‌های علمیه از تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس و روحانیت از سوی ستاد حوزوی دایره المعارف دفاع مقدس خبر داد.
نشست خبري نخستين همايش نقش حوزه?هاي علميه و مراجع تقليد در دفاع مقدس حجت الاسلام عباس رضواني نسب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عباس رضوانی نسبت مدیر کل امور خدماتی طلاب حوزه‌های علمیه، صبح امروز در نشستی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه از تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس و روحانیت از سوی ستاد حوزوی دایره المعارف دفاع مقدس خبر داد.

وی افزود: در این دانشنامه به خوبی نقش مراجع تقلید، علما، روحانیان و طلاب حوزه علمیه در دوران دفاع مقدس به صورت مستند بررسی می‌شود که در حال حاضر اسنادی به صورت کتبی و شفاهی جمع آوری شده است.

حجت‌الاسلام رضوانی نسبت خاطر نشان کرد: تاکنون مصاحبه‌های با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ده تن از علما حوزه علمیه داشته‌ایم، همچنین در حال حاضر 40 نوار مستند از حضور روحانیان در این خصوص پیاده شده و به صورت مستند در این دانشنامه گنجانده خواهد شد.

وی گفت: این دانشنامه به صورت جامع نوشته می‌شود که 2000 مدخل برای آن در نظر گرفته شده که اعلام، رویدادها، حوادث، اماکن و مفاهیم روحانیت در دوران دفاع مقدس از جمله موضوعات این دانشنامه به شمار می‌آید.

مدیر کل امور خدماتی طلاب حوزه‌های علمیه افزود: همچنین شش کتاب با عناوان « نقش حوزه های علمیه و مراجع در دفاع مقدس از دیدگاه مقام معظم رهبری»، «سیره اخلاقی مرجعیت و حوزه های علمیه در حمایت از دفاع مقدس»، «برداشتی از سیره اخلاقی حضرت امام (ره) در دفاع از دفاع مقدس»، «حماسه سازان جاوید» و «اسوه های معرفت» تهیه شده که در این دانشنامه گنجانده می‌شود.

وی ادامه داد: این دانشنامه با هدف غنی بخشی به مطالعات صورت گرفته، تبیین و ترسیم نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس گردآوری خواهد شد.

حجت‌الاسلام رضوانی نسب با بیان این که روحانیت بیشترین آمار را در دوران دفاع مقدس به خود اختصاص داده است، افزود: تاکنون طبق آمار اعلام شده 4059 شهید روحانی شناسایی شده است که ائمه جمعه و جماعات، مراجع تقلید و علما از جمله شهدای طلبه و روحانی به شمار می‌آیند.

وی با بیان این که آمار شهدای روحانی در حال تغییر است و هنوز تعداد شهیدان طلبه به صورت قطعی اعلام نشده است، تصریح کرد: با توجه به این که برخی از طلبه به صورت بسیجی یا با عناوین دیگر اعزام می‌شدند به همین دلیل زمان شهادت آن‌ها نام آن‌ها به نام شهید روحانی ثبت نشده؛ ولی پس از بررسی‌های انجام شده نام آن‌ها در لیست شهدای روحانی آورده شده است و ممکن است این آمار در آینده تغییرات بیشتر داشته باشد.

مدیر کل امور خدماتی طلاب حوزه‌های علمیه، همچنین از حضور بانوان طلبه در دوران دفاع مقدس خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه نقش بانوان طلبه در دوران دفاع مقدس نادیده گرفته شده است در حالی که هم‌اینک 15 نفر شهید طلبه خواهر داریم.

لازم به ذکر است، نخستین همایش نقش حوزههای علمیه و مراجع تقلید روز پنجشنبه 5 خرداد سال 90 از ساعت 8:30 صبح با حضور علما، شخصیتهای حوزوی، سیاسی و کشوری و با سخنرانی آیتالله مرتضی مقتدایی مدیر حوزههای علمیه کشور و سرلشگر فیروز آبادی در مرکز همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد.

گفتنی است،‌ مرکز مدیریت حوزههای علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، جامعه مدرسین، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، مؤسسه روایت سیره شهدا، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان قم و مرکز خدمات حوزههای علمیه اعضای ستاد حوزوی دائره المعارف دفاع مقدس را تشکیل میدهند./917/پ202/ص
ارسال نظرات