۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۰۵۸۵۶
عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی:

تعالیم اسلامی با مکاتب و اندیشه‌های ضد بشری مقابله می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با بیان اینکه تدابیر متعالی دین مبین اسلام با مکاتب و اندیشه‌های ضد بشری همچون ملی گرایی و نژاد پرستی مقابله می کند، اعلامیه جهانی حقوق بشر را تامین کننده نیازهای جامعه جهانی ندانست.
حجت الاسلام محمد رضا باقر زاده


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا باقرزاده، عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) قم، روز سه شنبه در همایش رویکرد متعالی فقه اسلامی به حقوق بشر که در سالن همایش‌های این مؤسسه برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان تدابیر متعالی اسلام برای مقابله با نقض حقوق بشر پرداخت.

وی با انتقاد از اعلامیه جهانی حقوق بشر، این اعلامیه را تامین کننده نیازهای واقعی جامعه بشری ندانست و متعالی ترین دیدگاه ها را راجع به حقوق بشر را مخصوص دین مبین اسلام دانست.

حجت الاسلام باقرزاده با بیان اینکه سیاست خارجی نظام اسلامی نظام ضمانت اجرایی کارآمدی برای دفاع از حقوق بشر دارد، ابراز داشت: تعالی نظام بین المللی ضمانت اجرایی اسلام، نتیجه عواملی از جمله تامین صلح پایدار است.

وی بیان کرد: احکام و تعالیم اسلامی به دنبال تامین امنیت فراگیر و پایدار است و قاطعانه با ریشه های خشونت و فساد مقابله می کند.

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه با بیان اینکه گفتمان حاکم بر احکام اسلامی، حمایت از مظلوم است، گفت: اسلام به دنبال ریشه کن کردن استکبار و سلطه گری، و زمینه ساز حاکمیت جهانی اسلام است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تدابیر متعالی دین مبین اسلام با تفکر سرمایه داری که منشا بسیاری از تضییع حقوق بشر در جامعه است، مقابله می کند و اصل عدم مداخله را به نفع حقوق بشر تعدیل می کند.

حجت الاسلام باقر زاده با بیان اینکه مجازات های اسلامی برای از بین بردن جرائم است، تاکید کرد: تدابیر اسلامی تدابیر بازدارنده و پیشگیرانه از نقض حقوق بشر را تشویق و حمایت و مدل حیات طیبه که تامین کننده سعادت انسان است را به منزله مدل تنظیم روابط اجتماعی ارائه می کند.

وی گفت: تعالیم اسلامی به گسترش معنویت به عنوان عالی ترین پشتوانه حقوق بشر تاکید دارد، از حاکمیت نظام های مردم سالار حمایت می کند، به اصل وفای به عهد ملتزم است و از آن حمایت می کند و با مکاتب و اندیشه های ضد بشری همچون ملی گرایی و نژاد پرستی مقابله می نماید.

دبیر علمی همایش رویکرد متعالی فقه اسلامی به حقوق بشر همچنین گزارشی از اقدامات و فعالیت های انجام شده به منظور برگزاری مطلوب این همایش ارائه کرد و گفت: این همایش به همت گروه حقوق معاونت پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) و با همکاری مراکز علمی و پژوهشی از جمله مرکز پژوهش های صدا و سیما، دانشگاه شهید بهشتی، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه، ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، معاونت پژوهش حوزه های علمیه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شده است. /924/پ202/ع

ارسال نظرات