۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۰۶۰۵۲
آیت الله مقتدایی خبر داد؛

همکاری حوزه علمیه قم و الازهر مصر در عرصه تبادل دانش‌پژوه

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه کشور از برقراری روابط علمی با الازهر مصر خبر داد و گفت: تبادل دانش پژوه میان حوزه علمیه قم و الازهر مصر در دستور کار قرار دارد.
آيت الله مقتدايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور دقایقی قبل در جمع علمای شیعه و سنی در حوزه علمیه امام خمینی(ره) گرگان با گرامیداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد، آن قیام خود جوش مردم را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: استمرار همان حرکت ملت ایران زمینه پیروزی انقلاب اسلامی ایران فراهم کرد.

وی با اشاره به این که سابقه فعالیت حوزه‌های علمیه به دوران پیامبر گرامی اسلام بر می گردد، افزود: در دوران صدر اسلام پیامبر گرامی اسلام با حضور در مساجد به سؤ‌الات دینی و شرعی مردم پاسخ می دادند و حتی برای تبلیغ اسلام نیز مبلغانی به مناطق مختلف اعزام می‌کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حوزه‌های علمیه بیش از هزار سال است که نگهبان اصلی دین مبین اسلام بوده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر احکام اسلامی از سوی حوزه و روحانیت نشر پیدا نمی‌کرد مردم ما نیز بویی از اسلام نمی‌بردند؛ از این رو روحانیت با فراگیری علوم اسلامی در حوزه‌های علمیه آن ارزش‌های دینی را گسترش داد.

مدیر حوزه های علمیه کشور، روحانیت را حافظ اصلی شریعت محمدی معرفی کرد و با بیان این که بقای دین اسلام و دوری مردم از گناه، معصیت و رذایل اخلاقی به تبلیغ احکام اسلامی از سوی روحانیت وابسته بوده است، خاطرنشان کرد: حوزه و روحانیت همواره در عرصه دفاع از مبانی اسلامی ثابت قدم بوده و متحمل رنج ها و سختی های بسیاری در این عرصه شد.

آیت الله مقتدایی، استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را سبب هراس دشمنان و استکبار جهانی از ترویج مبانی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: آنها دیدند که یک نظامی سر کارآمده که با شعار عدالت، درستی، صفا و صمیمیت می تواند الگو و سرمشقی برای دیکر کشورهای جهان باشد و به همین دلیل همه تلاش خود را برای براندازی آن به کار گرفته اند.

وی با بیان این که دشمنان نظام از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب در مقام براندازی این نظام اسلامی برآمدند، گفت: بیش از سه دهه است که از هر توطئه و نقشه ای برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کردند ولی در هیچ مرحله‌ای موفق نشدند.

آیت الله مقتدایی ادامه داد: با وجود همه توطئه‌افکنی های سی ساله نظام سلطه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، اما این نظام و کشور هر روز مقتدرتر می‌شوند و این مهم‌ترین دلیل بر حقانیت این نظام اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به هشت سال جنگ تحمیلی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: استکبار جهانی و ایادی او اعتلاف کرده بودند در دفاع مقدس این نظام را نابود کنند، اما باز هم توطئه‌های آنها علیرغم همه امکاناتشان خنثی شد و ملت ایران پیروز ماند.

وی با اشاره به این که حوزه‌های علمیه از ابتدا حافظ و نگهبان دین مبین اسلام بوده و هستند، تصریح کرد: امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی، رهبری با روحانیت است و این قشر تأثیر‌گذار جامعه اسلامی در هر منطقه ای با تبلیغ دین و تشویق مردم به همراهی با نظام، عموم جامعه را در صحنه نگه داشتنه اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حفظ وحدت و همدلی را رمز پیروزی امت اسلامی در برابر دشمنان اسلام دانست و با بیان این که وحدت امت اسلام یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سفارش امام راحل بود، ادامه داد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حتی در وصیت‌نامه سیاسی و الهی خود نیز به این مسأله تأکید ویژه‌ای داشتند و بقای نظام را در گرو وحدت میان امت بیان کردند.

آیت الله مقتدایی با اشاره وجود قومیت های مختلف در مناطق مختلف کشور بر وحدت و همدلی این قومیت‌ها تأکید کرد و گفت: امروز همه این قومیت ها به دنبال یک مسأله و هدف هستند و باید با حفظ وحدت و برادری توطئه های دشمنان را خنثی کنند.

وی، حوزه‌های علمیه را حافظ وحدت و همدلی در کشور دانست و تصریح کرد: علما و روحانیان شیعه و سنی باید با همراهی و همکاری هم زمینه تقویت وحدت درمیان امت اسلامی را فراهم کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی را در تقویت حوزه های علمیه دانست و با بیان این که این مسأله برای ما کاملاً ثابت شده است، ادامه داد: هر گاه یک حوزه علمیه حتی کوچک در منطقه ای فعال باشد دشمنان اسلام نظیر، بهائیت، وهابیت و فرقه های ضاله نمی توانند در آن منطقه نفوذ کنند.

وی، تقویت مدارس علمیه را یکی از مهم ترین برنامه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه دانست و با بیان این که در قدم اول مدیریت استانی در27 استان راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این مدیریت با همراهی و همکاری علما و روحانیان برجسته استان ها راه‌اندازی شد و قدم های مثبتی نیز درجهت تقویت مدارس علمیه سطح کشور برداشته شده است.

آیت الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنان خود از فراهم شدن زمینه برای همکاری علمی با الازهر مصر خبر داد و گفت: متأسفانه در گذشته به دلیل حضور یک حاکم دیکتاتور در مصر که وابسته به آمریکا بود، مسؤولان الازهر اجازه همکاری علمی با حوزه علمیه قم را نداشتند که خوشبختانه با سرنگویی آن حاکم دیکتاتور این زمینه فراهم شد.

وی از ملاقات با یک گروه اعزامی از مصر چند روز گذشته در قم خبر داد و بیان داشت: آن گروه اعزامی از الازهر مصر خواستار برقراری روابط علمی میان الازهر و حوزه علمیه قم شدند و حتی پیشنهاد دادند که به منظور تقویت این روابط مسؤولان الازهر و حوزه علمیه قم سفرهایی نیز برای نمایندگان این دو مرکز بزرگ اسلامی کشور فراهم شود.

آیت الله مقتدایی با بیان این که ما از برقراری این ارتباط استقبال می کنیم، گفت: خوشبختانه با سرنگونی حسنی مبارک این روابط حسنه در حال برقرار شدن است.

وی در ادامه سخنان از پیشنهاد برقراری روابط علمی با الازهر مصر خبر داد و گفت: قطعاً این پشنهاد مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و در این پیشنهاد قرار است طلابی از کشورمان برای تحصیل به الازهر مصر و همچنین طلابی از مصر برای تحصیل در حوزه علمیه قم اعزام شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تبادل دانش پژوه با الازهر مصر را یکی از برنامه های حوزه علمیه قم دانست و تصریح کرد: در صورت فراهم شدن زمینه این ارتباط با یک جامعه علمی برقرار خواهد شد.

وی در ادامه از روحانیان شیعه و سنی خواست با توجه به این که در سطح کلان علما به دنبال تقویت وحدت و همدلی هستند در سطح شهرستان و مناطق کوچک نیز روحانیان شیعه و سنی به دنبال تقویت برادری و وحدت باشند.

آیت الله مقتدایی در ادامه سخنان خود با بیان این که امروز دشمنان اسلام تنها به دنبال ایجاد تفرقه و اختلاف میان امت اسلامی هستند، بیان داشت: آنها در تلاش هستند ذهن نسل جوان جامعه ما را نسبت به انقلاب، اسلام و روحانیت بدبین کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که حفظ وحدت و همدلی در مقابل طرح های خائنانه دشمنان اسلام یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: امروز باید با بهره گیری از احکام اسلامی به ویژه قرآن کریم در برابر توطئه های دشمنان ایستادگی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود به سفر ده روزه مقام معظم رهبری به قم اشاره کرد و با بیان این که رهنمودهای معظم له در صد محور استخراج شده و در اختیار معاونت های حوزه علمیه قرار گرفت، تصریح کرد: برخی از تحولاتی که رهبرمعظم انقلاب اسلامی خواسته بودند و پیشنهاداتی که داده بودند در حال اجرا است و حتی اجرایی شده است./950/پ201/س
ارسال نظرات