۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۰۶۴۶۳
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد:

نقش وعاظ در پیروزی انقلاب اسلامی نادیده گرفته نشود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد در جمع دانشجویان و طلاب دانشگاه علوم رضوی بسیاری از پیروزی ها و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی را حاصل فن بیان و سخنوری متفکران جامعه دانست.
نقش وعاظ در پیروزی انقلاب اسلامی نادیده گرفته نشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رجایی خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد، در مراسم افتتاحیه دوره تربیت مبلغ دانشگاه علوم اسلامی رضوی (منادی معارف) که با حضور استادان، دانشجویان و طلاب روز گذشته در مسجد این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به شواهد تاریخی از جمله فتح آندلس، جنگ‌های صلیبی و جنگ جهانی و همیچنین پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: بسیاری از این پیروزی ها و پیشرفت‌ها حاصل فن بیان و سخنوری متفکران آن جامعه بوده است.
 
وی در ادامه افزود: در بسیاری از پیروزی های امت اسلام فن سخنرانی مؤثر بوده است و موجب فتح نقاطی از سرزمین های کفر و یا بازپس گیری مناطق اشغالی شده است، همانند سخنرانی های وعاظ برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و یا سخنرانی‌های امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهید هاشمی‌نژاد که در اوایل انقلاب در تجمع‌های مردمی سخنرانی صورت می‌گرفت و مردم را به شور و هیجان خاصی برای دفاع از ارزش‌های دینی ترقیب می‌کرد و در نهایت منجر به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران شد.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد ادامه داد: در جنگ های صلیبی که بیش از دویست سال به طول انجامید، یک کشیش پیرمرد مسیحی با سخنرانی در روستاها مردم را به جنگ تشویق می کرد و در جنگ جهانی دوم نیز، هیتلر آنچنان شیوا سخنرانی می کرد که مردم علیرغم اینکه غذا نداشتند، به میدان جنگ می شتافتند.

حجت الاسلام رجایی خاطرنشان کرد: طلبه با خواندن چند کتاب سخنران نمی شود، زیرا لازمه این کار تمرین، تلاش فراوان و مطالعه عمیق و ریشه ای مطالب و نیز حضور ذهن قوی است و طلبه برای اینکه بخواهد سخنوری توانا شود باید اصول فقه، تاریخ اسلام، احکام دین، فصاحت و بلاغت و حافظه ای قوی داشته باشد.

‌این استاد حوزه علمیه مشهد، در بخش دیگری از سخان خود به ارزش روحانی انسان اشاره کرد و با بیان این‌که انسان اشرف مخلوقات است، ابراز داشت: در میان تمام موجودات انسان برترین است ولی این برتری از جنبه جسمانی نیست، زیرا حیوانات از انسان ها بسیاری قوی تر هستند و خداوند متعال در قرآن می فرماید‌«‌خلق الانسان ضعیفا»، لذا این برتری مربوط به جنبه روحانی است.

وی با بیان این‌که عبادت بدون عقل ارزشی ندارد و عبادت توأم با عقل و معرفت ارزشمند است، گفت: عقل و منطق دو ویژگی متمایز کننده انسان از دیگر موجودات است که خدا در نهاد آدمی قرار داده است./968/پ202/س
ارسال نظرات