۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۰۷۳۲۱
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی:

شورای سیاست‌گذاری نهادهای تبلیغی تأسیس شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با بیان این‌که شورای هماهنگی تبلیغات از وظیفه اصلی خود دور شده است، خواستار تأسیس شورای سیاست‌گذاری نهادهای تبلیغی شد.
حجت الاسلام عباس رفعتي


حجت‌الاسلام عباس رفعتی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که کارکرد شورای هماهنگی تبلیغات براساس نامش نیست، خواستار تأسیس شورای سیاست‌گذاری نهادهای تبلیغی زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری شد.

وی با بیان این‌که هرکدام از نهادهای تبلیغی، اهداف و وظایفی را دنبال می‌کنند، افزود: متأسفانه بیشتر نهادهای تبلیغی که پس از انقلاب تأسیس شده‌اند، همه اهداف خود را محقق نساخته‌اند و راهکارهای اجرایی و عملیاتی که بتواند آنها را به اهدافشان برساند، تنظیم نکرده‌اند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی خاطرنشان کرد: نهادهای تبلیغی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی از آن جهت که بیشتر به مطالعات بنیادین پرداخته‌اند و از به انجام فعالیت‌هایی که مربوط به امر تبلیغ نبوده همت گماشته‌اند، از اهداف خود دور شده‌اند.

وی با بیان این‌که نهادهای تبلیغی وظیفه تبلیغ دارند نه کار پژوهشی، ادامه داد: اگر پژوهش‌های نهادهای تبلیغی در راستای دانش تبلیغی و در اصل تولید دانش تبلیغ دین انجام شود، اهداف تبلیغ تا حدودی برآورده می‌شود؛ افسوس که این فعالیت‌های پژوهشی بنیادین و در راستای تولید دانش تبلیغ دین نیست.

حجت‌الاسلام رفعتی با اشاره به تعدد نهادهای تبلیغی در کشو ابراز داشت: پس از انقلاب اسلامی کار تبلیغ دین سامان خوبی یافته است، اما خللی که در رأس آن احساس می‌شود وجود شورایی برای هماهنگ کردن فعالیت‌های این نهادها است.

وی تصریح کرد: اگرچه مرکزی با عنوان شورای هماهنگی تبلیغات تأسیس شده، اما کارکرد این شورا براساس نامش نیست و باید شورای سیاست‌گذاری نهادهای تبلیغی زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری تأسیس شود تا محدوده کاری هر یک از نهادهای تبلیغی را به خوبی مشخص کند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ورود نهادهای تبلیغی به فاز تبلیغی نوین مانند رسانه، فضای مجازی و ماهواره را ضروری دانست و گفت: با توجه به شرایط متفاوت تبلیغ نسبت به گذشته، برخی نهادها باید به تبلیغ سنتی و برخی دیگر به تبلیغ‌های نوین بپردازند.

وی با بیان این‌که امروز عرصه تبلیغ تنها در تبلیغ شفاهی و سنتی خلاصه نمی‌شود، تاریخ بشر را از لحاظ انتقال پیام به جهان شفاهی، پیدایش حروف الفبا و عصر انتقال پیام الکترونیکی تقسیم کرد و گفت: از روزی که بشر پا به عرصه این کره خاکی گذاشت، پیام‌رسانی شفاهی به وجود آمد و تا به امروز هم ادامه دارد.

حجت‌الاسلام رفعتی همچنین با تبیین عرصه دوم و سوم انتقال پیام از سوی بشر، ادامه داد: تاریخ امروز بشر به بخش سوم یعنی عصر انتقال پیام الکترونیکی رسیده است؛ عصری که به نام عصر ارتباطات نامگذاری شده و با استفاده از این تکنولوژی جهان بسیار کوچک شده است.

وی با بیان این‌که در تبلیغ دین و رساندن پیام دین الهی هرگز نباید از عرصه سوم غافل شد، گفت: امروز از تبلیغ دین به شیوه‌های نوین و حتی به صورت غیر مستقیم از طریق ساختن فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌ها نباید غافل شد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی خاطرنشان کرد: کارکرد نهادهای تبلیغی در این زمینه ضعیف بوده است و اگر شورایی متکفل سیاست‌گذاری و تقسیم کار برای نهادهای دینی شود، مطمئناً این ضعف هم برطرف خواهد شد. /920/ت302/ع

ارسال نظرات