پایگاههای پاسخگویی دچار تعدد آسیبزا شدهاند
حجتالاسلام محمدرضا بهروز، عضو ستاد ساماندهی مراکز پاسخگویی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: یکی از مشکلات موجود در فضای مجازی کمبود کارشناسان دینی آشنا با فضای سایبر است، اگرچه نمیتوان حضور افراد کارشناس را که بدون برنامه وارد این فضا میشوند و سپس از این محیط دلزده میشوند انکار کرد.
این محقق حوزه علمیه قم در تشریح فضای سایبری گفت: سایتهای علمی به دو نوع مرجع و پاسخگویی تقسیم میشوند.
وی در توضیح کارکردهای سایتهای پاسخگویی بیان داشت: امروز حجم زیادی از فعالیتها متمرکز بر حوزه پاسخگویی به سوالات است که در این بخش نیازمند جوابهای غیر کلیشهای هستیم.
این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: یک از مشکلات سایت های پاسخگویی تعدد آنها است که موجب شده پاسخ های تکراری و در نتیجه اتلاف وقت و سرمایه صورت گیرد.
وی بیان داشت: سایت های پاسخگویی باید هماهنگ عمل کنند، از افتراق بپرهیزند و با آگاهی از جوابهای انجام شده، سوالات جدید را پاسخگو باشند.
این پژوهشگر حوزه علمیه قم اظهار داشت: البته باید بین سوال و شبهه تفاوت گذاشت زیرا برخی کاربران به دلیل دغدغه فهم مطلب، میپرسند و عدهای دیگر با هدف و غرض ورزی، شبهه را ابراز میکنند که هم اکنون بیش از چهار هزار جلد کتاب از شبهات تهیه شده است.
وی گفت: در سوالات اعتقادی باید با مخاطب ارتباط برقرار کرد و گرنه نمیتوان مشکل وی را حل کرد.
این محقق حوزه علمیه قم در تبیین سایتهای مرجع بیان داشت: امروز کار جدیدی در حوزه علوم اسلامی در فضای سایبر انجام شده است که ویکیها نمونهای از آن است.
وی ادامه داد: امروز سایت ویکی پدیا یک سایت خود نوشت است که در زمینههای گوناگون از جمله حوزه علوم اسلامی به کاربران ارائه اطلاعات میکند.
این محقق حوزه علمیه قم گفت: فرهنگنامه فقه یا همان ویکی فقه سامانهای جدید است که مقالات علمی را در حوزه فقه و اصول همراه با رفرنسهای ارجاعی درج می کند.
وی گفت: پاورقیهای این مقالات به گونهای است که محقق با مراجعه میتواند لینک منبع را پیدا و مطلب مورد نظر را که به خط قرمز مشخص شده است بخواند.
وی با اشاره به اینکه در این پایگاه بین اصطلاحات یک علم پیوند برقرار شده است و مقالات نزدیک به یکدیگر لینک شدهاند، گفت: امروز 4200 مقاله در موضوعات مختلف فقهی دراین پایگاه قرار داده شده است که مورد استفاده محققان حوزههای علمیه قرار میگیرد. /909/ت302/ع