۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۱۰۸۲۷۶
آیت الله استادی مطرح کرد؛

ضرورت رعایت انصاف و اعتدال در حمایت و انتقاد از مسؤولان و دولت

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر ضرورت رعایت انصاف و اعتدال در حمایت و انتقاد کردن از مسؤولان گفت: همان گونه که باید از اقدامات خوب دولت تقدیر کرد، در مقابل اقدامات نامناسب نیز باید موضع گرفت و انتقاد نمود.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین صدوقی امام جمعه فقید یزد که با حضور مراجع تقلید و علما در مسجد اعظم قم برگزار شد، یاد و خاطره وی را گرامی داشت.

موضع تنش از امام جمعه یزد سر نزد
وی با تبیین مهم ترین ویژگی های امام جمعه فقید یزد اظهار داشت: آن مرحوم همیشه متواضع و فروتن و مخلص بود و در عرصه های فرهنگی منشا خدمات بسیاری شد.

آیت الله استادی بیان کرد: با وجودی که مواضع آن مرحوم از نظر سیاسی با برخی سلیقه ها موافق نبود ولی در مدت 32 سال هرگز حرف یا موضع تنش زایی از او سر نزده که این مساله بسیار جالب و قابل تامل است.

وی اجتناب از از افراط و تفریط را از ویژگی های امام جمعه فقید یزد ذکر و با بیان اینکه این عامل سبب محبوبیت وی شد، تصریح کرد: اینکه کسی از نظر سیاسی گرایش خاصی داشته باشد ولی به گونه ای برخورد کند که به جای اختلاف و تنش عامل وحدت باشد کار دشواری است.

آیت الله استادی اظهار داشت: مردم یزد از آن مرحوم تجلیل خاصی کردند و این مساله باید برای مسوولان و کسانی که دنبال جدایی مردم از روحانیت می باشند و چنین خواب هایی را می بینند آموزنده و درس باشد.

انتقاد از واکنش منفی به طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها
عضو جامعه مدرسین در ادامه از نامه اخیر رییس جمهور مبنی بر جلوگیری از طرح تفکیک جنیستی در دانشگاه ها انتقاد کرد و ابراز داشت: چهار نفر دلسوز بعد از مشاوره و تلاش فراوان، به این نتیجه رسیدند که برای کاهش فساد و بدحجابی در دانشگاه بین دختر و پسر تفکیک کنند، اما متاسفانه رییس جمهور نامه داده که این طرح عالمانه نیست.

وی با بیان اینکه هم باید نقاط مثبت و هم نقاط منفی دولت و مسؤولان را بیان کرد، یادآور شد: باید در کنار نقاط مثبت و کارهایی که دولت برای رفاه مردم انجام می دهد به این مسائل هم توجه و آنها را گوشزد کرد.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه مردم از بدحجابی و فساد ناراحت هستند، اظهار داشت: برای نظام اسلامی خوب نیست که فساد در آن وجود داشته باشد، بخشی از این فساد در دانشگاه است، اما اینکه رییس جمهور جلوی دلسوزان را برای مقابله با این فساد در دانشگاه ها بگیرد بد است.

آیت الله استادی اضافه کرد: نظام ما اسلامی است و همه تلاش ها باید برای متدین کردن جامعه باشد، و نباید نسبت به امور فرهنگی و مذهبی بی توجه بود، چرا که در این صورت همه زحمات نیز از بین می رود.

روحانیت برای تاثیرگذاری باید معتدل و به دور از افراط و تفریط باشد
آیت الله استادی در ادامه با بیان اینکه در طول تاریخ تنها قشری که جلوی انحرافات را گرفته و از مکتب اهل بیت(ع) دفاع کرده، روحانیت بوده است، اظهار داشت: روحانی برای تاثیرگذاری در جامعه باید معتدل باشد، یک روحانی نباید چاپلوس و اهل افراط و تفریط باشد.

وی افزود: روحانی برای تاثیرگذاری در کشور، نباید نان به نرخ روز بخورد و یا از دشمن غافل شود بلکه بایستی برای دفاع از دین و انقلاب در صحنه حاضر باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: یک روحانی نباید اگر با کسی مخالف است و یا تصور می کند کسی راه اشتباه می رود اخلاق اسلامی را زیر پا بگذارد، بلکه باید به هوش باشد و بداند که موضع گیری و گفته های او چه آثار و نتایجی به همراه دارد.

آیت الله استادی با تبیین عوامل محبوبیت روحانیت در جامعه، ابراز داشت: محبوبیت ابزار کار روحانیت است و تنها کسی محبوب خواهد شد که اهل تواضع باشد و یکی از مهمترین عوامل موفقیت امام راحل محبوبیت ایشان در بین مردم بود.

وی بیان کرد: امروزه هم دشمنان به دنبال کم کردن محبوبیت رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و روحانیت در جامعه هستند و همه باید در این خصوص مراقب و هوشیار باشیم.

وی با بیان اینکه شخص روحانی باید عامل وحدت باشد نه به دنبال اختلاف و جدایی، اظهار داشت: در شرایط امروزی حرف و کلام و موضع گیری های روحانی باید بینش آفرین باشد و از افراط و تفریط اجتناب کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت رعایت انصاف و اعتدال در موضع گرفتن و انتقاد و تمجید کردن یادآورشد: اینکه همه تعریف و یا با بی انصافی انتقاد کنیم جواب نمی دهد، روحانی زمانی برای نظام مفید است که در زمان لازم موضع گیری درست داشته باشد.

آیت الله استادی خاطرنشان کرد: در مورد اقدامات و عملکرد دولت نیز این مساله صادق است همه باید از دستاوردهای دولت تقدیر کنند اما از سویی دیگر نباید از کنار امور نامناسب بی توجه گذشت و بی تفاوت بود.

وی افزود: روحانی باید در خدمت فرهنگ اسلام باشد، اگر جایی به مردم ظلم می شود روحانی باید مدافع آنها باشد، چراکه نظام ما با روحانیت پیوند خورده است. /924/پ201/ج
ارسال نظرات