۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۸۳۸۹
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان:

کیفیت‌بخشی به محتوای آموزشی راهکاری مهم در تحول حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان با مهم ارزیابی کردن مسأله تحول در حوزه به عنوان یک رویکرد جدید، گفت: کیفیت بخشی به محتوای آموزشی راهکاری مهم در تحول حوزه های علمیه است.
حوزه علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام سید محمد چاووشی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان، امروز در جمع تعدادی از مدیران و اساتید مدارس علمیه رشت، با مهم ارزیابی کردن مسأله تحول در حوزه به عنوان یک رویکرد جدید، گفت: کیفیت بخشی به محتوای آموزشی راهکاری مهم در تحول حوزه های علمیه است که باید دنبال شود.

وی، یکی از مباحث مهم برای تحول در حوزه های علمیه از جمله حوزه علمیه گیلان را کیفیت بخشی به محتوای آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: این مسأله مهم امسال با جذب و دعوت از اساتید برجسته از حوزه علمیه قم و انجام برنامه های آموزشی در جهت ایجاد جو رقابت علمی و پژوهشی در بین طلاب پایه های مختلف در این معاونت پی‌گیری می‌‌شود.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان به مقوله پژوهش در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و با تأکید براین که آموزش های ما در سطح مدارس علمیه باید پژوهش محور باشد، تصریح کرد: البته این انتظار نباید وجود داشته باشد که از همان پایه ها و سطوح ابتدایی حوزه طلاب به دنبال پژوهش به معنای تولید علم بروند.

حجت الاسلام چاووشی با بیان این که آموزش منهای پژوهش امکان‌پذیر نخواهد بود، افزود: اگر مدارس علمیه تنها به دنبال آموزش بروند به یقین بازدهی علمی در آن حوزه ها کاهش خواهد یافت.

وی با تأکید براین که زیرساخت های پژوهشی باید در سطح مدارس فراهم شود، ادامه داد: تازمانی که مدارس علمیه ما دارای امکانات مناسب در این عرصه نباشد ما نباید امیدوار باشیم که موفقیت چشمگیری در حوزه پژوهش نصیب ما شود.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان در ادامه کتابخانه ای جامع و علمی را یکی از مهم ترین زیرساخت های مورد نیاز برای ورود به عرصه پژوهش دانست و تصریح کرد: نبود یک کتابخانه پرمحتوا در سطح مدارس فعالیت های پژوهشی را با یک مشکل بزرگ روبرو خواهد ساخت.

حجت الاسلام چاووشی همچنین به برخی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی این معاونت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برگزاری دو  کارگاه آموزشی و پژوهش ویژه اساتید و معاونان آموزش، برگزاری کارگاه های آموزشی و پژهشی ویژه اساتید و مدیران با هدف بررسی شیوه های تدریس اساتید و نیز برگزاری نشست علمی و آموزشی با حضور طلاب و اساتید به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت آموزشی و پژوهشی، در مدارس علمیه استان از مهم ترین برنامه های اجرا شده در طول سال گذشته بوده است.

وی، ارتقاء وضعیت آموزشی طلاب را یکی از مهم ترین برنامه های معاونت آموزش حوزه علمیه گیلان اعلام کرد و افزود: این برنامه با برگزاری دوره های مختلف و نیز ایجاد رقابت علمی در بین آنان دنبال خواهد شد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه گیلان خاطرنشان کرد: برگزاری یک دوره کلاس های آموزش و روش های پژوهش ویژه طلاب، برپایی مسابقات علمی با عنوان دانش افزایی در دو سطح داخلی و استانی در مدارس علمیه و تهیه کتاب‌های آموزشی برای کتابخانه‌های مدارس سطح استان در جهت برطرف‌کردن نیاز های آموزشی و پژوهشی طلاب از کارهای انجام شده در این معاونت در جهت رسیدن به اهداف پیش بینی شده است.

حجت الاسلام چاووشی در بخش پایانی سخنان خود گفت: برگزاری جشنواره های علمی مقاله نویسی در موضوعات درسی و غیر درسی با هدف تشویق طلاب پژوهشگر استان، راه اندازی فصلنامه معاونت آموزش، برپایی مسابقات دانش افزایی با کیفیت بالاتر از سال گذشته، برگزاری کارگاه های آموزشی و نیز اردوهای تفریحی و آموزشی و تاکید بر آموزش‌های فوق برنامه برای طلاب پایه اول و سایر طلاب پایه‌های مختلف از دیگر برنامه‌های امسال این معاونت است./950/پ202/س
ارسال نظرات