آیت الله علم الهدی:
روش هدایتگری قرآن چالشها و موانع هدایت را از بین میبرد
خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن روش هدایتگری را به انسان می آموزد و گفت: از نوع سخن، منطق و بیان قرآن نسبت به آیات مکی و مدنی به خوبی می توان مراتب هدایتی و تربیتی قرآن را به دست آورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری، در جلسه تفسیر سوره فجر که ظهر امروز در مهدیه مشهد برگزار شد، گفت: خداوند متعال در سوره فجر میفرماید«وَ الْفَجْرِ وَ لَیَالٍ عَشرٍ وَ الشفْع وَ الْوَتْرِ وَ الَّیْلِ إِذَا یَسرِ هَلْ فى ذَلِک قَسمٌ لِّذِى حِجْرٍ»، بنابراین سوره فجر تثبیت موضع عبودیت و بندگی، انسانها در درگاه خداوند است.
وی با بیان این که سوره فجر در مکه بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، ادامه داد: در میان سورههای مکی و مدنی در قرآن تفاوتی وجود دارد که گاهی اوقات با توجه به مطالب یک سوره و آیات آن میتوان مکی یا مدنی بودن آن سوره را تشخیص داد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در ابتدای بعثت رسول خدا(ص) مؤمنان به پیغمبر(ص) تعداد اندکی بودند و لذا آیاتی که بر پیغمبر(ص) نازل می شد خطاب به مؤمنان نبود، بلکه مخاطب قرآن، مخاطبی عمومی بود ـ اعم از مؤمنان و غیر مؤمنان ـ و تذکراتی که خداوند متعال به وسیله قرآن به پیغمبر اکرم(ص) داشتند متناسب با موضع گیری مردم خاص ابتدای بعثت پیغمبر در برابر رسول خدا بود.
وی یادآور شد: از نوع سخن، منطق و بیان قرآن نسبت به آیات مکی و مدنی به خوبی می توان مراتب هدایتی و تربیتی قرآن را به دست آورد و در حقیقت ذات مقدس پروردگار در این شیوه نزول قرآن آموزش هدایت گری به انسان می دهد، که انسان وقتی در مقام هدایت، ارشاد و تربیت یک جامعه و انسانها قرار گرفت، ابتدا باید چگونه برخورد کند.
آیت الله علم الهدی آیاتی که در شهر مکه در ابتدای بعثت نازل شد را بر حسب آن شالوده فکری و مبنای اندیشهای و پنداری مردمی دانست و با بیان این که در مقام پذیرش و قبول هدایت پیامبر اکرم(ص) بزرگترین مانع سر راه ایشان، وابستگیهای فکری و زندگی مردم بود، تصریح کرد: در یک جامعه لائیک و در میان مردمی که تفکر خدا حاکم نیست و خداباوری وجود ندارد، وابستگی مردم به جریانات مادی زندگی، با مردمی که در بین آن ها مسأله خدا باوری وجود دارد، فرق می کند، هر چند این که این مردم خداباور وابسته به مادیات باشند.
وی اضافه کرد: این که انسان خدا را باور کند ـ ولو به خاطر امیال باشد ـ فرق می کند با وابستگی انسانی که خدا را باور نکرده و به مادیات وابسته است.
این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: انسانی که خداوند متعال را قبول دارد، به جهت رفاه بیشترش و خوشگذرانی های زندگی در دنیا وابستگی مادی پیدا نمیکند؛ اما فردی که به حقیقت ذات الهی معتقد نیست پول را برای رفاه زندگی و لذتش میخواهد.
وی عنوان داشت: فردی که خدا را باور نکرده است و مادیاندیش است، هنگامی که به زندگی مادی وابسته میشود، همه هستی آن پول می شود و عاملی به جز پول را در زندگی مؤثر نمی داند و این پول و زندگانی مبدأ پرستش آن فرد میشود.
آیت الله علم الهدی با بیان این که موضوع آیات سورههای مکی پیرامون معاد است، اذعان داشت: اگر انسان محتوای سوره فجر را بررسی کند، مشاهده میکند که آیات تناسبی با وضعیت موجود پیامبر(ص) دارد و قرآن روشی هدایتگری به انسان می آموزد که در مقام هدایت نباید از نقطه ای شروع کرد که طرف مقابل آن را نمی پذیرد، بلکه از نقطه ای باید شروع نمود که آن نقطه چالش و مانع راه هدایت است.
وی با اشاره به سوره واللیل و این مسأله که این سوره بعد از سوره والفجر است؛ اما در کیفیت نزول عکس این مطلب است، گفت: مسأله جمع آوری قرآن توسط مولای متقیان علی(ع) صورت گرفت، ولی مردم آن زمان قرآن جمع آوری شده توسط حضرت را نپذیرفتند و نتیجه آن شد که ترتیب سوره های قرآن تغییر پیدا کرد ـ البته باید توجه داشت که تنظیم و برنامه سوره ها تغییر کرد و آیه ای کم و زیاد نشد ـ بنابراین انحراف از ولایت به نابودی می انجامد زیرا امامت و رهبری همانند عمود خیمه است.
امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از رسول خدا(ص) روایت آمده است «هر کسی سوره فجر را زیاد قرائت کند خداوند به اندازه تمام کسانی که این سوره را خوانده اند از گناهان او می آمرزد، و خداوند برای او در روز قیامت سوره فجر را نوری قرار می دهد».
وی در ادامه بیان کرد: از امام صادق(ع) در مورد خواص سوره فجر ذکر شده است «اگر کسی در هنگام طلوع فجر، سوره فجر را بخواند از این فجر تا فجر بعدی از همه حوادث محفوظ می ماند» و نیز از مرحوم شیخ صدوق روایتی با سلسله سند نقل شده که در آن ذکر شده است «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبی بخوانید، زیرا این سوره، سوره حسین(ع) است و هر کس سوره فجر را قرائت کند با امام حسین(ع) در روز قیامت در مقام و درجه بهشتی سید الشهدا(ع) قرار خواهد گرفت».
آیت الله علم الهدی با طرح این پرسش که چرا سوره فجر، سوره امام حسین(ع) نامیده شده است، تشریح کرد: خداوند متعال در سوره فجر دو خصوصیت را بیان می کند، نخست خصوصیت عناصر قدرتمندی که با تکیه بر قدرت و زورشان جنایت کرده اند، البته باید توجه داشت که گاهی اوقات زور مستلزم جنایت نیست، بلکه بهره برداری از زور مستلزم جنایات است، همانند قوم عاد و فرعون.
وی تصریح کرد: سوره فجر بدین جهت سوره امام حسین(ع) نامیده شده است که چون جنایتکارانی که در این سوره مطرح هستند نوع جنایتشان از نوع جنایت یزید و عمرسعد است، به عبارتی همان برخوردی که قوم ثمود با آیه الهی برخورد کردند، همان حرکت را با فرزند رسول خدا(ص) انجام دادند.
این استاد حوزه علمیه مشهد اضافه کرد: خصوصیت دیگر این سوره این است که ذات مقدس پروردگار، نشانی بندگان عابد و تسلیم خود را در این سوره ذکر می کند و انسانی که به خدا اطمینان دارد هنگامی که در راه خداوند قدم بر میدارد و آن فرد راضی و مرضی است، خداوند هم از او راضی میشود؛ اما در برابر تسلیم و رضایت حق هیچ فردی به اصحاب سیدالشهدا(ع) نمیرسد.
گفتنی است،جلسه تفسیر آیت الله سید احمد علم الهدی، از روز گذشته آغاز شد و به مدت یک ماه بعد از نماز ظهر و عصر در مهدیه مشهد ادامه دارد./968/پ202/س
ارسال نظرات