۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۱۰۳۹۹
دست دعا(7)؛

خدایا مرا بر روزه داری و عبادت خویش یاری کن!

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه بیان داشت: روزه واجبی است که اعمال فردی و اجتماعی ما را در ماه رمضان تحت الشعاع قرار می‌دهد و به دلیل سنت خوردن سحری، انسان بیشتر می‌تواند توفیق درک سحر را داشته باشد.
دعاي پر فيض عرفه در مازندران


حجت الاسلام محمود نودوست، محقق حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان بیان داشت: در دعای این روز از خداوند بر اطاعت خویش و دوری از گناه یاری خواسته ایم و اراده خود را بر انجام واجبات و ترک محرمات با این دعا نشان داده‌ایم، «اَللّهُمَّ اَعِنّى فیهِ عَلى صِیامِهِ وَ قِیامِهِ وَ جَنِّبْنى فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ وَ ارْزُقْنى فیهِ ذِکْرَکَ بدَوامِهِ بِتَوْفیقِکَ یا‌هادِىَ الْمُضِلّینَ».

وی اظهار داشت: از خداوند خواسته‌ایم ما را بر روزه و شب زنده‌داری توفیق دهد و از لغزش و گناه دور نگاه دارد.

این محقق حوزه علمیه بیان داشت: روزه یکی از واجبات دینی است که البته اختصاصی به دین اسلام ندارد اگرچه در کیفیت آن با ادیان دیگر متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه رمضان ماه میهمانی خداوند است، اظهار داشت: روزه واجبی است که اعمال فردی و اجتماعی ما را در ماه رمضان تحت الشعاع قرار می‌دهد و به دلیل سنت خوردن سحری، انسان بیشتر می‌تواند توفیق درک سحر را داشته باشد.

این محقق حوزه علمیه بیان داشت: روزه دارای آثار بسیار زیادی است و این آثار بر جسم و روح او چنان نقشی دارد که تا سال آینده باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به روایتی اظهار داشت: نتیجه روزه، کم خوری و کم گویی است که حکمت را به ارمغان می‌آورد، حکمت نیز، معرفت و یقین را در پی دارد. وقتی بنده‌ای به یقین برسد، باکی ندارد که چگونه روزگار را سپری کند؛ در سختی یا آسایش و این مقام انسان‌های خوشنود است.

وی اظهار داشت: در روایات اسلامی گفته‌اند روزه بگیرید تا سالم باشید یعنی روزه به عنوان یکی از عوامل حفظ سلامتی جسمی و بدنی موثر است و این نقل دینی بارها از سوی پزشکان مطرح جهان در کلینیک‌های روزه درمانی ثابت شده است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: روزه یکی از سپرهای اصلی در مقابل شهوت است و از این رو توصیه شده است افرادی که توانایی ازدواج ندارند روزه بگیرند و توسط روزه نیروهای محرک جنسی خود را مهار کنند.

وی بیان داشت: روزه‌دار باید توجه داشته باشد که روزه او روزه حقیقی باشد، روزه حقیقی به ترک غذا و آب نیست بلکه زبان، چشم، و سایر اعضا و جوارح باید از گناه دور باشد.

وی گفت: به شب زنده‌داری و سنت احیاء در اسلام تاکید فراوانی شده و از این خصیصه همواره به عنوان صفت اصلی پرهیزگاران و علمای ربانی یاد شده است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: امام خمینی(ره) تاکید فراوانی بر شب زنده داری داشتند و حتی شب زنده داری و نماز شب ایشان هنگامی که نیروهای ساواک امام را به تهران می بردند ترک نشد.

وی شب‌زنده‌داری و تضرع در شب را از صفات مقربان الهی برشمرد و ادامه داد: مومن در برنامه زندگی خود وقتی را به صورت اختصاصی برای مناجات با خدا قرار می‌دهد و خود را در رحمت الهی که در سحرگاه ها گسترانده شده رها می کند.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: در دعای این روزه از خداوند می خواهیم که ذکر دائمی به ما عنایت کند به گونه ای که ما پیوسته نام و یاد او را در ذهن داشته باشیم.

وی گفت: ذکر هنگامی به صورت پیوسته محقق می‌گردد که انسان همه اعمال و رفتارش حتی خواب و خوراکش در مسیر الهی و با نیت خدایی همراه باشد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات