۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۳۱
دعای روز نهم رمضان؛

خدایا؛ بهره ای از رحمت وسیعت را قسمتم کن!

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: دنیا ازآن جایی که کوچک و محدود است ظرفیت کمال لطف الهی را ندارد.
دعا و نيايش
حجت الاسلام حسین دیلمی، محقق حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به دعای روز نهم، اظهار داشت: در این روز از خداوند می خواهیم که رحمت واسعه خویش را شامل حال ما کند.

وی بیان داشت: از این دعا و مجموع آموزه های مذهبی روشن می شود که رحمت الهی شامل همه موجودات است و با نگاهی به زمین و آسمان می بینیم که رحمت الهی همه جا مجسم است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر رحمت الهی شامل حال انسان ها نباشد، نمی توانیم به حیات خویش ادامه دهیم.

وی بیان داشت: انسان به سبب نعمت هایی که خداوند به او داده است باید شکر الهی را به جا بیاورد تا رحمت و لطف ایزدی بیش از پیش شامل حالش شود.

این محقق حوزه علمیه، بیان داشت: اصل آفرینش انسان به واسطه لطف الهی بوده است و خداوند انسان را دارای عقل و اندیشه قرار دارد و تمامی جهان را مسخر او قرار داده است.

وی بیان داشت: اینکه زمین و آسمان در قرآن مسخر انسان عنوان شده است و انسان می تواند با بهره گرفتن از مواهب طبیعی به زندگی خود ادامه دهد از مصادیق رحمت الهی است و خداوند در قرآن با عبارات( خلق لکم)، (سخر لکم)، (رزقناکم)، (هدیناکم) به این مطلب اشاره کرده است.

این محقق علوم اسلامی گفت: همه جهان برای انسان و انسان برای معرفت ذات اقدس الهی و عبادت رب خلق شده است.

وی با اشاره به رویاتی از تفسیرابوالفتح رازی، گفت: پیامبر خدا(ص) رحمت الهی را صد قسمت عنوان کرده اند که تنها یک بخش آن شاما حال بندگان شده است و خداوند 99 بخش دیگر را به علاوه آن یک بخش در روز قیامت به منصه عمل می رساند و امت پیامبر(ص) را شامل رحمت واسع خود می گرداند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: دنیا از آن جایی که کوچک و محدود است ظرفیت کمال لطف الهی را ندارد.

وی بیان داشت: باید همان گونه که قران را به قرآن تفسیر می کنیم دعا را نیز با دعا تفسیر کنیم تا به عمق معانی آن برسیم.

این نویسنده کتاب های دینی، با اشاره به فراز( یا من سبق رحمته غضبه) در دعای جوشن کبیر، اظهار داشت: رحمت الهی دارای شمول است و غضب در پسین درجه است.

وی بیان داشت: نباید امیدواری به رحمت الهی، ما را به طغیان برساند بلکه باید در کنار ترس بالی برای صعود به سمت قرب الهی و متخلق شدن به اخلاق اسلامی باشد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: انسان باید با ترس از گناهان خویش و عاقبتی که نمی داند چگونه است و امید به رحمت الهی، عمل کند.

وی یاس از رحمت الهی را از گناهان کبیره، عنوان کرد و بیان داشت: نباید از رحمت الهی نا امید شویم بلکه باید با استغفار و عبادت و ذکر، تهذیب نفس را سر لوحه کار خویش قرار دهیم.

این محقق حوزه علمیه قم، با اشاره به آیاتی از قرآن که با جمله( ولولا فضل الله و رحمته ...) شروع می شود، اظهار داشت: دچار خسران شدن، پیرو شیطان ماندن، پاک نشدن از گناه و عذاب شدن از نمونه های شامل نشدن رحمت الهی است. /909/ت302/ص
ارسال نظرات