۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۳:۵۳
کد خبر: ۱۱۰۶۶۳
در نمایشگاه‌ بین المللی قرآن مطرح شد؛

بررسی نظر آیت الله جوادی آملی درباره هنر و رسانه

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر معارف قرآنی، محور فکری حضرت آیت الله جوادی در مسائل جدید را متکی به تحلیل‌های انسان‌شناسی برشمرد.
آيت الله عبدالله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی و تخصصی رسانه، جمعه، 21 مردادماه به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست؛ هادی نائیجی، پژوهشگر معارف قرآنی با اشاره به این که محور فکری حضرت آیت الله جوادی در مسائل جدید با یک رویکرد انسان شناسی همراه است، ابراز داشت: نظیره ایشان در محصولات هنری اعم از رسانه ای و غیر رسانه ای متکی به تحلیل های انسان‌شناسی است.

وی با بیان این که هنر یک نوع زبان غیر روزمره است، اظهار داشت: پنج مرحله حس، خیال، وهم، عقل و ادراک قلبی در انسان وجود دارد که معمولا افراد در اثرهای هنری از طریق بصر و سمع علاقه‌مند می‌شوند.

این محقق قرآنی افزود: افرادی ادعا می کنند که از طریق هنر می توانند عالم معنا را کشف کنند یا این که هنر را در مرحله ادراک قلبی می دانند در اشتباه محض هستند.

وی با اشاره به این که طبق نظر حضرت آیت الله جوادی، قلب که مرکز مکاشفات روحانی و وحیانی انسان است، بیان داشت: ایشان اثری هنری‌‌ را مطلوب می‌داند که بتواند معقول را تبدیل به محسوس کند؛ بنابراین فرودگاه نهایی هنر حس است.

نائیجی بیان داشت: اگر هنرمند خودش صاحب ادراک تربیت شده نباشد هرچقد هم از ظرفیت بالای هنری هم بهره‌مند باشد باز نمی‌تواند یک اثر هنری مطلوب را ارائه دهد.

وی در یک جمع‌بندی کلی گفت: طبق نظر حضرت آیت الله جوادی اثر هنری می‌تواند به ساحت دین نزدیک بشود که این اثر قدرت معقول به محسوس را داشته باشد و این وابسته به تربیت عقل هنرمند است.

محقق علوم قرآنی با اشاره به این که قرآن به عنوان آخرین معجزه و آخرین دستاورد بشری است، اظهار داشت: قرآن مجید در بیان نکته ها از بیان غیر مستقیم استفاده می کند که برای هنرمندان ما لازم است که این مطلب را از قرآن یاد بگیرند و آموزه‌ها را غیر مستقیم به مردم انتقال دهند./921/پ202/س
ارسال نظرات