۲۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۱۱۰۱۸
آیت الله مظاهری:

افزایش طلاق در جامعه نشانه نبود گذشت و بخشش است

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با ابراز نگرانی از افزایش آمار طلاق در جامعه گفت: طلاق و جدایی که امروزه رایج و شایع شده از ناسازگاری و فقدان عفو و گذشت در خانه سرچشمه می‌گیرد.
 آيت‌الله حسين مظاهري
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله حسین مظاهری،‌ وی در ادامه سلسله دروس اخلاق با عنوان فضیلت‌های فراموش شده افزود:‌ در صورتی که زن و شوهر، خطای یکدیگر را ببخشند و مهم تر این که، اشتباه های همدیگر را نادیده بگیرند و در صورت بروز خطا، به جای تندی و برخورد قهرآمیز، در حق هم احسان کنند، زندگی آرامی خواهند داشت وهیچ گاه، کار آنان به جدایی نمی‌ انجامد.

وی با یادآوری مشکلات خانوادگی و معضلات اجتماعی که از فقدان عفو و بخشش در خانواده و اجتماع، ناشی می‌شود، برضرورت احیای فرهنگ عفو و بخشش تاکید کرد و افزود: رفع اختلافات خانوادگی و نیز حل بسیاری ازمعضلات اخلاقی جامعه در پرتو حاکمیت روحیه عفو و گذشت در بین مردم حاصل می‌شود.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: امروزه بسیاری از زندانیان، در اثر ناتوانی در پرداخت مهریه، دیه غیرعمد و یا دیون مالی ناشی از ضعف اقتصادی در زندان به سر می‌برند و به علت افزایش شمار زندانیان، وضعیت نامناسب و بسیار نگران کننده ‌ای نیز دارند.

رییس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: در صورت حاکمیت فضیلت عفو در خانه و اجتماع، بسیاری از زندانیان آزاد می‌شوند و چنانچه قانون تعاون و مواسات در بین مردم رعایت شود و افراد اجتماع با بخشندگی، از فقرا دستگیری نمایند، کسی برای بدهی مالی به زندان نمی‌افتد و در این صورت، زندان، مختص سارقان و اراذل و اوباش می‌شود که باید به سزای اعمال خویش برسند.

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارت خود از عفو و گذشت به عنوان فضیلت فراموش شده دیگری یاد کرد و گفت: عفو یا گذشت، یکی از فضایل اخلاقی است که در تعالیم روح‌بخش و انسان‌ساز قرآن و عترت، بسیار مورد تاکید واقع شده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به موضوع شفاعت و شرایط برخورداری از این نعمت بزرگ الهی، خاطرنشان کرد: شفاعت اهل‌بیت (س) در قیامت، محتاج زمینه‌سازی است و تنها کسانی مشمول شفاعت می‌شوند که توانسته باشند دردنیا، خود را به زیور فضایل و صفات پسندیده چهارده معصوم (س) بیارایند و در حد امکان خود را به آن بزرگواران شبیه سازند.

وی در ادامه، ضمن بازگویی برخی از آیات قرآن کریم با موضوع عفو و بخشش، عفو را دارای سه مرتبه دانست و افزود: از نظر قرآن کریم، مرتبه اول عفو آن است که انسان بدی دیگران را ببیند، امّا برای رضای خداوند متعال، از آن بگذرد.

حضرت آیت الله مظاهری از صفح به عنوان مرتبه دوم فضیلت عفو نام برد و خاطرنشان کرد: قرآن کریم، از خواص جامعه و از مؤمنین انتظار دارد که بدی و خطای دیگران را ندیده بگیرند و این مرتبه از عفو را 'صفح' می‌نامد و از مؤمنین می‌خواهد که نسبت به یکدیگر صفح داشته باشند تا مورد مغفرت الهی واقع شوند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در شرح مرتبه سوم عفو، تصریح کرد: مرتبه سوم عفو که در قرآن کریم به 'غفران' تعبیر شده است، به این معنا است که انسان، در مقابل بدی دیگران، در حق آنان نیکی کند.

حضرت آیت‌الله مظاهری در خاتمه با اشاره به ضرورت استفاده از فرصت معنوی لیالی قدر و بهره‌مندی از رحمت و مغفرت پروردگار متعال در ایام و لیالی پیشِ رو، تاکید کرد: خداوند متعال در ماه مبارک رمضان و به خصوص در شب‌های قدر، به صورت بی‌شمار، بندگان خویش را می‌آمرزد و می‌بخشد، اما باید دانست که رحمت ومغفرت خداوند سبحان شامل حال افراد کینه ‌توز که قادر به عفو و بخشش دیگران نبوده و کینه همدیگر را به دل دارند، نمی‌شود./965/د102/س
ارسال نظرات