۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۱۱۱۲۷۵
آیت الله مکارم شیرازی:

فضائل حضرت علی در اسلام بی نظیر است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه فضائل حضرت علی(ع) در اسلام بی نظیر است و هیچ کس این فضائل را ندارد، خواستار کنار گذاشتن تعصب در این خصوص شد و گفت: اگر بدون تعصب به این مساله نگاه کنیم به این موضوع پی خواهیم برد.
نماز و تفسير قرآن آيت الله مکارم شيرازي در حرم حضرت فاطمه معصومه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت(ع) در ادامه تفسیر قرآن کریم که با موضوع انبیای الهی در قرآن کریم برگزار شد، با اشاره به بحث تفسیری خود، رحمانیت خداوند تبارک و تعالی را متذکر شد و تصریح کرد: افزون بر رحمانیت خدا که لطفی عمومی است، خداوند لطف ویژه برای دوستان خود تحت عنوان رحیمیت دارد.

وی گفت: جالب این است که در مورد پاداش دادن خدا علاوه بر عدالت، رحمانیت و رحیمیت نیز اضافه می شود، اما در موقع جزای کیفری تنها با عدالت رفتار می شود و در آیات و روایاتی نیز به این موضوع اشاره شده است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیات و روایاتی تاکید کرد: خداوند حکیم است و کار او روی حساب و کتاب است، اقوامی که نابود شدند به واسطه این بود که خداوند زبان حال شان را شنید که قابل بقا نیستند، از این رو از بین رفتند و قوم نوح از جمله این دسته هستند.

وی افزود: با استجابت دعای نوح از همه جا آب جوشیدن گرفت و همه جا را فرا گرفت به نحوی که کوه ها در زیر آب پنهان شدند و امواج عجیبی پیدا شد و از هر سو شروع به حرکت کرد و جمیعتی که نوح را مسخره می کردند همچون برگ های خشکیده فصل پاییز روی آب به این سو و آن سو می رفتند و نابود گشتند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: کشتی نوح یک کشتی ابتدایی و غیر پیشرفته بود، اما تحت نظر خداوند تبارک و تعالی بود و فرشتگان ماموریت داشتند این کشتی را روی امواج متلاطم حرکت دهند و اجازه ندهند امواج خروشان کشتی را تخریب کند.

این مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: این کیفر قوم نوح بود که نسبت به او کافر شده بودند و او را مسخره می کردند و افرادی که به او ایمان آوردند از عذاب در امان ماندند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: نتیجه ای که می شود از این بحث گرفت این است که خداوند تبارک و تعال وقتی می خواهد قومی را مجازات کند با همان وسایل نعمت شان آنها را مجازات می کند و این مساله در تاریخ انبیای الهی به عینه وجود دارد و اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به لیله المبیت (شبی که حضرت علی(ع) به منظور حفظ جان پیامبر(ص) در بستر ایشان خوابید) گفت: این جریان را تمام علمای شیعه و سنی نقل کرده اند، این داستان از اموری است که تنها مخصوص علی و پیامبر(ص) است.

این مرجع تقلید ضمن تبیین مناقب و فضائل بی نظیر مولا علی(ع) گفت: جان به فدای معرفت بالایت یا امام علی(ع)، ایشان از پیامبر سؤال نکرد اگر من در بستر شما بخوابم سالم می مانم، بلکه گفت اگر من در بستر بخوابم شما سالم می مانید، پیامبر(ص) فرمودند بله یا علی و حضرت علی به سجده افتاد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: الان حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون مسلمان در دنیا است، اگر ایثارگری حضرت (علی) و تارهای عنکبوت غار ثور نبود الان چه خبر بود، وقتی خدا بخواهد کسی را حفظ کند این گونه ساده نجات می دهد.

این مرجع تقلید ابراز داشت: حضرت علی(ع) فضائلی دارد که در اسلام بی نظیر است و هیچ کس این فضائل و افتخارات را ندارد، یکی از فضائل ایشان این است که ایشان همسر برترین بانوی جهان است، این افتخارات مخصوص علی است اگر بدون تعصب فکر کنیم یکی از این فضائل کافی است که فهمیده شود مولا علی چه جایگاهی دارد.

وی تاکید کرد: اگر در میان تمام صحابه پیامبر(ص) بگردیم یک خطبه مثل خطبه های نهج البلاغه که عالی ترین دستورات در عرصه های مختلف را دارد پیدا نمی کنید.

این مرجع تقلید با اشاره به جامعیت کتاب نهج البلاغه ابراز داشت: با گذشت بیش از هزار سال هنوز هم مطالب، خطبه ها و نامه ها و حکمت های نهج البلاغه تازه و جدید است و نامه ایشان به مالک اشتر به عنوان منشوری در سازمان ملل متحد ثبت و ضبط شده است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات